Flygvapengrön - varför annorlunda grön på basfordon?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
matnor
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 jul 2008, 22:49
Ort: Lidingö

Flygvapengrön - varför annorlunda grön på basfordon?

Inlägg av matnor »

Hej!

en liten fundering jag har. Varför är det inte standard-grön färg på vissa markfordon inom Flygvapnet. Jag tänker "Dallas-jeepar", brandbekämpningsfordon osv osv. Dessa är oftast målade i någon blågrön nyans (svår att beskriva) som klart skiljer sig på den ordinarie grön som Försvarets normalt använder.

Såg flera sådana fordon nu senaste på F21 vid flygdagen där.
Här är en bild på ett fordon med "Flygvapen-grön". Just den här individen ser inte så militär ut:
Bild

Men plötsligt ser man ett annat fordon som är korrekt målat (i min mening).
Bild

Kan det bero på att man vid upphandling valt en standardkulör och inte brytt sig om att måla fordonen med FM-kulör eftersom det är så få i serien?
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Flygvapengrön - varför annorlunda grön på basfordon?

Inlägg av Emil Lindberg »

Att jeepen på den övre bilden har avvikande grön färg beror sannolikt på att man har låtit tillverkaren eller återförsäljaren måla fordonet i en militärgrön-liknande nyans innan leverans. Det finns många moderna exempel på liknande målning, se t.ex här http://www.femorefortet.se/nutidens-for ... Flygvapnet.

Att man målar äldre fordon i en blank nyans av militärgrön beror på att det är lättare att underhålla och tvätta. Den matta militärgröna färgen har en tendens att suga åt sig olja och fett som sedan gör fordonet fläckigt och "fult". Visst, blank färg är inte den bästa ur kamoufleringssynpunkt, men som många andra åtgärder i dagens försvar har man sannolikt lutat sig mot motiveringen att kriget aldrig kommer eller att man har ett visst antal års återtagning.
Användarens profilbild
matnor
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 jul 2008, 22:49
Ort: Lidingö

Re: Flygvapengrön - varför annorlunda grön på basfordon?

Inlägg av matnor »

Tack för ditt svar Emil, misstänkte att just du skulle svara först.
;)

En följdfråga. Vad används numret på fordonet till? Är det ett anrops-nummer (taktiskt nummer?) och används det t ex för att plotta fordonet i någon sorts central (det som förut hette KC och numera något annat i nya basbataljonen)?
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Flygvapengrön - varför annorlunda grön på basfordon?

Inlägg av Erik »

De "gröna" VW-bussarna är i någon hemsk standardkulör från tillverkaren. Hur man kom på tanken att köpa in Kermitgröna minibussar förstår jag inte.

Den andra blanka grönfärgen kom först (vad jag vet) på räddningsbandvagnen och där beror det på att den matta "militärgröna" färgen har problem med mögel. Sedan har man visst använt liknande nyans på en del andra fordon också. Varför begriper jag inte riktigt, om färgen ändå inte duger som maskering kunde man ju valt en helt annan färg.
Det hade ju varit mer logiskt om brandbilarna var röda, som räddningstjänstens, eller gula som luftfartsverkets RB90. De "nya" (begagnade, men nya i FV) brandbilarna som går att flyga i C-130 är ju röda, eller var åtminstone vid leverans.
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Flygvapengrön - varför annorlunda grön på basfordon?

Inlägg av Fredrik Lager »

Nu gjorde jag visserligen värnplikten inom Armén, men jag minns mycket väl att vi brukade åka omkring ljusblåa VW-minibussar och pickisar. Inte riktigt "militärgrönt" det heller :D

Kan det kanske ha med fordonets uppgift att göra, jag tänker att vissa fordon kanske har mer nytta av att vara kamoflerade än andra med tanke på deras "arbetsuppgift"? En tanke bara.....
Varför fråga, får ändå inga svar..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"