Torslandafornlämning?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Åke Karlsson

Torslandafornlämning?

Inlägg av Åke Karlsson »

Hej

Idag var jag och rekade lite natur runt Torslanda forna flygplats. Jag stötte då på en sluttande betongkonstruktion som sträckte sig ut i Torslandaviken med träkonstruktioner som liksom ledde in mot betongen. Det syns ganska tydligt på denna satelitbild: http://maps.google.se/maps?q=torslanda& ... 3&t=h&z=19. Är detta rester från den tid när även flygbåtar/amfibieflyg trafikerade Torslanda?
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: Torslandafornlämning?

Inlägg av Kenneth Göransson »

Enligt SFF:s Flyghistorisk Revy 2007, Flygplatsen på framsidan - Historiska minnen från Torslanda, står det att man 1942 byggde en ny slip och brygga intill Skeppstadsholmen, på utsidan av den påbörjade invallningen och söder om bantröskeln till bana 32 (se karta)

Bild

Men i och med utbyggnad av bana 14/32 1951, flyttas slip och brygga återigen. Ny placering blev intill Karholmen, (se karta)

Bild

I boken finns bilder från slip/brygga, där man ser Luftfartsverkets livräddningsbåtar, men inga "flygetyg".
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Åke Karlsson

Inlägg av Åke Karlsson »

Intressant, tack. Då är det 1951 års slip som ligger där fortfarande. Vi är alltså jämngamla men jag får nog säga att jag är i bättre skick. :D
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Jag hittade följande bild på Google Maps. Måste hålla med Åke om, att t o m om jag själv ställer mig framför spegeln, kan det inte kan vara svårt att se "fräschare" ut än denna f d brygga/slip. :lol:
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"