Manipulerade foton/vykort

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Manipulerade foton/vykort

Inlägg av Kenneth Göransson »

Refererande till tråden Identifiering av flygplan har jag hittat ytterligare ett vykort med "handpåläggning"

Bild

Den stora kvadratiska byggnaden (kanslihus?) finns inte kvar idag.

Ytterligare två med tillagda flygmaskiner

Bild

Bild

På nästa har väl kontrasterna varit för svaga och därför har konturer fyllts i (om det nu fanns någon flygmaskin där från början?)

Bild
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Bengt Ekbladh

Re: Manipulerade foton/vykort

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej Kenneth.
Intressant med äldre foton.
Kan man någorlunda datera Rinkaby fotot tro.
Mitten -30 tal, eller?
mvh Bengt
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Med tanke på bilen till höger i bild (öppen vagn, modell Volvos Jakob), skulle det lika gärna kunna vara från senare delen av 20-talet. Sedan sättet att skriva ortsnamnet på vykortet, påminner om de som jag sett vara från denna period. Men mina förslag har ingen vetenskaplig grund :D
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Bengt Ekbladh

Kenneth Göransson skrev:Refererande till tråden Identifiering av flygplan har jag hittat ytterligare ett vykort med "handpåläggning"
Bild
Den stora kvadratiska byggnaden (kanslihus?) finns inte kvar idag.
:?:

Hej.
Tack igen för fotot.
>>Med tanke på bilen till höger i bild (öppen vagn, modell Volvos Jakob), skulle det lika gärna kunna vara från senare delen av 20-talet. >>
Jag såg dem, men var Rinkaby så utrustard då?

Får nog själv kolla gamla uppgifter, men ni andra har säkert säkra fakta.

mvh Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Foto från Rinkaby, som Kenneth lagt ut, med den stora kvadratiska byggnaden finns i SFF fotoarkiv med nr 002-1085165. Det är där identifierat att vara taget år 1922.
På nedanstående flygfoto som också är från 1922 kan man se samma byggnad mitt i bild.
/Sven-Erik

Bild
Martin Hellberg

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!
Jag jämförde med karta och satelitbild på hitta.se och insåg inte först att det är bebyggelse i fältets västra delar man ser. Jag trodde först att det var i de norra delarna. Järnväg och vad som jag uppfattar som stationshus verkar finnas kvar sedan det gamla fotot men är det några av de militära byggnaderna från den tiden kvar?
Angående bilen så kan det väl lika gärna handla om en T-Ford eller någon annan bil av liknande modell och de fanns ju t.o.m. före 1:a världskriget. 1922 förefaller rimligt tycker jag. De militära byggnderna hade stora likheter på många olika platser i landet. De var, så vitt jag, vet byggda i slutet av 1800-talet.

Martin Hellberg, Backamo
Bengt Ekbladh

Det finns en bild av Rinkaby lägerplats med 6 tälthangarer synliga samt liknande byggnader som Sven-Erik visar
Där sägs ca 1930.

Bild

Samt enda kvarvarande bebyggelse, fd underoff byggnaden

Bengt
Senast redigerad av Fredric Lagerquist den 18 jul 2011, 17:33, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fixade [img] bild [/img] till länken
Bengt Ekbladh

Tack Fredric för bildvisningen i stället för länk.
Träden verkar inte vuxit mycket på 8? år.

Nu gällde ju inte frågan om dessa bilder utan manipuleringen.
Planen ser onekligen ut som 20-tal

Bengt
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Bengt Ekbladh skrev: Nu gällde ju inte frågan om dessa bilder utan manipuleringen
Ja , det var just därför jag satte in bilderna, men det var trevligt att ämnet även tog upp andra frågeställningar och svar på dessa. Nu har jag hittat ytterligare ett vykort med en infälld flygmaskin över Södertälje. Någon som kan säga vilken typ det är?

Hållfasthetsberäkningarna för flygkroppens mittsektion måste ha varit ett av de svåraste momenten vid konstruktionen :D

Bild
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Bengt Ekbladh

Tack Kenneth för flera visade "manipuleringar"

Var detta ett "vanligt" sätt att försköna ett annars kanska trist vykort och händelse?
Flyget var ju på frammarsch så varför inte.
Visa gärna fler om du hittar.
mvh Bengt
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Med tanke på närheten till Rinkaby ovan, hittade jag några till på Christianstadvykort, den ena "värre" än den andra:

Detta kort kan vara taget från vattentornet (som syns till vänster på nästa kort) ut mot Näsby fält.

Bild

Bild

Bild

Men den här känns i varje fall mer äkta:

Bild
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Inget svenskt kort, men här har upphovsmannen i varje fall erkänt att det både är fotograferat och editerat:

Bild

Gjorde lite research om flygningen verkligen ägt rum och hittade en fransk sida där man kan läsa att flygningen genomfördes, men tydligen utan någon fotograf närvarande eller att det inte gick att fotografera, eftersom man flög på kvällen. Översatt och lite korrigerat m h a Google kan man läsa:

Wilbur Wright kommer till LE MANS

Wilbur Wright anlände den 15 jun 1908 till Le Mans, med modellen tvåsitsiga "Wright A" , som han presenterade för att visa hur långt amerikanerna hade kommit på luftfartsområdet. Han gjorde sin första flygning på kapplöpningsbanan i Hunaudières. Denna tillställning, som genomfördes utan problem, gjorde ett stort intryck på européerna.........

Den 16 september 1908 flög han till lägret Auvours på 39 minuter och 18 sekunder, med en passagerare. Den 21 september 1908, på samma område, utförde han en flygning på mer än ca 66 km på 1 timme, 31 minuter och 25 sekunder........
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

En handpåläggning av modernare slag:

Bild

DDL:s (Det Danske Luftfartselskab A/S) Focke-Wulf Fw200A-02 Condor OY-DAM "Dania" (reg 1938-40) kvarhölls i England den 9 april 1940 när Danmark ockuperades av tyskarna. Användes sedan av BOAC (G-AGAY) "Wolf" och RAF (DX177), men havererade 1941.

Finns fler bilder av flygplanet i en annan tråd här på forumet.
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

En handpåläggning av ännu modernare slag:

Bild
Med vänlig hälsning