Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Hans O. Sandström »

God afton.

Ni har säkert läst att Malmö Aviation/Braathen Aviation valde Bombardier CSeries som sitt nya flygplan med start ca 2013.

Översänder härmed en bild på CSeries från Bombardier i dess husfärger.

Mvh,
Hans SFF-F
PacMin modell skala 1/72
IMG_3105_3.jpg
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Hans O. Sandström »

cs100-malmo-aviation_new_large.jpg
Här kommer lite fylligare info:
Braathens Aviation, där bland annat Malmö Aviation och Sverigeflyg kommer ingår, har tecknat avtal med Bombardier Aerospace om köp av 10 nya flygplan av typen CSeries och option på ytterligare 10 flygplan.

Bombardier CSeries är en helt ny flygplanstyp som kommer i trafik först vid årsskiftet 2013/2014 och betraktas av flygindustrin som en ”game changer”.

- Med en helt ny motorteknologi, avancerad aerodynamisk design och material som gör flygplanen lätta kommer miljövinsterna med dessa flygplan att bli stora, säger Per G Braathen, ägare av Braathens Aviation.

- Vi har fokuserat väldigt mycket på miljöaspekterna när vi valt ny flygplanstyp och CSeries förtjänar verkligen att kallas ”game changer” i flygindustrin speciellt med tanke på att flygplanet har 20-25 % lägre bränsleförbrukning än andra flygplanstyper i samma storlek. Vidare är bullernivån bara hälften av vad andra flygplanstyper uppmäter. Flygplanet har dessutom en lång räckvidd samtidigt som det kan operera på flygplatser med kort landningsbana, säger Knut A Solberg, koncernchef i Braathens Aviation.

- Detta tillsammans med en mycket hög passagerarkomfort kommer att ge oss möjligheten att vidareutveckla vår affärsmodell vad gäller både inrikes- och utrikeslinjer samt på charter, säger Bengt Roswall, VD på Malmö Aviation

Fem av flygplanen är av typen CS100 med 125 säten och fem är av typen CS300 med 145 säten. Planen kommer att ersätta de Avro RJ100 som idag opereras av Malmö Aviation med Stockholms cityflygplats Bromma som nav. Flygplanen kommer att levereras successivt med start i början av 2014.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Hans O. Sandström »

malmo_low_3.jpg
Ett fotomontage på ett vackert flygplan över kungliga huvudkommunen!
En bra söndag tillönskas!
Hans SFF-F
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Kenneth Göransson »

Ett mycket trevligt och välgjort fotomontage!
Som den flygnörd man är, så flög (!) det direkt upp något i huvudkontoret när jag såg fotot:
Om vi flyttar vi oss framåt i tiden till hösten 2013, så finns det minst tre tänkbara scenarion för fotot: 1/antingen en flygning över Hufvudstaden för att visa upp de nya, tysta flygplanen, 2/ en korrigering till korrekt final efter en alldeles för lång baslinje inför inflygning till Bromma bana 30 eller 3/ så har man påbörjat kurvad inflygning även på Bromma :D

Önskar en trevlig avslutning på helgen!
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Kenneth!

Även om jag gillar att mixa med datorn så är det Bombardier som ska äras för det trevliga fotomontaget. Rätt ska vara rätt , men det hindrar inte att jag helt delar din uppfattning o svar!!

Best,
/Hans
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Fredrik Lager »

Hans O. Sandström skrev:- Med en helt ny motorteknologi, avancerad aerodynamisk design och material som gör flygplanen lätta kommer miljövinsterna med dessa flygplan att bli stora, säger Per G Braathen, ägare av Braathens Aviation.
För en med mycket begränsade kunskaper anågende civilflygets aerodynamik. Vad menas med "avancerad aerodynamisk design" i praktiken? Med mina (tyvärr) mycket otränade ögon ser flygplanet ut som vilket annat flygplan som helst :oops:

Väntar nyfiket på svar!

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Roger Andreasson »

Fredrik Lager skrev:
Hans O. Sandström skrev:- Med en helt ny motorteknologi, avancerad aerodynamisk design och material som gör flygplanen lätta kommer miljövinsterna med dessa flygplan att bli stora, säger Per G Braathen, ägare av Braathens Aviation.
För en med mycket begränsade kunskaper anågende civilflygets aerodynamik. Vad menas med "avancerad aerodynamisk design" i praktiken? Med mina (tyvärr) mycket otränade ögon ser flygplanet ut som vilket annat flygplan som helst :oops:

Väntar nyfiket på svar!

Mvh
Fredrik Lager
Själva begreppet "avancerad aerodynamisk design" är väl kanske mest en marknadsförings-grej. Läste lite på Bombardiers hemsida men lyckades inte klura ut vad det var som var så avancerat men oftast fråga om små detaljer men som spelar stor roll för bränsleförbrukningen. Winglets är väl det som märks mest men vet inte om man idag kan kalla det för speciellt avancerat. Vingens utformning och konfigurationen på vingklaffarna samt valet av matrial för vinge och flygkropp är några punkter som rent allmänt brukar framhävas när nya plan introduceras.

/Roger
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej,

Jag är inget tekniker men har ändå förstått att det kommer att bli en högteknologisk maskin. Den kommer att ha side sticks controller i cockpit typ Airbus , hög andel komposit m.m. Sedan kommer tydligen motorerna från Pratt&Whitney vara av den absolut sista o rena generationen.
Pratt & Whitney PW1000G Pure Power.

Naturligtvis inget svar på "avancerad aerodynamisk design" men å andra sidan är det inte jag som påstått detta:-))

Allt gott!
/Hans
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej,
Lägger in en lite större bild på Malmö Aviation nya vackra Bombardier CSeries. Ska bli trevligt att få se den i vårt svenska luftrum!
Hans SFF-F

Bild
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Idag från en kontakt på Bombardier Aerospace i Toronto!
Modellen är i skala 1/55 (ca 60 cm) tillverkad av PacMin models Fullerton California för Bombardiers räkning. En otroligt vacker modell av Bombardier CS100.
Blir trevligt se den i det svenska luftrummet!!

Trevlig sommar,
Hans SFF-F
Bild
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Fredrik Lager »

Det verkar som om du har en ganska ordentlig samling av dessa vackra flygplansmodeller Hans! :D
Har du även militära modeller av denna typ?

Mvh
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Fredrik,

Ett antal militära flygplan finns , dock inte så många då jag koncentrerat mig på civila flygplan. En mycket ovanlig Boeing 737-700 (C-40A Clipper) se sida 1 fick jag i personlig gåva av förre Vice Amiralen i U.S.Navy John A. Lockard. Säkert den enda i Europa. Kul med lite kuriosa.

Du får kika in här , det finns en del intressanta militära modeller bland alla de civila: http://www.hansmodels.com/

Trevlig kväll!
/Hans SFF-F.
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Fredrik Lager »

Herre jösses, vilken imponerande samling!
Vågar man fråga hur du förvara alla dessa? De måste ta en enorm plats!

Jag skulle vara mycket intresserad av att införskaffa mig en SR-71 Blackbird i denna typ av modell. Finns det någon slags "affär" där man kan köpa dessa?

Skulle även vara intresserad av B-1, B-2, 32 Lansen, 35 Draken eller 37 Viggen.

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Fredrik,

http://www.pacminfinder.com/

Klicka dig ner till Lockheed-Martins länk som erbjuder SR-71 Blackbird även kallad Habu + mycket annat.
På Ebay finns en hel del att välja på nu och då.
Många modeller tillverkas borta i Asien idag men i USA, England o Frankrike (Graphideco) finns en hel del att hämta där det fortfarande görs modeller i mycket hög kvalitet men till ett dyrare pris.

Ett litet men välment svar på din fråga.
/Hans SFF-F
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Hans O. Sandström skrev:Idag från en kontakt på Bombardier Aerospace i Toronto!
Modellen är i skala 1/55 (ca 60 cm) tillverkad av PacMin models Fullerton California för Bombardiers räkning. En otroligt vacker modell av Bombardier CS100.
Blir trevligt se den i det svenska luftrummet!!

Trevlig sommar,
Hans SFF-F
Bild
Med tanke vad som verkar ha framkommit rörande Malmö Aviations tänka ops med typen på Bromma...så gör det inget för min del om vi slipper den. Se Flyghorisont nr 3/2011 sidan 6.
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Roger Andreasson »

Fredric Lagerquist skrev: Med tanke vad som verkar ha framkommit rörande Malmö Aviations tänka ops med typen på Bromma...så gör det inget för min del om vi slipper den. Se Flyghorisont nr 3/2011 sidan 6.
Du kan väl ge oss som inte är medlemmar i AOPA en kort resumé av artikeln?

/Roger
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Roger Andreasson skrev:
Du kan väl ge oss som inte är medlemmar i AOPA en kort resumé av artikeln?

/Roger
För att kunna använda typen på Bromma måste flygplatsen klassa upp bansystemet. Från referenskod 2C till 3C. Men detta har nu Transportstyrelsen nu sagt ifrån om.

Citerat ur artikeln:
Om Bromma flygplats hade tilldelats kod 3C skulle kraven på hinderfrihet längs huvudbanan bli 150 meter på vardera sidan vilket inkräktat på nuvarande uppställningsplatser längs gamla charterhallen och tillgängligt område för affärsflyget på Lintasidan. Swedavias uppseendeväckande uppsägningar under våren 2011 av lokaler och företag från Bromma torde ha sin bakgrund i flygplatsens vilja att klassa om flygplatsen till 3C. Transportstyrelsens beslut innebär att de ytor som Swedavia påstått sig behöva nu inte torde behövas… Beslutet drabbar Malmö Aviation eftersom nybeställda flygplan av typ CJ100/300 kräver bansystem med referenskod 3C.
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Malmö Aviations nya Bombardier CSeries.

Inlägg av Roger Andreasson »

Tack Fredric,
hittade en artikel i SvD också:
http://www.svd.se/naringsliv/bromma-fly ... 481760.svd

/Roger
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"