Fpl-attrapper
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
- Ort: Trollhättan
Fpl-attrapper
Hej!
Attrapper liknande J 9, B 17 och B 18 lär ha funnits, i alla fall i planeringen. Fanns några sådana i verkligheten? Hur detaljerade var de? Byggdes de ihop och plockades isär vid förflyttning inom flygbas? Finns någon sådan attrapp bevarad vid t.ex. FV-museum?
Finns någon Viggenattrapp bevarad?
/Mvh Mikael Stockman
Attrapper liknande J 9, B 17 och B 18 lär ha funnits, i alla fall i planeringen. Fanns några sådana i verkligheten? Hur detaljerade var de? Byggdes de ihop och plockades isär vid förflyttning inom flygbas? Finns någon sådan attrapp bevarad vid t.ex. FV-museum?
Finns någon Viggenattrapp bevarad?
/Mvh Mikael Stockman
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Fpl-attrapper
Fritt ur minnet: Det finns en skiss på en B 3-attrapp i B 3-boken.
Långt ifrån svar på din fråga. Men eftersom att att rykten och uppgifter kring detta dyker upp titt som tätt borde det väl finnas en uns av sanning i det, d.v.s att det faktiskt fanns attrapper tillverkade, och möjligtvis utplacerade på diverse krigsflygfält. Men tänkbart är ju att de var sekretessbelagda eftersom att fienden annars i förväg skulle kunna lära sig att se skillnad på attrapp och flygplan.
Långt ifrån svar på din fråga. Men eftersom att att rykten och uppgifter kring detta dyker upp titt som tätt borde det väl finnas en uns av sanning i det, d.v.s att det faktiskt fanns attrapper tillverkade, och möjligtvis utplacerade på diverse krigsflygfält. Men tänkbart är ju att de var sekretessbelagda eftersom att fienden annars i förväg skulle kunna lära sig att se skillnad på attrapp och flygplan.
- Jan Holmqvist
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13
Re: Fpl-attrapper
J 9 frågade jag om här och hittade väl lite själv också.
Har attrapperna inte till viss del spelat ut sin roll i och med användandet av värmekameror?
Har attrapperna inte till viss del spelat ut sin roll i och med användandet av värmekameror?
Quintus 72 - SFF Blekinge
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Fpl-attrapper
På Viggen-attrappen gjord av Barracudaverken,så kunde man under attrappen sätta dit en vedkamin motsv som gav värme just för den "risken" att bli upptäckt.
Re: Fpl-attrapper
Mer om flygplanattrapper (skenmål) i kommande artikel i SFT!
Hälsningar,
Lennart A
Hälsningar,
Lennart A
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Fpl-attrapper
I boken Flygande Tunnan (Allt om Hobby 1996), finns på sidan 185 ett foto på en attrapp.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1778
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Fpl-attrapper
...och även i äldre utgåvor T ex minns jag dessa:Lennart A skrev:Mer om flygplanattrapper (skenmål) i kommande artikel i SFT!
Hälsningar,
Lennart A
Flygplanfabrik i Vittsjö
Flyghistoriskt Månadsblad (FM), 5/1982
Westerberg, Rolf
Flygplanfabriken i Vittsjö - epilog
Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT), 6/1990
Rolf Westerberg,
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
- Ort: Trollhättan
Re: Fpl-attrapper
Hej igen!
Tack för alla svar hittills, inklusive inskanning från Emil L och tack på förhand Lennart för kommande artikel som invaggar i stora förväntningar!
Inom FBH/Västgängets geografiska forskningsområde, motsvarande ungefär f.d. Flygbasområde Väst, så fanns kring andra världskrigets slut fyra flottiljer F 6, F 7, F 9 och F 14 plus tolv krigsflygfält. Av dessa var det tydligen bara ett flottiljflygfält och sex krigsflygfält som skulle förses/hade försetts med tillsammans 45 st attrapper:
B 17 vid F 7 Såtenäs (7 st), fält 9 Kyrketorp/Moholm (6 st) och fält 21 Ekgården/Lidköping/Hovby (7 st) =tillsammans 20 st B 17-attrapper.
B 18 vid fält 5 Badened/Kvänum/Vara (8 st) och fält 36 Åkerby/Örebro (7 st) =tillsammans 15 st B 18-attrapper.
J 9 vid fält 9 Kyrketorp/Moholm (5 st) och fält 11 Ölme/Karlstad (5 st) = tillsammans 10 st J 9-attrapper.
Men, några attrapper av B 3 finns inte upptagna för detta område trots B 3:ornas stora närvaro i Västergötland med en handfull fält anpassade för B 3.
Observera att vid fält 9 skulle det finnas/fanns det attrapper av både B 17 och J 9 samtidigt!
Samtidigt kan man undra över taktiken; Varför viss sorts attrapp och visst antal placerades vid visst fält och tydligen andra fält hade blivit helt utan attrapper, samt knytning/brist på knytning mellan baseringen av attrapper kontra baseringen av riktiga fpl av samma typ vid respektive fält. Hur tänkte man där? Om riktiga J 9 verkligen skulle baseras på fält 9 och 11 är inte bekräftat än. Skulle man inte bara blanda attrapper med riktiga fpl för att förvirra vid bombning/beskjutning utan rent av placera ut helt ”fel” flygslag/flygplanstyp vid visst fält för att invagga lede fi i tron att det t.ex. fanns jakt i ett område där det i verkligheten saknades jakt helt vid viss tidpunkt? Har hört om hur luftvärnet under beredskapsåren monterade upp enkla attrapper av lv-pjäser i värnen, när de riktiga kanonerna tillfälligt omgrupperades till andra platser/skyddsobjekt eller för skjutövningar.
/Flygbashistoriska hälsningar Mikael Stockman
PS Per, har ni någon Barracuda vid ”Optands Viggenmuseum”? DS
Tack för alla svar hittills, inklusive inskanning från Emil L och tack på förhand Lennart för kommande artikel som invaggar i stora förväntningar!
Inom FBH/Västgängets geografiska forskningsområde, motsvarande ungefär f.d. Flygbasområde Väst, så fanns kring andra världskrigets slut fyra flottiljer F 6, F 7, F 9 och F 14 plus tolv krigsflygfält. Av dessa var det tydligen bara ett flottiljflygfält och sex krigsflygfält som skulle förses/hade försetts med tillsammans 45 st attrapper:
B 17 vid F 7 Såtenäs (7 st), fält 9 Kyrketorp/Moholm (6 st) och fält 21 Ekgården/Lidköping/Hovby (7 st) =tillsammans 20 st B 17-attrapper.
B 18 vid fält 5 Badened/Kvänum/Vara (8 st) och fält 36 Åkerby/Örebro (7 st) =tillsammans 15 st B 18-attrapper.
J 9 vid fält 9 Kyrketorp/Moholm (5 st) och fält 11 Ölme/Karlstad (5 st) = tillsammans 10 st J 9-attrapper.
Men, några attrapper av B 3 finns inte upptagna för detta område trots B 3:ornas stora närvaro i Västergötland med en handfull fält anpassade för B 3.
Observera att vid fält 9 skulle det finnas/fanns det attrapper av både B 17 och J 9 samtidigt!
Samtidigt kan man undra över taktiken; Varför viss sorts attrapp och visst antal placerades vid visst fält och tydligen andra fält hade blivit helt utan attrapper, samt knytning/brist på knytning mellan baseringen av attrapper kontra baseringen av riktiga fpl av samma typ vid respektive fält. Hur tänkte man där? Om riktiga J 9 verkligen skulle baseras på fält 9 och 11 är inte bekräftat än. Skulle man inte bara blanda attrapper med riktiga fpl för att förvirra vid bombning/beskjutning utan rent av placera ut helt ”fel” flygslag/flygplanstyp vid visst fält för att invagga lede fi i tron att det t.ex. fanns jakt i ett område där det i verkligheten saknades jakt helt vid viss tidpunkt? Har hört om hur luftvärnet under beredskapsåren monterade upp enkla attrapper av lv-pjäser i värnen, när de riktiga kanonerna tillfälligt omgrupperades till andra platser/skyddsobjekt eller för skjutövningar.
/Flygbashistoriska hälsningar Mikael Stockman
PS Per, har ni någon Barracuda vid ”Optands Viggenmuseum”? DS
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Fpl-attrapper
En sak du inte tar upp är att man kanske inte vill lämna hjälp genom göra likadant överallt, för då räcker det att en spion lyckats ta reda på enstaka förhållanden.Mikael Stockman skrev:Hur tänkte man där?
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Fpl-attrapper
Nej Mikael vi har ingen (än).
Men vi har en på gång så vi får se om och när vi får den!
Men vi har en på gång så vi får se om och när vi får den!