Hej.
Dagens Gefle Dagblad har en artikel om
att Brasilien inte skall bestämma sig förän tidigast nästa år om
vilket plan man skall köpa.
Frågan gäller inte detta utan:
Artikeln avslutas med följande
>>Saab producerar 8 Gripen per år, men bolaget har en produktionskapacitet på
28 stridsflygplan per år>>
Är det siffror som stämmer enligt dig?
Någon har kanske produktions siffrorna från Gripens unga år?
Kan inte komma med en länk då artikeln bara verkar finnas i papperstidningen.
mvh Bengt
Saabs produktionskapacitet
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Saabs produktionskapacitet
Verkar helt rimligt.
Poängen just nu är inte att spruta ut maskiner utan att hålla linan igång tills något kommer in. För att klara 28 så...hmm...ja...radikala förändringar.
Poängen just nu är inte att spruta ut maskiner utan att hålla linan igång tills något kommer in. För att klara 28 så...hmm...ja...radikala förändringar.
Re: Saabs produktionskapacitet
Tack Danne.
>>......För att klara 28 så...hmm...ja...radikala förändringar.>>
Tyder jag på att det krävs ,bla en del nya montörer eller?
När vi ändå har "Saabs produktionskapacitet" på tapeten:
Var piken i tillverkningskapacitet J 29 tillverkningen på mitten av 50-talet alltså ? men
finns tillverknings antalet för Lansen och Draken tillgängligt.
OK du säger kolla tabellerna!
Säger dom hela sanningen, man sysslade ju inte bara med nytillverkning utan även många "modifieringar/uppdateringar".
I fråga om tilltänkta Viggen planerades 831 exemplar, men det visade sig att kapaciteten knappast kunde uppfylla planerna.
Draken tillverkningen var väl max något mellan 50-60st./år och detta innan alla mod. påbörjades.
Söker alltså hellst en Saab utgåva av tillverkningen genom åren.
Siffrorna var naturligtvis säkert hemligt då det begav sig men numera bör de vara "gröna"
Mvh Bengt
>>......För att klara 28 så...hmm...ja...radikala förändringar.>>
Tyder jag på att det krävs ,bla en del nya montörer eller?
När vi ändå har "Saabs produktionskapacitet" på tapeten:
Var piken i tillverkningskapacitet J 29 tillverkningen på mitten av 50-talet alltså ? men
finns tillverknings antalet för Lansen och Draken tillgängligt.
OK du säger kolla tabellerna!
Säger dom hela sanningen, man sysslade ju inte bara med nytillverkning utan även många "modifieringar/uppdateringar".
I fråga om tilltänkta Viggen planerades 831 exemplar, men det visade sig att kapaciteten knappast kunde uppfylla planerna.
Draken tillverkningen var väl max något mellan 50-60st./år och detta innan alla mod. påbörjades.
Söker alltså hellst en Saab utgåva av tillverkningen genom åren.
Siffrorna var naturligtvis säkert hemligt då det begav sig men numera bör de vara "gröna"
Mvh Bengt
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
- Ort: Björsäter
Re: Saabs produktionskapacitet
Hej Bengt! Enligt boken "SAAB Flygplan sedan 1937" av Hans G Andersson så tillverkades totalt 449 serieflygplan av Lansen förutom sju provflygplan.Draken byggdes i 612 exemplar inklusive prototyper och ombyggnader.Mvh David
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 18 feb 2008, 17:43
- Ort: Linköping
Re: Saabs produktionskapacitet
Hej!
Saabs produktionstakt var imponerande under framförallt 1950-talet. Det är tyvärr omöjligt att få fram absolut entydiga siffror på årsproduktionen eftersom dokumenten skiljer sig åt i viss utsträckning beroende på vem som givit ut dem. Förmodligen beror skillnade på fysisk leverans från hangar och när faktureringen ägde rum. För fpl 29, 32 och 35 gäller beträffande serieleveranser:
Fpl 29 levererades i totalt 661 ex under åren 1951 till 1956. Högsta årsproduktionen var 1954 då 238 fpl levererades.
Fpl 32 levererades i totalt 447 ex under åren 1956 till 1961. Högsta årsproduktionen var 1957 då 150 fpl levererades.
Fpl 35 levererades i totalt 603 ex under åren 1959 till 1977. Högsta årsproduktionen var 1966 då 68 fpl levererades.
Utöver serieflygplanen tillkommer ett varierande antal provflygplan.
Mvh
Ulf Edlund
Saabs produktionstakt var imponerande under framförallt 1950-talet. Det är tyvärr omöjligt att få fram absolut entydiga siffror på årsproduktionen eftersom dokumenten skiljer sig åt i viss utsträckning beroende på vem som givit ut dem. Förmodligen beror skillnade på fysisk leverans från hangar och när faktureringen ägde rum. För fpl 29, 32 och 35 gäller beträffande serieleveranser:
Fpl 29 levererades i totalt 661 ex under åren 1951 till 1956. Högsta årsproduktionen var 1954 då 238 fpl levererades.
Fpl 32 levererades i totalt 447 ex under åren 1956 till 1961. Högsta årsproduktionen var 1957 då 150 fpl levererades.
Fpl 35 levererades i totalt 603 ex under åren 1959 till 1977. Högsta årsproduktionen var 1966 då 68 fpl levererades.
Utöver serieflygplanen tillkommer ett varierande antal provflygplan.
Mvh
Ulf Edlund
Re: Saabs produktionskapacitet
Fint Ulf.Ulf Edlund skrev:Hej! Saabs produktionstakt var imponerande under framförallt 1950-talet. Det är tyvärr omöjligt att få fram absolut entydiga siffror på årsproduktionen eftersom dokumenten skiljer sig åt i viss utsträckning beroende på vem som givit ut dem. Förmodligen beror skillnade på fysisk leverans från hangar och när faktureringen ägde rum. För fpl 29, 32 och 35 gäller beträffande serieleveranser:
Fpl 29 levererades i totalt 661 ex under åren 1951 till 1956. Högsta årsproduktionen var 1954 då 238 fpl levererades.
Fpl 32 levererades i totalt 447 ex under åren 1956 till 1961. Högsta årsproduktionen var 1957 då 150 fpl levererades.
Fpl 35 levererades i totalt 603 ex under åren 1959 till 1977. Högsta årsproduktionen var 1966 då 68 fpl levererades.
Utöver serieflygplanen tillkommer ett varierande antal provflygplan.
Mvh Ulf Edlund
Att Saab "bara" kunde leverera ca. max ca 60 plan / år i mitten av 60-talet bidrog till att inte alla av "önskade" 831 Viggar beställdes.
Skulle ta för lång tid. Samt naturligtvis kostnaderna.
Omkring 1957 modifierade saab ett antal J29 till E/F
och det räknas ju inte in i "levererade plan"
Du skriver::
>>Det är tyvärr omöjligt att få fram absolut entydiga siffror på årsproduktionen eftersom dokumenten skiljer sig åt i viss utsträckning beroende på vem som givit ut dem. Förmodligen beror skillnade på fysisk leverans från hangar och när faktureringen ägde rum>>
Mja? Visserligen gick det mesta via post då, med viss fördröjning någon dag , men årsproduktion vore nog inte omöjlig att få fram av Saab
OM de ville berätta!
Stort Tack Ulf
mvh Bengt