Flygförarmärke m/36

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Peder Thorell
Inlägg: 80
Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26

Flygförarmärke m/36

Inlägg av Peder Thorell »

Jag har under ett antal år samlat på, vad man med ett samlingsnamn brukar kalla flygarmärken. I första hand är det svenska märken från statligt flyg. Flygvapnet, Armén, m fl. I samband med detta har jag tittat på de Flygförarmärken m/36 som finns på Flygvapen- museet, och har konstaterat att exempelvis nr 9 och nr 25 har den vanliga fastsättningen med en skruv på baksidan, medan nr 31 är. i originalutförande försett med en platt nål på baksidan. Förvirringen ökade ytterligare när jag fick tag i nr 36, också den med nål på baksidan, men i detta fall en rund nål. Senare nummer som, 42, 56, 70 och 75 har alla den vanliga skruven på baksidan.
Eftersom det inte går att fråga dagens Sporrong, vänder jag mig till läsarna av detta Forum för att eventuellt få ett svar på detta "mysterium".

MVH/Peder
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Flygförarmärke m/36

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Jag samlar också på svenska flygarmärken, och har själv ställt mig samma fråga.

Det som jag har fått reda på angående fastsättningen på baksidan, är att det i början fanns både nål och skruv för att fästa m/36 på uniformen. Tydligen kunde man i början välja vilken fastsättningsanordning man ville ha.
Med tiden gick man över till skruven, då denna gav en stadigare fastsättning.

Det vore kul om någon kunde komma med mer info i ämnet, då det jag har fått reda på bara är hörsägen.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Flygförarmärke m/36

Inlägg av Robert L »

Följande text hittade jag på följande sida(rätt långt ner): http://www.silvervingar.se/olika_maerken.html

"Efter märkets tillkomst år 1936, utdelades det till samtliga flygutbildade inom flygvapnet enligt anciennitetsprincipen, vilket innebar företräde för de flygare som var "äldst i tjänst". Därvid erhöll varje individ två stycken märken enligt utdelningsprincipen 1/101, 2/102 osv., varför ex.vis de märken som har serienumren på 1-199 rimligtvis måste tillhöra samma serie märken som flygvapnet beställde i den allra första serien vingar från Sporrong. Oavsett hur lång denna serie kan tänkas ha varit. Enligt uppgift i boken "Flygarnas Vingar" påstås det ha rört sig om fantastiska 10.500 exemplar. Sannolikare är att vingarna kom att beställas i olika omgångar och först då behov var påkallat.
Detta resonemang verkar rimligt, då märken med senare serienummer skiljer sig åt på olika detaljer inom denna långa serie om mer tio tusen märken så till vida, att vissa har försetts med en nål- i stället för skruvfastsättning skilda typsnitt används ju på s/n fastsättningsskruv med text på o.s.v.

Den princip efter vilken de numrerade vingarna utdelades för de äldsta flygarna upphörde så småningom av rent praktiska skäl. Vingarna kom i stället att utdelas i "nummerföljd", vilket tyvärr inte heller är riktigt med sanningen överensstämmande. Men det är en annan historia!

För vissa av de allra tidigaste märkena förekommer det att Sporrong valde att använda sig av en bred typ av nål som fastsättningsanordning i stället för den med skruv och mutter (bilden ovan). Varför man bestämde sig för att låta vissa märken få just denna typ av fastsättning, samt hur stort antal märken som försågs med nål är ej känt. Noterbart är emellertid, att på grund av nålens gångjärnsinfästning flyttade man serienumren för dessa märken vilket framgår av bilderna nedan. "
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"