J 32-individer, vart tog de vägen?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
J 32-individer, vart tog de vägen?
Jag har haft förmånen att som civilist (ville bli flygare men stupade redan i mönstringen) åka i baksits på J 32 D/E på Målflygdivisionen under sammanlagt sju företag fördelat på två tillfällen: mars 1988 och maj 1991. Det är det roligaste jag varit med om hittills!!!
Flygplansindividerna jag åkte i var följande:
32515
32530
32604
32571
32530 var försedd med dubbelkommando, såvitt jag minns. Spaken var förstås borttagen, så att man inte skulle lockas att "prova själv". Divisionschefen, kallad CA, flög det planet. CA var en gammal räv som bjöd på vild flygning inklusive lågflygning över Östersjön och fingerat attackanfall mot KA-anläggning på ostkusten. Njutbart!!!
Finns dessa flygplansindivider kvar idag? Är de i så fall utplacerade på olika muséer. Jag har tittat efter dem på olika muséer och flygdagar utan resultat. Är det någon därute som vet?
Flygplansindividerna jag åkte i var följande:
32515
32530
32604
32571
32530 var försedd med dubbelkommando, såvitt jag minns. Spaken var förstås borttagen, så att man inte skulle lockas att "prova själv". Divisionschefen, kallad CA, flög det planet. CA var en gammal räv som bjöd på vild flygning inklusive lågflygning över Östersjön och fingerat attackanfall mot KA-anläggning på ostkusten. Njutbart!!!
Finns dessa flygplansindivider kvar idag? Är de i så fall utplacerade på olika muséer. Jag har tittat efter dem på olika muséer och flygdagar utan resultat. Är det någon därute som vet?
- Fredrik Lager
Re: J 32-individer, vart tog de vägen?
Hej!
Här kan du återfinna tre av dina eftersökta individer!
32515 - Musee de l'Air, Paris
32530 - Flygmuseum Söderhamn
32571 - Estonian Aviation Museum, Tartu
32604 - Knepigare. Den har tidigare i FVM försorg och stått i deras förrådshangar. Nu verkar den dock inte vara kvar där. Öde okänt för mig (kanske någon som vet mer om denna individ?).
Mvh
Fredrik Lager
Här kan du återfinna tre av dina eftersökta individer!
32515 - Musee de l'Air, Paris
32530 - Flygmuseum Söderhamn
32571 - Estonian Aviation Museum, Tartu
32604 - Knepigare. Den har tidigare i FVM försorg och stått i deras förrådshangar. Nu verkar den dock inte vara kvar där. Öde okänt för mig (kanske någon som vet mer om denna individ?).
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Stort tack för den informationen! Jag tror att i alla fall Söderhamn står på turlistan i sommar.
- Daniel Mattsson
- Kontakt:
Även om den inte finns i din lista kan det kanske vara kul att veta att 32605 står hos oss på föreningen Swesim, söder om Stockholm (Årsta). Denna var även den försedd med dubbelkommando och användes för skolning lite överallt under sin karriär i FV.
- Fredrik Lager
Glada nyheter. Det är alltid trevligt att läsa om räddade flygplan som ungått skrotningsdödenDaniel Mattsson skrev:Även om den inte finns i din lista kan det kanske vara kul att veta att 32605 står hos oss på föreningen Swesim, söder om Stockholm (Årsta). Denna var även den försedd med dubbelkommando och användes för skolning lite överallt under sin karriär i FV.
Men vart i Årsta klämmer man in ett helt flygplan?
/Fredrik
Vet inte om jag vågar säga det. Men jag tror att kärran i Årsta, om inte är "skrotad" så är den i alla fall uppdelad i mindre delar. Har inte sett den på några månader, men jag antar att Swesim tar väl hand om den.Fredrik Lager skrev:
Glada nyheter. Det är alltid trevligt att läsa om räddade flygplan som ungått skrotningsdöden
Men vart i Årsta klämmer man in ett helt flygplan?
/Fredrik
- Fredrik Lager
Fick ett PM om att den är uppdelad i mindre delar, och att delarna befinner sig på lite olika platser i landet. Även om den inte är hel så känns det i alla fall bättre att den kommit till användning.matnor skrev:Vet inte om jag vågar säga det. Men jag tror att kärran i Årsta, om inte är "skrotad" så är den i alla fall uppdelad i mindre delar. Har inte sett den på några månader, men jag antar att Swesim tar väl hand om den.
En allmän fråga: Finns det gamla individer att köpa (32, 34, 35, 37)?
Och om så, vänder man sig till FM då eller får man försöka hitta en på den privata marknaden?
Mvh
Fredrik Lager
- Christian S
- Kontakt:
Vad hände med den J 32B från F 12 i Kalmar som stod hos Svedinos? Jag tror hon hade 32556 och var märkt F 12-56
När jag var där 1996 var hon kanska väderbiten.
/Christian i Trollywood
-
Hej!
Jag undrar om det verkligen var 32556 ?
32569 är hos Svedino just nu, och 32599 som var utställd utomhus där förut är nu hos Österlens flygmuseum enligt deras hemsida.
http://www.osterlensflygmuseum.se/flygplan.php
/Lars L
Jag undrar om det verkligen var 32556 ?
32569 är hos Svedino just nu, och 32599 som var utställd utomhus där förut är nu hos Österlens flygmuseum enligt deras hemsida.
http://www.osterlensflygmuseum.se/flygplan.php
/Lars L
-
Ledsen, men -556 totalhavererade 7 nov-66, ca 2 mil från F 4, efter att ha hamnat i ryggspinn, det var 32599 som Lars nämner, du såg!Christian S skrev:Vad hände med den J 32B från F 12 i Kalmar som stod hos Svedinos? Jag tror hon hade 32556 och var märkt F 12-56
mvh
Tommy