Hej,
Undrar om det finns någon eller några hangarer/byggnader kvar från Enoch Thulins flygskola på Ljungbyhed?Var finns eller fanns dom? (lite mer exakt beskrivning)
Har även hört att en värnpliktig på L.hittade en Bleriot XI i en hangar 1928 som var "bortglömt".Det var byggt 1918 och hade hamnat på Enoch Thulins flygskola.
(finns numera på Tekniska Museet)Finns denna hangar kvar? Hade varit intressant om någon kunde lämna lite uppgifter om detta.
Tacksam för svar,
Mvh,
Jim
Ljungbyhed/Thulin
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Ljungbyhed/Thulin
Tycker det är häpnadsväckande att inte någon av alla som har tagit del av denna fråga på detta forum-SFF kan ge mej ett svar på detta!
Jim .
Jim .
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Tar del av tråden först idag och beklagar att du känner frustration över att du inte fått något svar. Det är visserligen bara drygt tre dygn sedan du ställde frågorna och att svara att man inte vet något är ju ett svar som inte är speciellt värdeskapande.
Själv vet jag bara att Thulins flygskola låg där TFHS idag har sina hangarer i nordöstra delen av fältet. Tittar man på t ex hitta.se, ser man bara nyare större byggnader.
Sven Stridsberg skrev 1990 i Sveriges äldsta flygplats 80 år, att "De båda verkstadsbyggnaderna finns kvar idag men tjänstgör numera som bostad."
1996 skrev han i Flyget i Ljungbyhed 1926-1996: "Slutet på Thulins flygskola medförde att flygverksamheten på Ljungby hed i det närmaste upphörde. Försvarsrevisionen (1919-1923) föreslog att försvarets flygutbildning skulle genomföras på Ljungby hed, och i samband med detta borde man överta de anläggningar som fanns kvar efter Thulins flygskola. Emellertid dröjde försvarsbeslutet så länge att hangarbyggnaderna förföll. Kvar blev endast verkstadslokalerna"
Själv vet jag bara att Thulins flygskola låg där TFHS idag har sina hangarer i nordöstra delen av fältet. Tittar man på t ex hitta.se, ser man bara nyare större byggnader.
Sven Stridsberg skrev 1990 i Sveriges äldsta flygplats 80 år, att "De båda verkstadsbyggnaderna finns kvar idag men tjänstgör numera som bostad."
1996 skrev han i Flyget i Ljungbyhed 1926-1996: "Slutet på Thulins flygskola medförde att flygverksamheten på Ljungby hed i det närmaste upphörde. Försvarsrevisionen (1919-1923) föreslog att försvarets flygutbildning skulle genomföras på Ljungby hed, och i samband med detta borde man överta de anläggningar som fanns kvar efter Thulins flygskola. Emellertid dröjde försvarsbeslutet så länge att hangarbyggnaderna förföll. Kvar blev endast verkstadslokalerna"
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Vid SFF årsmöte på Ljungbyhed för drygt en månad sedan höll Sven Stridsberg ett mycket bra föredrag om Ljungbyheds 350-åriga historia. Som jag uppfattade det, så berättade Sven, att Thulins flygskola och hangarer låg i fältets nordöstra hörn, markerad med röd pil på kartan nedan. Fotot är taget innan Ljungbyhed fick hårdbelagda banor. Hoppas Sven läser detta och kan bekräfta eller korrigera hangarerna placering, eller om någon annan kan göra det.
Ledsen att Du fått vänta på svar, jag har tyvärr inte haft möjlighet att svara tidigare.
/Sven-Erik
Ledsen att Du fått vänta på svar, jag har tyvärr inte haft möjlighet att svara tidigare.
/Sven-Erik
Hej,
Ett stort tack för svaren!
Vill inte att min otålighet ska uppfattas som "opolerad".
Bästa flyghälsningar,
Jim
Ett stort tack för svaren!
Vill inte att min otålighet ska uppfattas som "opolerad".
Bästa flyghälsningar,
Jim
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Det gjorde vi inte, varken Sven-Erik eller jag. Ibland dröjer det ett tag innan en fråga blir besvarad och dina var inte bland de enklaste. Jag har själv känt otålighet när jag ställt frågor, men känner att det alltid finns en vänlig själ "därute" som vid något tillfälle vill och kan hjälpa till. Har man litteratur hemma, ska man gå igenom denna för att hitta ett svar, som jag gjorde, kanske skanna en bild och detta kan ju ta en stund. Tid för gemene man idag är oftast utsatt för stor konkurrens.Jim skrev: Vill inte att min otålighet ska uppfattas som "opolerad".
Sedan är ju frågor typ "Jag har hört berättat" inte de lättaste att besvara. En verklig händelse kan ju bli till en skröna om sanningen har förvanskats gång efter annan och till slut är det ingen som vet den verkliga sanningen.
Själv var jag med om en händelse som gick detta öde till mötes. Jag och ytterligare två arbetskamrater var med som pax när en Piper Navajo startade från Säve mot Kristianstad. M a p mitt flygintresse är jag alltid på alerten vid start och landning (det är ju då det händer någonting ). När vi kommit en bit från flygplatsen, tittar jag ut på vingen och ser att en lucka på ena motorgondolen står öppen och pekar rakt upp. Jag knackar piloten på ryggen och pekar ut. Han nickar och sedan hör jag honom anropa tornet för att få gå tillbaka och stänga den. Efter några månader får jag höra på jobbet att lastdörren har öppnat sig under flygning .......