Siljansnäs flygmuseum
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Siljansnäs flygmuseum
Hej!
Ett nytt flygmuseum öppnade den 7:e juli i Siljansnäs i Dalarna. Utställningen består till stor del av flygplan lånade från tekniska museet i Stockholm. Junkers F13 verkar dock fortfrande vara kvar på Gärdet. Är det någon som besökt museet i Siljansnäs och kan berätta lite mer?
Länk till museets hemsida:
http://www.siljanairparkmuseum.se/
Mvh
Martin Persson
Ett nytt flygmuseum öppnade den 7:e juli i Siljansnäs i Dalarna. Utställningen består till stor del av flygplan lånade från tekniska museet i Stockholm. Junkers F13 verkar dock fortfrande vara kvar på Gärdet. Är det någon som besökt museet i Siljansnäs och kan berätta lite mer?
Länk till museets hemsida:
http://www.siljanairparkmuseum.se/
Mvh
Martin Persson
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
- Ort: Falun
Re: Siljansnäs flygmuseum
Lite bilder m m finns på Flyg iFokus
http://flyg.ifokus.se/discussions/4df9c ... flygmuseum
http://flyg.ifokus.se/discussions/4df9c ... flygmuseum
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Siljansnäs flygmuseum
Var där igår ....blev inte ! imponerad !
där finns Bleriot planet mikael Carlsson renoverat , med hyfsad skylt och info om planet
fanns även två Tv som körde film om Carlssons provflygning och Louis Bleriots flygning
synd bara att man inte satt på ljudet ....
sedan en ......dubbeldäckare med stjärnmotor och tofflor av trä ! men inte någon info om det !!
nästa "plan" var någon ångdriven ?? historia ?..... med en liten proppeller på sidan ! garanterat oflygbar !!!!
inte en rad om vad det var förnågot !!
nästa plan var nåt en yrkesskola byggt ! halvfärdigt -odukat , stod en flyg konverterad fölkvagnsmotor bredvid som skulle monteras .....
sedan 5-6 motorer, hyfsade skyltar på några av dom ....och en ..."cockpit" från 1911,,,men till vad för plan ??
ser nu efteråt att där skulle funnits en Merlin motor ....ja den lyckades isåfall jag missa !
lite bilder och tidningsklipp i trappan upp till andra våningen
Oj ! glömde nämna Mustangen och Spitfiren !! alltså små "trampbilsplan" för barnen !! att köra omkring med på det skrovliga betonggolvet i neder våningen
Ute !! stod 2 plan som tydligen samma yrkesskola byggt !!! försedda med fölkvagnsmotorer ! men absolut inte i närheten av att vara flygklara !
det var kopior av plan från Första Världs kriget .
sedan stod då där en grön Dubbeldäckare med en Rolls Royce Boxermotor , den kunde man få flyga i om man blev Medlem ! ?
kostade då 150 kr för en flygtur ! osagt hur länge ,
f-n vet vem som var pilot + såg bara en tjej i kassan och en kille som klippte gräs,annars var där folktomt
Mest imponerande var byggnaden !! liknar utvändigt en stor Herrgårdsbyggnad !men invändigt en byggarbetsplats !!
Det som skulle vara "Cafe Biggles" var några bord och stolar i ett tomt kalt rum .... kaffe och tilltugg antar jag man fick ha med sig själv ! ?
där finns Bleriot planet mikael Carlsson renoverat , med hyfsad skylt och info om planet
fanns även två Tv som körde film om Carlssons provflygning och Louis Bleriots flygning
synd bara att man inte satt på ljudet ....
sedan en ......dubbeldäckare med stjärnmotor och tofflor av trä ! men inte någon info om det !!
nästa "plan" var någon ångdriven ?? historia ?..... med en liten proppeller på sidan ! garanterat oflygbar !!!!
inte en rad om vad det var förnågot !!
nästa plan var nåt en yrkesskola byggt ! halvfärdigt -odukat , stod en flyg konverterad fölkvagnsmotor bredvid som skulle monteras .....
sedan 5-6 motorer, hyfsade skyltar på några av dom ....och en ..."cockpit" från 1911,,,men till vad för plan ??
ser nu efteråt att där skulle funnits en Merlin motor ....ja den lyckades isåfall jag missa !
lite bilder och tidningsklipp i trappan upp till andra våningen
Oj ! glömde nämna Mustangen och Spitfiren !! alltså små "trampbilsplan" för barnen !! att köra omkring med på det skrovliga betonggolvet i neder våningen
Ute !! stod 2 plan som tydligen samma yrkesskola byggt !!! försedda med fölkvagnsmotorer ! men absolut inte i närheten av att vara flygklara !
det var kopior av plan från Första Världs kriget .
sedan stod då där en grön Dubbeldäckare med en Rolls Royce Boxermotor , den kunde man få flyga i om man blev Medlem ! ?
kostade då 150 kr för en flygtur ! osagt hur länge ,
f-n vet vem som var pilot + såg bara en tjej i kassan och en kille som klippte gräs,annars var där folktomt
Mest imponerande var byggnaden !! liknar utvändigt en stor Herrgårdsbyggnad !men invändigt en byggarbetsplats !!
Det som skulle vara "Cafe Biggles" var några bord och stolar i ett tomt kalt rum .... kaffe och tilltugg antar jag man fick ha med sig själv ! ?
Re: Siljansnäs flygmuseum
Tack för återkopplingen Klas!
Jag antar att detta är tekniska mussets Thulin N ?
Det låter inte som en imponerande samling men det är å andra sidan merparten av vad som finns på tekniska museet. Hursomhelst, friskt vågat att starta något dylikt. Hoppas att de får det att gå runt. Jag ska försöka göra ett besök om jag har vägarna förbi.
sedan en ......dubbeldäckare med stjärnmotor och tofflor av trä !
Jag antar att detta är tekniska mussets Thulin N ?
Det låter som Nybergs "Flugan" även den från tekniska museet.men inte någon info om det !!nästa "plan" var någon ångdriven ?? historia ?..... med en liten proppeller på sidan ! garanterat oflygbar !!!!inte en rad om vad det var förnågot !!
Var detta kanske den halvfärdiga Fokker DrI som skymtade på någon bild ? Varför blev den inte klar ?nästa plan var nåt en yrkesskola byggt ! halvfärdigt -odukat , stod en flyg konverterad fölkvagnsmotor bredvid som skulle monteras .....
Vore intressant att veta vad det är för cockpit ?sedan 5-6 motorer, hyfsade skyltar på några av dom ....och en ..."cockpit" från 1911,,,men till vad för plan ??
Den ena ser ut att vara en Nieport ? Märkligt att man inte har hört något om dessa replikor även om de inte är flygvärdiga...Ute !! stod 2 plan som tydligen samma yrkesskola byggt !!! försedda med fölkvagnsmotorer ! men absolut inte i närheten av att vara flygklara !det var kopior av plan från Första Världs kriget .
Det låter inte som en imponerande samling men det är å andra sidan merparten av vad som finns på tekniska museet. Hursomhelst, friskt vågat att starta något dylikt. Hoppas att de får det att gå runt. Jag ska försöka göra ett besök om jag har vägarna förbi.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Siljansnäs flygmuseum
Finns några hemmagjorda skyltar som visade "vägen" till SILJANSNÄS AIRPARK .
vilket är beläget strax bortanför Museét , hela området verkar ha somnat in utan att någon bryr sig mera ?
vägarna + vägen fram till museét är grusväg ! man får kryssa mellan rejäla tjälskotts hålor !!
fattat det som att planen byggdes av elever på nån skola för "värstingar" men att det hela avstannade 2006 ?
man får ju hoppas att de är byggda enligt EAA:S regler och överinseende !!
men den var några detaljer som gjorde att jag är klart tveksam till det ?
nån medlem där som har listor på pågående ? byggen ?
vilket är beläget strax bortanför Museét , hela området verkar ha somnat in utan att någon bryr sig mera ?
vägarna + vägen fram till museét är grusväg ! man får kryssa mellan rejäla tjälskotts hålor !!
fattat det som att planen byggdes av elever på nån skola för "värstingar" men att det hela avstannade 2006 ?
man får ju hoppas att de är byggda enligt EAA:S regler och överinseende !!
men den var några detaljer som gjorde att jag är klart tveksam till det ?
nån medlem där som har listor på pågående ? byggen ?
- Mikael Olrog
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12
Re: Siljansnäs flygmuseum
Min upplevelse av mitt besök på Siljan Air Park skiljer sig så fundamentalt från den otroligt negativa upplevelse Klas beskrivit så det är nästan så jag undrar om vi var på samma museum. Därför känner jag att det är viktigt att jag berättar om mitt besök också.
Det första jag möttes av innanför dörren var ett glatt hej och ett erbjudande, innan jag ens betalat inträde, var att pröva en Segway (tvåhjulig åkmaskin) - inte mycket med flyg att göra men riktigt skoj att få prova på, dessutom helt utan kostnad.
På museet finns som Klas skriver ca 7 st gamla motorer, den Thulin A som Mikael Carlsson flög med förra året, Thulin N, Bror Bergers flygplan från 1911 samt Nybergs flugan. Därtill finns några motorer som man inte vet någonting om men som Tekniska museet tror har haft flyganknytning på något sätt. Alla eller många av dessa saker har varit utställda på Tekniska museet men tagits bort pga den rymdutställning som finns där nu. Om de inte hade fått plats på detta museum hade de förrådsställts och inte varit tillgängliga för allmänheten. När jag var där den 25 juli fanns skyltar med text vid flygplanen och vid motorerna som berättade vad de var för något. Verkar konstigt om de hade tagits bort tills dess Klas kom dit efter mig.
När jag betalt inträde om 50 kr blev jag upplyst om att jag kunde få en fri guidad tur av Carl Rönn om jag väntade en stund eftersom han flög med någon annan besökare.
Carl Rönn heter personen som först i Tullinge byggde ett flygplan tillsammans med tonåringar med olika utmaningar (Fisher Celebrity SE-XRY är dess registrering). Efter att ha flyttat till Siljan har han fortsatt liknande arbete med ungdomar på olika gymnasier runt om i Dalarna (Insjön, Leksand, Mora mfl). på Museet fanns en Nieuport 11, En Focker Dr 1 samt en Foker III eindecker. Vidare berättade Carl att det byggs bl a 2 Nieuport 11 till. Carl Rönn är styrelseledamot i Svenska EAA Chapter 222 så Klas förhoppning om "att de är byggda enligt EAA:S regler och överinseende" bör med råge vara infriade.
Carl berättade för mig att hans passion är att förmedla, lära och inspirera andra till att bygga och flyga sina egna flygplan för att hantverkskunskapen inte ska gå förlorad för nya generationer i Sverige. Därför arbetar han med att bygga upp ett museum som ska ha fokus på pionjär och hembyggda flygplan, vilket förklarar det urval av flygplan och material som finns där. Mer information finns på http://www.siljanairparkmuseum.se/index.html.
Självklart nappade jag på en flygtur i Fischer Celebrity för allt som allt 250 kr inkl inträdde på museet och medlemskap. Finns nog inget museum i Sverige (världen?) som erbjuder en liknande förmånligt erbjudande med en flygupplevelse. Uppenbarligen var den uppskattad eftersom många verkade nappa på erbjudandet.
Upplevelsen på museet var för mig så trevlig att jag två dagar senare tog med mig min fru och mina två barn på 3 och 6 år som hade väldigt roligt i de Spitfire, Mustang och Tummelisa trampbilar som fanns samt i det lek och flygexperimentrum som skapats för barn. De fick även möjligheten att klappa, titta och känna på flygplan, se hur de är konstruerade samt se och höra flera flygplan starta och landa utanför. Stor glädje hade de också av den gamla brandbil som de fick klättra på i tältet utanför.
Jag tror säkert att Carl och hans gäng har träffat många människor som kommit med negativa omdömmen och sagt att det inte går, men jag hoppas att han inte låter sig nedslås av sådant strunt utan bygger vidare på det han/de gör.
I min mening är det en liten men bra början med en fantastisk ambition som är väl värd att stödja. Visst märks det att byggnaden inte är färdig eller i skick så som Flygvapenmuseum när det öppnade, men resurserna och ambitionerna skiljer sig nog något åt. Bara att han lyckats få Sveriges tidiga civila flyghistoria att fortfarande vara tillgänglig för allmänheten istället för i förråd är värt en stor applåd. SFF borde kunna stötta museet med både kunskap, handkraft och kanske stipendier.
MVH
/Mikael Olrog
P.S. jag har aldrig träffat Carl Rönn innan mitt besök där och är inte medlem i EAA så jag har inga egna intressen utan vill bara förmedla min upplevelse som var mycket positiv.
Det första jag möttes av innanför dörren var ett glatt hej och ett erbjudande, innan jag ens betalat inträde, var att pröva en Segway (tvåhjulig åkmaskin) - inte mycket med flyg att göra men riktigt skoj att få prova på, dessutom helt utan kostnad.
På museet finns som Klas skriver ca 7 st gamla motorer, den Thulin A som Mikael Carlsson flög med förra året, Thulin N, Bror Bergers flygplan från 1911 samt Nybergs flugan. Därtill finns några motorer som man inte vet någonting om men som Tekniska museet tror har haft flyganknytning på något sätt. Alla eller många av dessa saker har varit utställda på Tekniska museet men tagits bort pga den rymdutställning som finns där nu. Om de inte hade fått plats på detta museum hade de förrådsställts och inte varit tillgängliga för allmänheten. När jag var där den 25 juli fanns skyltar med text vid flygplanen och vid motorerna som berättade vad de var för något. Verkar konstigt om de hade tagits bort tills dess Klas kom dit efter mig.
När jag betalt inträde om 50 kr blev jag upplyst om att jag kunde få en fri guidad tur av Carl Rönn om jag väntade en stund eftersom han flög med någon annan besökare.
Carl Rönn heter personen som först i Tullinge byggde ett flygplan tillsammans med tonåringar med olika utmaningar (Fisher Celebrity SE-XRY är dess registrering). Efter att ha flyttat till Siljan har han fortsatt liknande arbete med ungdomar på olika gymnasier runt om i Dalarna (Insjön, Leksand, Mora mfl). på Museet fanns en Nieuport 11, En Focker Dr 1 samt en Foker III eindecker. Vidare berättade Carl att det byggs bl a 2 Nieuport 11 till. Carl Rönn är styrelseledamot i Svenska EAA Chapter 222 så Klas förhoppning om "att de är byggda enligt EAA:S regler och överinseende" bör med råge vara infriade.
Carl berättade för mig att hans passion är att förmedla, lära och inspirera andra till att bygga och flyga sina egna flygplan för att hantverkskunskapen inte ska gå förlorad för nya generationer i Sverige. Därför arbetar han med att bygga upp ett museum som ska ha fokus på pionjär och hembyggda flygplan, vilket förklarar det urval av flygplan och material som finns där. Mer information finns på http://www.siljanairparkmuseum.se/index.html.
Självklart nappade jag på en flygtur i Fischer Celebrity för allt som allt 250 kr inkl inträdde på museet och medlemskap. Finns nog inget museum i Sverige (världen?) som erbjuder en liknande förmånligt erbjudande med en flygupplevelse. Uppenbarligen var den uppskattad eftersom många verkade nappa på erbjudandet.
Upplevelsen på museet var för mig så trevlig att jag två dagar senare tog med mig min fru och mina två barn på 3 och 6 år som hade väldigt roligt i de Spitfire, Mustang och Tummelisa trampbilar som fanns samt i det lek och flygexperimentrum som skapats för barn. De fick även möjligheten att klappa, titta och känna på flygplan, se hur de är konstruerade samt se och höra flera flygplan starta och landa utanför. Stor glädje hade de också av den gamla brandbil som de fick klättra på i tältet utanför.
Jag tror säkert att Carl och hans gäng har träffat många människor som kommit med negativa omdömmen och sagt att det inte går, men jag hoppas att han inte låter sig nedslås av sådant strunt utan bygger vidare på det han/de gör.
I min mening är det en liten men bra början med en fantastisk ambition som är väl värd att stödja. Visst märks det att byggnaden inte är färdig eller i skick så som Flygvapenmuseum när det öppnade, men resurserna och ambitionerna skiljer sig nog något åt. Bara att han lyckats få Sveriges tidiga civila flyghistoria att fortfarande vara tillgänglig för allmänheten istället för i förråd är värt en stor applåd. SFF borde kunna stötta museet med både kunskap, handkraft och kanske stipendier.
MVH
/Mikael Olrog
P.S. jag har aldrig träffat Carl Rönn innan mitt besök där och är inte medlem i EAA så jag har inga egna intressen utan vill bara förmedla min upplevelse som var mycket positiv.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Siljansnäs flygmuseum
Hej Mikael !
"Otroligt negativ " det vet jag inte precis om jag var ,men heller inte positiv !
blir klart sur !! när jag kommer till ett ställe som inte överensstämmer med reklamen !!
Visade min första text för min medresenär som helt instämde !
ja Mikael har helt klart fått ett annat mottagande !!
Jag blev erbjuden "medlemskap" ! med ingen "ångmaskintur" såg ingen till heller !
Håller med om att 250kr för en flygtur är billigt ! uppfattade inte att det då ingick inträdet ,men mycket möjligt det var så .
Hållare för skylt fanns ,men var tom! definitivt vid vad som tydligen var en Thulin N
Ser nu att de anger sin öppet tid till 17.00 , jag var där ca 16.50
MEN ! i den info som fanns i samband med Classic Car Week i Rättvik ,
och den flygdag som skulle hållas 4/8 , så angav man öppet tiden till 18.00 hela veckan
och visst var det öppet ! men någon Hr Carl Rönn som guidade såg jag definitivt inte till !
trots det efter oss kom flera besökare !
Jag hade ju innan läst den sida Mikael länkar till ,
har kopierat in texten från den nedan , men ifrågasätter riktigheten i den , såg inte ett spår av följande !
men jag kan ju ha missat nåt ....
"Flygplan i Biggles Café"
"Utöver dessa 3 tillkommer minst 3 ”moderna och flygande” hembyggen varje utställningsdag enligt schema."
Ja det var perfekt flygväder ...så de var väl ute och flög ....
"Rolls-Royce Merlin 12-cyl radmotor från Spitfire (1940-tal)"
kan jag verkligen ha missat den ....Skulle definitvt fotat detaljer om jag sett den
"6 st proppellrar" ...minns dom inte ...men möjligt de fanns !
"Nio vingformade moduler inklusive TV-monitorer med filmer och information."
Stämmer nog ..... men bara 2 var igång ...utan ljud
"Olika filmer från flygutställningen 2010 på TM samt Egna Vingar dokumentären.
Ett antal intressanta modellplan, både inne i Biggles och utanför som visas flygande."
???? Kan ju ha missat dessa!
Angående planen som byggts ,så borde de då rimligen finnas med i EAA:s lista över pågående byggen ?,
färdiga till ....80-90 % ?
Håller med om att det är ett beundransvärt iniativ att starta detta !
Jag VET ! att det finns massor av intressanta äldre grejor i Flygvapenmuseums förråd !!! som skulle kunna visas
i detta Jättehus ! som nu kändes lite "tomt"
lånar Tekniska ut grejor så borde även FV kunna göra det !
Utställningen
Flugan, Nybergs flygexperiment. Diorama. (1902-1904)
Bror Bergers flygplansrester, hytt, motor och propeller (1911)
Bleriot XI/Thulin A. Sundströms flygning till Dalarna 1913 samt Gärdesflygningarna 2010 (delarna daterade till 1918).
Thulin N, dubbeldäckat jaktflygplan, prototyp. (1917)
Fokker Dr1, halvfärdigt hembygge (2004)
Lilienthals glidflygplan, kopia (1931)
Flygplan i Biggles Café
Flygplan utomhus
Nieuport 11
Fokker E111
Fisher Celebrity
Utöver dessa 3 tillkommer minst 3 ”moderna och flygande” hembyggen varje utställningsdag enligt schema.
Motorer i Biggles Café
Roterande Thulin (Gnome-Rhone) stjärnmotor på stativ (drivs av elmotor) (äldre än 1918)
Motor Thulin G. stjärnmotor (1917)
Motor Labor –Piquet, från Cederströms Bil.Bol (äldre än 1910)
Motor Farcot, motorn från Gräshoppan (1910)
Motor, solfjädertyp, Delfosse (sannolikt från Bleriot) (äldre än 1913)
Scania-Vabis 6-cylindrig radmotor. (licenstillverkad Mercedes) (från Albatross Ö1) (1916)
Rolls-Royce Merlin 12-cyl radmotor från Spitfire (1940-tal)
VW-motor konverterad för hembyggda flygplan (1980-tal)
6 st olika äldre propellrar
Övrigt i Biggles Café
Nio vingformade moduler inklusive TV-monitorer med filmer och information.
Ballongkorg med figur. (ca 1900)
Modell av Andre´s ballonghus med monter.
Cederströms flygdräkt och glasmonter
Tekniska museetinformation.
EAA-information samt EAA:s historia
Siljan AirParkinformation samt Siljan AirPark:s historia och projekt
Olika filmer från flygutställningen 2010 på TM samt Egna Vingar dokumentären.
Ett antal intressanta modellplan, både inne i Biggles och utanför som visas flygande.
Övrigt utomhus
Demonstrationsflygningar
Teaterflygningar
Prova-på-flygningar (då man får möjlighet att åka med)
Uppvisningar med modellflyg
"Otroligt negativ " det vet jag inte precis om jag var ,men heller inte positiv !
blir klart sur !! när jag kommer till ett ställe som inte överensstämmer med reklamen !!
Visade min första text för min medresenär som helt instämde !
ja Mikael har helt klart fått ett annat mottagande !!
Jag blev erbjuden "medlemskap" ! med ingen "ångmaskintur" såg ingen till heller !
Håller med om att 250kr för en flygtur är billigt ! uppfattade inte att det då ingick inträdet ,men mycket möjligt det var så .
Hållare för skylt fanns ,men var tom! definitivt vid vad som tydligen var en Thulin N
Ser nu att de anger sin öppet tid till 17.00 , jag var där ca 16.50
MEN ! i den info som fanns i samband med Classic Car Week i Rättvik ,
och den flygdag som skulle hållas 4/8 , så angav man öppet tiden till 18.00 hela veckan
och visst var det öppet ! men någon Hr Carl Rönn som guidade såg jag definitivt inte till !
trots det efter oss kom flera besökare !
Jag hade ju innan läst den sida Mikael länkar till ,
har kopierat in texten från den nedan , men ifrågasätter riktigheten i den , såg inte ett spår av följande !
men jag kan ju ha missat nåt ....
"Flygplan i Biggles Café"
"Utöver dessa 3 tillkommer minst 3 ”moderna och flygande” hembyggen varje utställningsdag enligt schema."
Ja det var perfekt flygväder ...så de var väl ute och flög ....
"Rolls-Royce Merlin 12-cyl radmotor från Spitfire (1940-tal)"
kan jag verkligen ha missat den ....Skulle definitvt fotat detaljer om jag sett den
"6 st proppellrar" ...minns dom inte ...men möjligt de fanns !
"Nio vingformade moduler inklusive TV-monitorer med filmer och information."
Stämmer nog ..... men bara 2 var igång ...utan ljud
"Olika filmer från flygutställningen 2010 på TM samt Egna Vingar dokumentären.
Ett antal intressanta modellplan, både inne i Biggles och utanför som visas flygande."
???? Kan ju ha missat dessa!
Angående planen som byggts ,så borde de då rimligen finnas med i EAA:s lista över pågående byggen ?,
färdiga till ....80-90 % ?
Håller med om att det är ett beundransvärt iniativ att starta detta !
Jag VET ! att det finns massor av intressanta äldre grejor i Flygvapenmuseums förråd !!! som skulle kunna visas
i detta Jättehus ! som nu kändes lite "tomt"
lånar Tekniska ut grejor så borde även FV kunna göra det !
Utställningen
Flugan, Nybergs flygexperiment. Diorama. (1902-1904)
Bror Bergers flygplansrester, hytt, motor och propeller (1911)
Bleriot XI/Thulin A. Sundströms flygning till Dalarna 1913 samt Gärdesflygningarna 2010 (delarna daterade till 1918).
Thulin N, dubbeldäckat jaktflygplan, prototyp. (1917)
Fokker Dr1, halvfärdigt hembygge (2004)
Lilienthals glidflygplan, kopia (1931)
Flygplan i Biggles Café
Flygplan utomhus
Nieuport 11
Fokker E111
Fisher Celebrity
Utöver dessa 3 tillkommer minst 3 ”moderna och flygande” hembyggen varje utställningsdag enligt schema.
Motorer i Biggles Café
Roterande Thulin (Gnome-Rhone) stjärnmotor på stativ (drivs av elmotor) (äldre än 1918)
Motor Thulin G. stjärnmotor (1917)
Motor Labor –Piquet, från Cederströms Bil.Bol (äldre än 1910)
Motor Farcot, motorn från Gräshoppan (1910)
Motor, solfjädertyp, Delfosse (sannolikt från Bleriot) (äldre än 1913)
Scania-Vabis 6-cylindrig radmotor. (licenstillverkad Mercedes) (från Albatross Ö1) (1916)
Rolls-Royce Merlin 12-cyl radmotor från Spitfire (1940-tal)
VW-motor konverterad för hembyggda flygplan (1980-tal)
6 st olika äldre propellrar
Övrigt i Biggles Café
Nio vingformade moduler inklusive TV-monitorer med filmer och information.
Ballongkorg med figur. (ca 1900)
Modell av Andre´s ballonghus med monter.
Cederströms flygdräkt och glasmonter
Tekniska museetinformation.
EAA-information samt EAA:s historia
Siljan AirParkinformation samt Siljan AirPark:s historia och projekt
Olika filmer från flygutställningen 2010 på TM samt Egna Vingar dokumentären.
Ett antal intressanta modellplan, både inne i Biggles och utanför som visas flygande.
Övrigt utomhus
Demonstrationsflygningar
Teaterflygningar
Prova-på-flygningar (då man får möjlighet att åka med)
Uppvisningar med modellflyg
- Mikael Olrog
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12
Re: Siljansnäs flygmuseum
Hej Klas,
Eftersom vi båda tycker att museet är ett lovvärt initiativ som är värt att stödja skulle det kunna vara en idé om du tar kontakt med museet och delar med dig av dina synpunkter eftersom det skulle vara olyckligt om fler besökare blir besvikna. En besviken kund brukar ju berätta om sin upplevelse för minst en 8-10 personer (om man inte använder internet forum förstås då fler nås) medan positiva besökare berättar för färre personer. Att få folk att rekommendera är det bästa receptet för att lyckas och att "manage expectations" är otroligt viktigt som en del i det arbetet.
Hälsningar
/Micke
Eftersom vi båda tycker att museet är ett lovvärt initiativ som är värt att stödja skulle det kunna vara en idé om du tar kontakt med museet och delar med dig av dina synpunkter eftersom det skulle vara olyckligt om fler besökare blir besvikna. En besviken kund brukar ju berätta om sin upplevelse för minst en 8-10 personer (om man inte använder internet forum förstås då fler nås) medan positiva besökare berättar för färre personer. Att få folk att rekommendera är det bästa receptet för att lyckas och att "manage expectations" är otroligt viktigt som en del i det arbetet.
Hälsningar
/Micke
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Siljansnäs flygmuseum
Jovisst skulle jag kunna ringa dit och spy galla över att de har "falsk reklam" enligt min mening .
men tycker det är bättre att de läsare här på forumet som tänker sig dit , tar med en utskrift av listan på vad Museet anser sig ha att visa upp!
och då tar upp saken med den då förhoppningsvis närvarande guiden -ägaren , om man tycker något "fattas"
Mikael skriver att Carl Rönn är styrelseledarmot i EAA ,och att det borgar för att planen är byggda enligt EAA:s regler ?
kan så vara ,men varför är de då inte med i den här listan ?
http://www.eaa.se/dokument/flygplan/x_byggnad.htm
Jag är inte helt insatt i detta ! men om jag inte är helt fel ute så går det inte att bygga ett plan och sen försöka få det godkänt ??
utan det måste innan bygget påbörjas utses en kontrollant och föras en "Byggdagbok"
kontrollanten skall sedan med jämna mellanrum kontrollera bygget ?
Rätt eller fel uppfattat ?
Som jag minns det så framgick det faktist inte av texten vid det odukade planet att det var tänkt att flyga !
Kanske var det så att byggena bara skett för att sysselsätta ungdomarna ....
men tycker det är bättre att de läsare här på forumet som tänker sig dit , tar med en utskrift av listan på vad Museet anser sig ha att visa upp!
och då tar upp saken med den då förhoppningsvis närvarande guiden -ägaren , om man tycker något "fattas"
Mikael skriver att Carl Rönn är styrelseledarmot i EAA ,och att det borgar för att planen är byggda enligt EAA:s regler ?
kan så vara ,men varför är de då inte med i den här listan ?
http://www.eaa.se/dokument/flygplan/x_byggnad.htm
Jag är inte helt insatt i detta ! men om jag inte är helt fel ute så går det inte att bygga ett plan och sen försöka få det godkänt ??
utan det måste innan bygget påbörjas utses en kontrollant och föras en "Byggdagbok"
kontrollanten skall sedan med jämna mellanrum kontrollera bygget ?
Rätt eller fel uppfattat ?
Som jag minns det så framgick det faktist inte av texten vid det odukade planet att det var tänkt att flyga !
Kanske var det så att byggena bara skett för att sysselsätta ungdomarna ....
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: Siljansnäs flygmuseum
Hej
Om jag minns rätt så är dessa flygplan reggade som UL och då finns dom inte under X-registrerade, utan under Y eller V registrerade
http://www.eaa.se/dokument/flygplan/ul_byggnad.htm
Neuiport SE-YJY och Eiendekker SE-YJX
En svindlende tanke skulle vara om Arlanda samlingarna kunde hitta upp till Siljansnäs, kanske inte hela samlingen, med det finns minst 2st "hembyggen"som skulle platsa.
Tyvärr Klas, jag måste hålla med Micke, Du sprider inte speciel mycket kärlek omkring dig just nu
Äntligen om "hembyggarna" och pionärerna inom Svenskt flyg får ett eget museum, även om dom flesta
har små medel så tillverkas det underverk i garage och källare runt om i Sverige, låt oss lyfta fram detta
och låt SFF stödja detta museum.
Varma Afganhälsningar
Göran
Om jag minns rätt så är dessa flygplan reggade som UL och då finns dom inte under X-registrerade, utan under Y eller V registrerade
http://www.eaa.se/dokument/flygplan/ul_byggnad.htm
Neuiport SE-YJY och Eiendekker SE-YJX
En svindlende tanke skulle vara om Arlanda samlingarna kunde hitta upp till Siljansnäs, kanske inte hela samlingen, med det finns minst 2st "hembyggen"som skulle platsa.
Tyvärr Klas, jag måste hålla med Micke, Du sprider inte speciel mycket kärlek omkring dig just nu
Äntligen om "hembyggarna" och pionärerna inom Svenskt flyg får ett eget museum, även om dom flesta
har små medel så tillverkas det underverk i garage och källare runt om i Sverige, låt oss lyfta fram detta
och låt SFF stödja detta museum.
Varma Afganhälsningar
Göran
Senast redigerad av Göran Hansson den 08 aug 2011, 14:21, redigerad totalt 1 gång.
A real Engine is round
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23
Re: Siljansnäs flygmuseum
Varför det? Skulle du inte kunna framföra din kritik på ett positivt sätt till folk som sannolikt jobbar inte bara ideellt utan förmodligen tar ur egen ficka för att bekosta transporter m.m.Jovisst skulle jag kunna ringa dit och spy galla ...