Lansen på F 17: Färg på fenan
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Varför är det så in i bombens svårt att acceptera att fenan (fenorna) är blå?
Det syns klart och tydligt på bilderna!
Det syns klart och tydligt på bilderna!
Varför fråga, får ändå inga svar..
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Därför att jorden är platt, solen är grön och vissa modellbyggare skulle aldrig erkänna att de målat fel!Fredrik Lager skrev:Varför är det så in i bombens svårt att acceptera att fenan (fenorna) är blå?
Det syns klart och tydligt på bilderna!
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Undrar hur många som observerat att ovansidan har avvikande utseende från undersidan. Precis där färggränsen normalt går på en grönmålad 32'a ser man här en färggräns som gör undersidan aningen ljusare!
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Hahaha! Ja, så är det säkert!Håkan_Olsson skrev:Därför att jorden är platt, solen är grön och vissa modellbyggare skulle aldrig erkänna att de målat fel!
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Antar att du avser den färgbild jag postade 06 nov 2010, 14:02. Följande bild hittade jag på Lars Sundins bloggJanneM skrev:Undrar hur många som observerat att ovansidan har avvikande utseende från undersidan. Precis där färggränsen normalt går på en grönmålad 32'a ser man här en färggräns som gör undersidan aningen ljusare!
http://larsan13.files.wordpress.com/201 ... n_1957.jpg
Helt klart finns det någon typ av färg- eller lackgräns på flygplanens fram- och bakkropp. Var tidiga A 32A (med mörkblå fena....) ytbehandlade med grå eller aluminiumfärgad täckfärg på ovansidan?!? Eller är det klarlack? För det kan väl inte vara den ständigt åberopade skuggan som lämnar så skarpa gränser och som dessutom gör att ovansidan (den närmast solen) ter sig mörkare än undersidan?!?
Måhända finns (fanns) det en tidig utgåva av målnings- och märkningsritningen för A 32A som flyghistoriker ännu inte har hittat, där det framgår att fena m.m skulle ha ytbehandlats på annorlunda sätt än vad som senare blev standard.
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Precis!
Det skulle kunna vara klarlack som inte är helt ofärgad?
/JM
Det skulle kunna vara klarlack som inte är helt ofärgad?
/JM
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Hej,
Det är inte klarlack eller någon färg utan helt enkelt olika sektioner i flygkroppens aluminiumpaneler.
Vid tillverkningen så pressas sektionerna till sin givna form vilket sträcker materialet som då får olika ytstruktur.
Detta ger ytan olika lyster och ger på så sätt intrycket av varierande färg.
Att detta sen kommer att sammanfalla med färggränsen efter det att flygplanen målats måste ses som en ren tillfällighet.
Det är inte klarlack eller någon färg utan helt enkelt olika sektioner i flygkroppens aluminiumpaneler.
Vid tillverkningen så pressas sektionerna till sin givna form vilket sträcker materialet som då får olika ytstruktur.
Detta ger ytan olika lyster och ger på så sätt intrycket av varierande färg.
Att detta sen kommer att sammanfalla med färggränsen efter det att flygplanen målats måste ses som en ren tillfällighet.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Hej,
Min far tjänstgjorde på F17 från 1945 fram till slutet på 80-talet och var flygtekniker under hela Lansen-epoken på
F17. Han hävdade kategoriskt att Lansen aldrig hade mörkblå fena under tiden på F17. Min salige far kan givetvis ha erinrat sig fel
men han var väldigt övertygad på denna punkten.
//Pär
Min far tjänstgjorde på F17 från 1945 fram till slutet på 80-talet och var flygtekniker under hela Lansen-epoken på
F17. Han hävdade kategoriskt att Lansen aldrig hade mörkblå fena under tiden på F17. Min salige far kan givetvis ha erinrat sig fel
men han var väldigt övertygad på denna punkten.
//Pär
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Björn Ek skrev: Det är inte klarlack eller någon färg utan helt enkelt olika sektioner i flygkroppens aluminiumpaneler.
Finns det bilder som visar samma fenomen på t. ex J 26, J 29, J 35, AJ 37, Tp 52, Tp 79 eller andra metallrena flygplan? Att olika plåtdelar bildar mönster är jag helt med på, men att det skulle skapa så här skarpa, jämna och raka gränser känns för bra för att vara sant.
- Jan Holmqvist
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Bilden från Sundins blogg är hämtad från Ett år i luften 1957
s.37
I stort sett alla flygplan har samma avgränsning mellan gråaktig nyans/alu.
Blåaktiga fenor, något uppljusad på den inscannade bilden.
De nylagda fälten på hangartaket är också blå.
Samma bok s.38
A 32A (röd E och röd K) med fenor i en grönblå ton, mest dragning åt grönt.
Inga skiftningar i de olika aluminiumplåtarna.
Samma bok s.39
A 32A röd A med fena i obestämbar mörk färg. Blåstick i hela bilden.
Här ser man liknande avgränsning som på s.37, men här ser ovansidan alublank ut och undersidan lite mattare grå.
Det ser ut som om solens reflektioner ändrar nyanserna på de olika plåtarna bereoende på ljusets brytning.
s.37
I stort sett alla flygplan har samma avgränsning mellan gråaktig nyans/alu.
Blåaktiga fenor, något uppljusad på den inscannade bilden.
De nylagda fälten på hangartaket är också blå.
Samma bok s.38
A 32A (röd E och röd K) med fenor i en grönblå ton, mest dragning åt grönt.
Inga skiftningar i de olika aluminiumplåtarna.
Samma bok s.39
A 32A röd A med fena i obestämbar mörk färg. Blåstick i hela bilden.
Här ser man liknande avgränsning som på s.37, men här ser ovansidan alublank ut och undersidan lite mattare grå.
Det ser ut som om solens reflektioner ändrar nyanserna på de olika plåtarna bereoende på ljusets brytning.
Quintus 72 - SFF Blekinge
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Nog finns de det alltid!Björn Fransson skrev:Det borde väl finnas åtminstone en handfull nu levande människor som har sett dessa med egna ögon och kan berätta.
Idag har jag per telefon talat med förre chefen för 1. flygeskadern, Generalmajor Bert Stenberg. En man som för övrigt enligt uppgift är den ende i världen som flugit alla Saabs stridsflygplan.
Vi pratade en lång stund om den ovan inlagda bilden som vållat så stor debatt här på forumet. Tyvärr kunde han inte minnas om fenan var grön- eller blåmålad, men desto mer intresserad blev han när jag berättade att flygplanen på bilden har en orangeliknande färg. Detta var något som han aldrig hade sett, eller för den delen ens hört talas om.
Enligt honom har det aldrig funnits Lansen med den färgen på nosen. Nosen var antingen omålad eller svart. Detta är en uppgift som jag tycker blir ganska intressant i sammanhanget, då det i tråden har diskuterats om färgkvalitén på bilden (bleknat/förändrats osv).
/Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
I boken "Flygvapnet - Scenes from Swedish Military Aviation History", utgiven av Nordic Airpower 2011, finns bilden på dessa Lansens på sidan 37.
Bildtexten lyder: "Rare picture of newly delivered A32A Lansens of 1.div/F17 showing their original colour scheme (natural metal with blue tailfin and red nose) which was replaced by green camouflage already from 1956 onwards."
Bildtexten lyder: "Rare picture of newly delivered A32A Lansens of 1.div/F17 showing their original colour scheme (natural metal with blue tailfin and red nose) which was replaced by green camouflage already from 1956 onwards."
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Björn Fransson
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Den här bilden avgör ju saken. Skärpan och de tydliga färgerna visar på att fenorna inte kan ha varit annat än mörkblå! Om de nu hade varit olivgröna (eller någon annan grön nyans), hade det ju betytt att även kronmärkena och det blå på skydden för luftintagen egentligen varit gröna. Jämför man färgerna, ser man ju att övriga blå färger i bilden är ljusare varianter än fenans färg. Eftersom kronmärkena borde varit mer turkosa innebär det att fenorna möjligen hade något grönt stick, men aldrig att de kan ha varit gröna. Enda återstående möjligheten för gröna fenor är att bilden skulle vara manipulerad - men varför skulle man ha gjort det?Emil Lindberg skrev: Följande bild hittade jag på Lars Sundins blogg
http://larsan13.files.wordpress.com/201 ... n_1957.jpg
Här lutar jag nog åt att det är olika nyans på plåtarna. Skillnaden i nyans följer plåtskarvarna. Tittar man på framkroppen finns dessutom en plåt på nosens ovansida som har samma ljusa nyans. (Dessutom var färggränsen på bakkroppen mellan de målade/omålade ytorna på de gröna 32:orna något annorlunda).Emil Lindberg skrev: Helt klart finns det någon typ av färg- eller lackgräns på flygplanens fram- och bakkropp. Var tidiga A 32A (med mörkblå fena....) ytbehandlade med grå eller aluminiumfärgad täckfärg på ovansidan?!? Eller är det klarlack? För det kan väl inte vara den ständigt åberopade skuggan som lämnar så skarpa gränser och som dessutom gör att ovansidan (den närmast solen) ter sig mörkare än undersidan?!?
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Det kan ju vara en i efterhand färglagd bild. Det var väl rätt så vanligt förr? Titta exempelvis på kronmärket på röd Bertils högra vinge. Kronmärket ser konstigt ut, i bakkant "bubblar" det liksom upp från vingen.Björn Fransson skrev:Enda återstående möjligheten för gröna fenor är att bilden skulle vara manipulerad - men varför skulle man ha gjort det?
- Björn Fransson
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Håller med. Dessutom - som någon påpekar tidigare i den här tråden - verkar de röda nosbanden vara ditsatta i efterhand. Men det handlar knappast om en färglagd svartvit bild, för att vara det är färgåtergivningen alldeles för naturlig. Däremot är den helt uppenbart retuscherad, vilket mycket riktigt var vanligt vid den här tiden. Men oavsett detta kan det knappast ha funnits anledning att byta färg på fenorna. Enda orsaken att göra detta tidsödande arbete (retuschören fick ju måla allt för hand) skulle möjligen kunna vara om det inte hade varit reglementsenligt, men så är ju inte fallet. Dessutom hade det nog synts tydligare, tittar man på de röda banden på flygplanen lite längre bort, ser det rätt klantigt ditmålade ut i efterhand. Fenorna däremot är klanderfria.Emil Lindberg skrev:Det kan ju vara en i efterhand färglagd bild. Det var väl rätt så vanligt förr? Titta exempelvis på kronmärket på röd Bertils högra vinge. Kronmärket ser konstigt ut, i bakkant "bubblar" det liksom upp från vingen.Björn Fransson skrev:Enda återstående möjligheten för gröna fenor är att bilden skulle vara manipulerad - men varför skulle man ha gjort det?
Hursomhelst tycker jag att jag har fått svar på min fråga som startade tråden: Fenorna är mörkblå, möjligen med ett stänk av grönt.
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Hej,
Håller med om att bilden med största sannolikhet är handkolorerad för att ge skarpare och mer nyanserade färger.
Nu ligger det till så att det finns rörliga bilder från tiden, filmade i färg, och inte efterbehandlade. På dessa förekommer både mörkblå och mörkgröna fenor, och för mig står det utom allt tvivel att ett antal av dom allra första A 32A maskinerna hade mörklblå fenor och vingspetsar vid leveransen från SAAB.
Håller med om att bilden med största sannolikhet är handkolorerad för att ge skarpare och mer nyanserade färger.
Nu ligger det till så att det finns rörliga bilder från tiden, filmade i färg, och inte efterbehandlade. På dessa förekommer både mörkblå och mörkgröna fenor, och för mig står det utom allt tvivel att ett antal av dom allra första A 32A maskinerna hade mörklblå fenor och vingspetsar vid leveransen från SAAB.
Hälsningar
//EK
//EK
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
I mina gömmor fann jag en gammal film med titel ”Glimtar från F 9 1956”. Där finns några för ämnet intressanta inslag från det årets flygdag.
I en av sekvenserna dansar en grupp framför några A 32A, se nedan. Denna har jag tagit med för färgernas skull.
Mer intressant är dock en sekvens några sekunder tidigare i filmen. Här syns dansgruppen och fenan på en A 32A samtidigt.
Solen verkar här vara i moln, vid jämförelse med filmsekvensen några sekunder senare (översta bilden).
Flickan med det gröna(?) framstycket på kjolen återfinns även i denna sekvens. Kan vi enas om att mannen i förgrunden hade svarta skor?
Om kjolen är grön och skorna svarta, kan då mannens strumpor vara mörkblå?
I nedanstående bild har jag klippt in mittenpartiet av den gröna(?) kjolen och placerat på fenan.
Även om de mörkare partierna i det gröna drar åt blått tycker jag inte färgen på fenan verkar mörkgrön.
Här är motsvarande bild med mannens mörkblå(?) strumpor inklippta.
Nog tycker jag att färgen på fenan ligger närmare strump-blå än kjol-grön.
I en av sekvenserna dansar en grupp framför några A 32A, se nedan. Denna har jag tagit med för färgernas skull.
Mer intressant är dock en sekvens några sekunder tidigare i filmen. Här syns dansgruppen och fenan på en A 32A samtidigt.
Solen verkar här vara i moln, vid jämförelse med filmsekvensen några sekunder senare (översta bilden).
Flickan med det gröna(?) framstycket på kjolen återfinns även i denna sekvens. Kan vi enas om att mannen i förgrunden hade svarta skor?
Om kjolen är grön och skorna svarta, kan då mannens strumpor vara mörkblå?
I nedanstående bild har jag klippt in mittenpartiet av den gröna(?) kjolen och placerat på fenan.
Även om de mörkare partierna i det gröna drar åt blått tycker jag inte färgen på fenan verkar mörkgrön.
Här är motsvarande bild med mannens mörkblå(?) strumpor inklippta.
Nog tycker jag att färgen på fenan ligger närmare strump-blå än kjol-grön.
Nog har det funnits orange radomer! Jag tror ju inte att någon har lagt ner avsevärd möda på att färglägga dem felaktigt (även) i filmen, det handlar ju om åtskilliga filmrutor. Och till vilken nytta?Fredrik Lager skrev:...men desto mer intresserad blev han när jag berättade att flygplanen på bilden har en orangeliknande färg. Detta var något som han aldrig hade sett, eller för den delen ens hört talas om.
Enligt honom har det aldrig funnits Lansen med den färgen på nosen. Nosen var antingen omålad eller svart. Detta är en uppgift som jag tycker blir ganska intressant i sammanhanget, då det i tråden har diskuterats om färgkvalitén på bilden (bleknat/förändrats osv).
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
>>av Emil Lindberg:: I mina gömmor fann jag en gammal film med titel ”Glimtar från F 9 1956”. Där finns några för ämnet intressanta inslag från det årets flygdag.
Tack Emil
Kan vi då enas om att fotot är från ca " 1956-09-02 F 9, Göteborg, Säve ?"
eller åtminstone sensommaren 1956?
I så fall finns bara en kandidat till att ha haft "V" , den tiden.
Och där uppstår ett litet problem.
Enligt Stridsbergs // Lansen fanns i dåtid bara 32021 märkt "V" , men som tillhörande 3:e div. dvs GUL , och det måste vara FEL?
3/17 hade inte A 32A då.
Sen finns 32107 , F17-rV , utlånad till F7 säkert märkt så , men Godkänd först 195704...
Ovanstående för att någorlunda datera Emils film.
Färgerna verkar vara talande.
mvh Bengt
Tack Emil
Kan vi då enas om att fotot är från ca " 1956-09-02 F 9, Göteborg, Säve ?"
eller åtminstone sensommaren 1956?
I så fall finns bara en kandidat till att ha haft "V" , den tiden.
Och där uppstår ett litet problem.
Enligt Stridsbergs // Lansen fanns i dåtid bara 32021 märkt "V" , men som tillhörande 3:e div. dvs GUL , och det måste vara FEL?
3/17 hade inte A 32A då.
Sen finns 32107 , F17-rV , utlånad till F7 säkert märkt så , men Godkänd först 195704...
Ovanstående för att någorlunda datera Emils film.
Färgerna verkar vara talande.
mvh Bengt
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Det blir ännu tydligare ifall man filtrerar bort färgsticket och lättar upp bilden lite:
Nog är fenan blå, och inte grön.
/Leif Hellström
Nog är fenan blå, och inte grön.
/Leif Hellström
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Högst upp på sidan 68 i den eminente Sven Stridsbergs eminenta bok "Lansen" ser man klart och tydligt att fenan är blå.
Bildtexten lyder:
"Quintus röd David (32015) och röd Ivar (32011) strax efter leverans från SAAB. Lägg märke till den mörkblå fenan som förekom på ett antal av de första flygplanen".
På sidan 178, under rubriken "Målning och märkning" kan man läsa följande:
Bortsett från ett mindre antal A 32A med mörkblå fena gällde ovanstående målning vid leverans av de första A 32A från SAAB".
/Fredrik
Bildtexten lyder:
"Quintus röd David (32015) och röd Ivar (32011) strax efter leverans från SAAB. Lägg märke till den mörkblå fenan som förekom på ett antal av de första flygplanen".
På sidan 178, under rubriken "Målning och märkning" kan man läsa följande:
Bortsett från ett mindre antal A 32A med mörkblå fena gällde ovanstående målning vid leverans av de första A 32A från SAAB".
/Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Häromdagen lades delar av filmen ”attackflyg”, utgiven 1957, upp på Youtube. Det ger oss vidare möjlighet att studera det här med ev. blå fenor på A 32A Lansen.
Filmen hittar ni här https://youtu.be/LlMnEtOTcOs
Fenan och vingspetsen ser blå ut, om man jämför med gräset, ”mindre blå” om man jämför med skogsridån
Sannolikt grön fena, om man jämför med mannen rock.
Blå eller grön?
I detta fall är flygplanets kropp målad, sannolikt med grön färg. Men fenan ser ut att ha en annan nyans eller färg – blå?
Grön eller blå?
Grön eller blå?
Fenan ser ut att dra mot grön
Denna fena ser blå ut. Men det är svårt att avgöra eftersom det ”enda” man har att jämföra med är himlen
Sannolikt grön
Förmodligen grön
Gröna eller blå?
Blå?
Gröna?
Här är en tidigare omdiskuterad bild. Men här ser fenorna ut att vara gröna
Blå?
Jämfört med rulltankarna, som med största sannolikhet var gröna, ser fenan på det närmaste flygplanet ut att vara blå. Men fenan på flygplanet bakom tankarna ser ut att vara grön
Blå på det bortre, grön på det närmaste? Eller grön på båda?
Sannolikt grön
Filmen hittar ni här https://youtu.be/LlMnEtOTcOs
Fenan och vingspetsen ser blå ut, om man jämför med gräset, ”mindre blå” om man jämför med skogsridån
Sannolikt grön fena, om man jämför med mannen rock.
Blå eller grön?
I detta fall är flygplanets kropp målad, sannolikt med grön färg. Men fenan ser ut att ha en annan nyans eller färg – blå?
Grön eller blå?
Grön eller blå?
Fenan ser ut att dra mot grön
Denna fena ser blå ut. Men det är svårt att avgöra eftersom det ”enda” man har att jämföra med är himlen
Sannolikt grön
Förmodligen grön
Gröna eller blå?
Blå?
Gröna?
Här är en tidigare omdiskuterad bild. Men här ser fenorna ut att vara gröna
Blå?
Jämfört med rulltankarna, som med största sannolikhet var gröna, ser fenan på det närmaste flygplanet ut att vara blå. Men fenan på flygplanet bakom tankarna ser ut att vara grön
Blå på det bortre, grön på det närmaste? Eller grön på båda?
Sannolikt grön
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Ganska intressant film på lae.blogg.se
Se den och bli ännu mer övertygad att färgen är ...?!
Med vänlig hälsning
Ramjet
[ Postad med iPad ]
Se den och bli ännu mer övertygad att färgen är ...?!
Med vänlig hälsning
Ramjet
[ Postad med iPad ]
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Hej,
Här är nästan samma bilder från filmen fast från en CD-skiva jag fick låna av Johnny Andersson med lite bättre upplösning. Det här ska enligt filmen föreställa första hämtningen.
Bokstäverna målas dit.
Precis som Emil skriver så är förmodligen kroppen här målad Olivgrön 325 medan fenan är orörd.
Den här bilden känns lite märklig mest för att den vita bården försvunnit (målades inte den först?).
Rutorna i den här bilden visar prov från skogsbrynet.
Här är en bild som återfinns i Ett år i luften 1957, och uppfattningen om vad man ser råder det knappast något tvivel om.
Dråpligt nog finns händelse på filmen också.
Bedömingen av grönt eller blått lämnar jag därhän, men för att jaga lite minnen så satte jag mig och telefonerade lite f.d. flygande personal som var på plats under den här tiden. Vill minnas det var 10-talet förare och navigatörer, inget statistiskt underlag men ändå. Ungefär hälften mins ingenting om målning och märkning medan de andra sa att de var gröna. Jag ringde även upp chefsingenjör Arthur Bråsjö, f.d. Saab-anställd och han lämnade samstämmig uppgift om målningen.
En idé jag hade var att man tagit Buteljgrön, kulören som man målade Saab-bilarna med och hade ett överskott på.
Det krävs inte så mycket när man börjar balansera kulörerna åt olika håll för att den ska tippa över och bli både grön och blå.
Hela bilden balaseras/manipuleras på samma vis och gräset förblir grönt. Vi rör oss inom ett ganska begränsat område i färgcirkel. Troligtvis i krokarna av det vita området i figuren nedan.
Orginalbild
Manipulerade
Det går även att vara vårdslös med andra bilder.
Omanipulerad
Manipulerad, kulörproven nere i hörnet är från fenan.
Omanipulerad
Jag har förgäves jagat negativen till boken Ett år i luften 1957 från Allhems förlag utan att hitta det jag sökte. De gick i konkurs 1981 och deras arkiv ska ha flyttats till Malmö stadsmuseum. Efter väntan på deras renovering (2013) fick jag veta att Allhems arkiv och bilder flyttats till Historiska museet i huvudstaden. Hos Historiska museet fanns många bilder och negativ men dessvärre inte den som föreställer linjen med nylevererade Lansar på F17.
EDIT:
Det finns även en plansch med alla Saab-flygplan som är flitigt sprid på Saab. På planschen kan man se röd Adam från F17 med blå fena. Tecknaren är C.G.Ahremark och var anställd på Saab som reklamtecknare. Jag ringde upp även honom och pratade lite om vad det fanns för underlag till planschen. Hans svar löd i en inte helt ordagrann tolkning; att han hade nog en bild någonstans och tyckte att den blå fenan satte lite färg på de annars ganska trista flygplanen som mest var målat i grönt.
Hälsningar
Robert
Här är nästan samma bilder från filmen fast från en CD-skiva jag fick låna av Johnny Andersson med lite bättre upplösning. Det här ska enligt filmen föreställa första hämtningen.
Bokstäverna målas dit.
Precis som Emil skriver så är förmodligen kroppen här målad Olivgrön 325 medan fenan är orörd.
Den här bilden känns lite märklig mest för att den vita bården försvunnit (målades inte den först?).
Rutorna i den här bilden visar prov från skogsbrynet.
Här är en bild som återfinns i Ett år i luften 1957, och uppfattningen om vad man ser råder det knappast något tvivel om.
Dråpligt nog finns händelse på filmen också.
Bedömingen av grönt eller blått lämnar jag därhän, men för att jaga lite minnen så satte jag mig och telefonerade lite f.d. flygande personal som var på plats under den här tiden. Vill minnas det var 10-talet förare och navigatörer, inget statistiskt underlag men ändå. Ungefär hälften mins ingenting om målning och märkning medan de andra sa att de var gröna. Jag ringde även upp chefsingenjör Arthur Bråsjö, f.d. Saab-anställd och han lämnade samstämmig uppgift om målningen.
En idé jag hade var att man tagit Buteljgrön, kulören som man målade Saab-bilarna med och hade ett överskott på.
Det krävs inte så mycket när man börjar balansera kulörerna åt olika håll för att den ska tippa över och bli både grön och blå.
Hela bilden balaseras/manipuleras på samma vis och gräset förblir grönt. Vi rör oss inom ett ganska begränsat område i färgcirkel. Troligtvis i krokarna av det vita området i figuren nedan.
Orginalbild
Manipulerade
Det går även att vara vårdslös med andra bilder.
Omanipulerad
Manipulerad, kulörproven nere i hörnet är från fenan.
Omanipulerad
Jag har förgäves jagat negativen till boken Ett år i luften 1957 från Allhems förlag utan att hitta det jag sökte. De gick i konkurs 1981 och deras arkiv ska ha flyttats till Malmö stadsmuseum. Efter väntan på deras renovering (2013) fick jag veta att Allhems arkiv och bilder flyttats till Historiska museet i huvudstaden. Hos Historiska museet fanns många bilder och negativ men dessvärre inte den som föreställer linjen med nylevererade Lansar på F17.
EDIT:
Det finns även en plansch med alla Saab-flygplan som är flitigt sprid på Saab. På planschen kan man se röd Adam från F17 med blå fena. Tecknaren är C.G.Ahremark och var anställd på Saab som reklamtecknare. Jag ringde upp även honom och pratade lite om vad det fanns för underlag till planschen. Hans svar löd i en inte helt ordagrann tolkning; att han hade nog en bild någonstans och tyckte att den blå fenan satte lite färg på de annars ganska trista flygplanen som mest var målat i grönt.
Hälsningar
Robert
Re: Lansen på F 17: Färg på fenan
Om filmen Attackflyg.
Berättas om Hans Rehnvalls medverkan:
Följande kan läsas på Fb:
Huvudrollsinnehavarna i Attackflyg, Lansen, 60 och Rehnvall, 100 år! Flygvapenchefen gmj Micael Bydén uppmärksammade övlt Hans Rehnvall, 98 vid F 17 jubileumsflygdag den 1 juni 2014.
Flygvapenchefen Micael Bydén välkomnade Hans Rehnvall, som med hustru Ingegärd gästade F 17 på jubileumsflygdagen. Flygvapenchefen talade länge med Hans Rehnvall och betonade bland annat betydelsen av att Hans Rehnvall deltog vid flygdagen, att Hans Rehnvall är ett föredöme och en symbol för andan i Flygvapnet.
Hans Rehnvall är nu 98 år gammal. Han började i Flygvapnet 1937. 1937 var svenska politiker medvetna om att kriget, WWII, stod för dörren och att Sverige behövde ett starkt flygvapen. Flera på varandra följande försvarsbeslut ledde till en omfattande utbyggnad av Flygvapnet. Från att ha varit ett synnerligen svagt flygvapen 1937, då Hans Rehnvall började i Flygvapnet, så var det svenska Flygvapnet 1954, ett av världens fjärde – femte största, förhållandevis modernt och det mest kostnadseffektiva i världen. Hans Rehnvall var med under denna synnerligen krävande uppbyggnad, med få kompetenta piloter som skulle utbilda 100-tals nya unga piloter - aspiranter, värnpliktiga flygförare och senare även fältflygare. Dessutom att samtidigt, under andra världskriget 1939-45, upprätthålla ”neutralitetsvakten”, med insatser mot kränkande flygplan och att eskortera främmande flygplan i nöd till landning på svenska baser. Att därefter delta i Flygvapnets ytterst krävande verksamhet under Kalla Kriget i allvarliga krissituationer, som nedskjutningen av DC 3-an och Catalinan 1952. Hans Rehnvall var en av de relativt få som deltog i allt detta. 1953 kom Hans Rehnvall till F 17 som divisionschef för ”Q Blå” och flög då T 18B och A 21R. 1956 blev Hans Rehnvall den förste divisionschefen för A 32 Lansen. Tillsammans med ”sin” A 32 Lansen-division hade han ”huvudrollen” i den utmärkta filmen ”Attack”, vilken till del har filmats av Hans Rehnvall ifrån hans förarsits i Lansen. 1958 lämnade Hans Rehnvall F 17 för tjänstgöring i Eritrea och återkom till Sverige1961. Hans Rehnvall fortsatte då sin karriär i huvudsak på F 5 Ljungbyhed fram till 1980, då han gick i pension.
Hans Rehnvall deltog redan på fredagen den 30 maj 2014 i det divisionsmöte som arrangerats för besättningar på de tre Qvintus-divisionerna, Röd, Blå och Gul. Det var drygt 130 f.d. Qvintus-förare/navigatörer som samlats. Dessutom deltog en stor del av Q Röd och Q Blå JAS 39 Gripen-förare. Det var flera av Hans Rehnvalls flygvapenkamrater som visade glädje och tacksamhet över att få träffa Ingegärd och Hans Rehnvall då de kom till F 17. Under den inledande samlingen visade kamraterna, främst de båda divisionscheferna Andreas Dahlberg och Adam Nelson, uppskattning över att Hans tackat ”ja” till inbjudan och deltog vid denna återsamling av divisionernas besättningar. Divisionscheferna inledde med att hälsa alla välkomna. Därefter läste överstelöjtnant Lars Bergström, HKV, upp en hälsning från flygvapenchefen Micael Bydén. Bydén berörde framför allt den professionalism och kamratanda som är utmärkande för Flygvapnet, i går och idag! Flygvapenchefen framförde en särskild hälsning och ett tack till Hans Rehnvall för vad han gjort för Flygvapnet och för att han nu ställde upp, som ett tecken på den goda andan som präglar de som arbetet i och arbetar i Flygvapnet. Det utbröt en spontan applåd som Hans tog emot vänd mot övriga deltagare, cirka 150 personer. Hans Rehnvalls arbete i Flygvapnet beskrevs enigt ovan. De drygt 150 deltagare applåderade entusiastiskt och så länge att Hans Rehnvall fick resa sig igen och vända sig till deltagarna och tacka för uppskattningen. Då Hans vid 16-tiden, i en paus, reste sig och gjorde ”tacktecken” till divisionscheferna och gick mot dörren utbröt en spontan applåd av alla deltagarna varför Hans fick stanna upp och vända sig till dem, sa tack och slog ut med armarna.
Då t.f. C F 17, övlt Magnus Liljegren, höll sitt välkomsttal vid VIP-lunchen på jubileumsflygdagen nämnde han särskilt Hans Rehnvall. Återigen många uppskattande ord om Hans Rehnvall varpå så mycket applåder från lunchgästerna gavs att Hans Rehnvall åter fick ställa sig upp och stående tacka för all uppmärksamhet.
Hans Rehnvall, en flygvapenofficer, en kamrat i flygvapen-kretsen, en beundrad och uppskattad person, ett föredöme för oss flygvapenkamrater och för oss människor i allmänhet. Vi tackar honom och hans Hustru Ingegärd för att de är med oss, berikar oss, med stil, erfarenheter och minnen.
Berättas om Hans Rehnvalls medverkan:
Följande kan läsas på Fb:
Huvudrollsinnehavarna i Attackflyg, Lansen, 60 och Rehnvall, 100 år! Flygvapenchefen gmj Micael Bydén uppmärksammade övlt Hans Rehnvall, 98 vid F 17 jubileumsflygdag den 1 juni 2014.
Flygvapenchefen Micael Bydén välkomnade Hans Rehnvall, som med hustru Ingegärd gästade F 17 på jubileumsflygdagen. Flygvapenchefen talade länge med Hans Rehnvall och betonade bland annat betydelsen av att Hans Rehnvall deltog vid flygdagen, att Hans Rehnvall är ett föredöme och en symbol för andan i Flygvapnet.
Hans Rehnvall är nu 98 år gammal. Han började i Flygvapnet 1937. 1937 var svenska politiker medvetna om att kriget, WWII, stod för dörren och att Sverige behövde ett starkt flygvapen. Flera på varandra följande försvarsbeslut ledde till en omfattande utbyggnad av Flygvapnet. Från att ha varit ett synnerligen svagt flygvapen 1937, då Hans Rehnvall började i Flygvapnet, så var det svenska Flygvapnet 1954, ett av världens fjärde – femte största, förhållandevis modernt och det mest kostnadseffektiva i världen. Hans Rehnvall var med under denna synnerligen krävande uppbyggnad, med få kompetenta piloter som skulle utbilda 100-tals nya unga piloter - aspiranter, värnpliktiga flygförare och senare även fältflygare. Dessutom att samtidigt, under andra världskriget 1939-45, upprätthålla ”neutralitetsvakten”, med insatser mot kränkande flygplan och att eskortera främmande flygplan i nöd till landning på svenska baser. Att därefter delta i Flygvapnets ytterst krävande verksamhet under Kalla Kriget i allvarliga krissituationer, som nedskjutningen av DC 3-an och Catalinan 1952. Hans Rehnvall var en av de relativt få som deltog i allt detta. 1953 kom Hans Rehnvall till F 17 som divisionschef för ”Q Blå” och flög då T 18B och A 21R. 1956 blev Hans Rehnvall den förste divisionschefen för A 32 Lansen. Tillsammans med ”sin” A 32 Lansen-division hade han ”huvudrollen” i den utmärkta filmen ”Attack”, vilken till del har filmats av Hans Rehnvall ifrån hans förarsits i Lansen. 1958 lämnade Hans Rehnvall F 17 för tjänstgöring i Eritrea och återkom till Sverige1961. Hans Rehnvall fortsatte då sin karriär i huvudsak på F 5 Ljungbyhed fram till 1980, då han gick i pension.
Hans Rehnvall deltog redan på fredagen den 30 maj 2014 i det divisionsmöte som arrangerats för besättningar på de tre Qvintus-divisionerna, Röd, Blå och Gul. Det var drygt 130 f.d. Qvintus-förare/navigatörer som samlats. Dessutom deltog en stor del av Q Röd och Q Blå JAS 39 Gripen-förare. Det var flera av Hans Rehnvalls flygvapenkamrater som visade glädje och tacksamhet över att få träffa Ingegärd och Hans Rehnvall då de kom till F 17. Under den inledande samlingen visade kamraterna, främst de båda divisionscheferna Andreas Dahlberg och Adam Nelson, uppskattning över att Hans tackat ”ja” till inbjudan och deltog vid denna återsamling av divisionernas besättningar. Divisionscheferna inledde med att hälsa alla välkomna. Därefter läste överstelöjtnant Lars Bergström, HKV, upp en hälsning från flygvapenchefen Micael Bydén. Bydén berörde framför allt den professionalism och kamratanda som är utmärkande för Flygvapnet, i går och idag! Flygvapenchefen framförde en särskild hälsning och ett tack till Hans Rehnvall för vad han gjort för Flygvapnet och för att han nu ställde upp, som ett tecken på den goda andan som präglar de som arbetet i och arbetar i Flygvapnet. Det utbröt en spontan applåd som Hans tog emot vänd mot övriga deltagare, cirka 150 personer. Hans Rehnvalls arbete i Flygvapnet beskrevs enigt ovan. De drygt 150 deltagare applåderade entusiastiskt och så länge att Hans Rehnvall fick resa sig igen och vända sig till deltagarna och tacka för uppskattningen. Då Hans vid 16-tiden, i en paus, reste sig och gjorde ”tacktecken” till divisionscheferna och gick mot dörren utbröt en spontan applåd av alla deltagarna varför Hans fick stanna upp och vända sig till dem, sa tack och slog ut med armarna.
Då t.f. C F 17, övlt Magnus Liljegren, höll sitt välkomsttal vid VIP-lunchen på jubileumsflygdagen nämnde han särskilt Hans Rehnvall. Återigen många uppskattande ord om Hans Rehnvall varpå så mycket applåder från lunchgästerna gavs att Hans Rehnvall åter fick ställa sig upp och stående tacka för all uppmärksamhet.
Hans Rehnvall, en flygvapenofficer, en kamrat i flygvapen-kretsen, en beundrad och uppskattad person, ett föredöme för oss flygvapenkamrater och för oss människor i allmänhet. Vi tackar honom och hans Hustru Ingegärd för att de är med oss, berikar oss, med stil, erfarenheter och minnen.