Gripen i Libybiskt luftrum
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Från http://www.blt.se/nyheter/ronneby/pask- ... 736922).gm
"Bränsleproblemen precis i början av utlandsuppdraget är över. Fast försöken att få till stånd en upphandling lokalt gick inte i lås. Istället har tankbilar körts ner från Sverige, och så blandas bränslet på plats av egen personal."
I en något längre version i pappersutgåvan av BLT står dessutom:
"- Jag har pratat med några från Danmakr som berättat att de haft liknande problem som vi."
Därmed kan jag än en gång konstatera att problemet inte endast drabbade svensktillverkade flygplan (JAS 39), utan även USA-tillverkade (F 16).
"Bränsleproblemen precis i början av utlandsuppdraget är över. Fast försöken att få till stånd en upphandling lokalt gick inte i lås. Istället har tankbilar körts ner från Sverige, och så blandas bränslet på plats av egen personal."
I en något längre version i pappersutgåvan av BLT står dessutom:
"- Jag har pratat med några från Danmakr som berättat att de haft liknande problem som vi."
Därmed kan jag än en gång konstatera att problemet inte endast drabbade svensktillverkade flygplan (JAS 39), utan även USA-tillverkade (F 16).
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Här är en intressant artikel med bl.a filmsekvenser från LDP, laserpekkapseln som nyttjas under insatsen.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... att-flyga/
Det är bra med sådan här öppenhet från Försvarsmaktens sida! Även om filmen kanske inte visar något verkligen intressant.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... att-flyga/
Det är bra med sådan här öppenhet från Försvarsmaktens sida! Även om filmen kanske inte visar något verkligen intressant.
- Daniel Mattsson
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Okunnig mackpersonal... En jetmotor är ju en fyrtaktsmotor - Insugning, kompression, förbränning/expansion, utblåsning
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Finns någon sammanställning av hur många och vilka typer av Libyska plan som förstörts
genom de pågående striderna?
Bengt
genom de pågående striderna?
Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
- Henrik Bergman
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
- Ort: Vargön
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Hej!
Nyss hemkommen från Sigonella.
Igår blev jag vittne till en del av händelsen.
Det var en tungt lastad F16, Block 60 som kom in i hög fart och satte sig mitt på banan.
Vädret var dåligt och det regnade en hel del (såphal bana).
Istället för att dra på och göra ett nytt landningsförök, valde föraren att få stopp på sin F16.
När banänden kom rusande mot honom i bra fart, valde han att skjuta ut sig.
Föraren klarade sig utan skador, värre gick det för flygplanet.
Rotetvåan höll på att råka ut för samma sak, men lyckades fånga en av de bromsvajrar som ligger tvärs banan.
De andra fick gå till sitt alternativ, då banan var blockerad.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Nyss hemkommen från Sigonella.
Igår blev jag vittne till en del av händelsen.
Det var en tungt lastad F16, Block 60 som kom in i hög fart och satte sig mitt på banan.
Vädret var dåligt och det regnade en hel del (såphal bana).
Istället för att dra på och göra ett nytt landningsförök, valde föraren att få stopp på sin F16.
När banänden kom rusande mot honom i bra fart, valde han att skjuta ut sig.
Föraren klarade sig utan skador, värre gick det för flygplanet.
Rotetvåan höll på att råka ut för samma sak, men lyckades fånga en av de bromsvajrar som ligger tvärs banan.
De andra fick gå till sitt alternativ, då banan var blockerad.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Välkommen hem.Henrik Bergman skrev:Hej! Nyss hemkommen från Sigonella.
Igår blev jag vittne till en del av händelsen.
Det var en tungt lastad F16, Block 60 som kom in i hög fart och satte sig mitt på banan.
Vädret var dåligt och det regnade en hel del (såphal bana).
Istället för att dra på och göra ett nytt landningsförök, valde föraren att få stopp på sin F16.
När banänden kom rusande mot honom i bra fart, valde han att skjuta ut sig.
Föraren klarade sig utan skador, värre gick det för flygplanet.
Rotetvåan höll på att råka ut för samma sak, men lyckades fånga en av de bromsvajrar som ligger tvärs banan.
De andra fick gå till sitt alternativ, då banan var blockerad.
Mvh Henrik Bergman, Vargön
Du skriver:
>>Rotetvåan höll på att råka ut för samma sak, men lyckades fånga en av de bromsvajrar som ligger tvärs banan.
De andra fick gå till sitt alternativ, då banan var blockerad.>>
Ursäkta min ovisshet, men är det så att de flesta/alla NATO baser enbart har bromsvajrar och inte som vi "fångstnäten?
De som fick ombasera var alltså "våra" plan ?
mvh Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
http://www.blt.se/nyheter/ronneby/strid ... 5016%29.gmecafrze skrev:Block 60..? Då var den inte amerikansk, eller..?
I pappersutgåvan står det att det aktuella flygplanet tillhör Förenade Arabemiraten
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Det händer grejor. En del konstigare än andra.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... de-skador/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... de-skador/
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Finns uppdatering om Sigonella /Libyen-insatsen angående de deltagande planen?
Ursprungligen var väl följande plan insatta från början av april.
39227 JAS-39C F17 arr 03apr
39247 JAS-39C F17 arr 03apr
39249 JAS-39C F17 arr 03apr
39261 JAS-39C F17 arr 02apr
39262 JAS-39C F17 arr 02apr
39263 JAS-39C F17 arr 02apr
39269 JAS-39C F17 arr 03apr
39270 JAS-39C F17 arr 03apr
84001 Tp84 F7 support 02apr
84002 Tp84 F7 support 06apr
84004 Tp84 F7 support 02apr
84006 Tp84 F7 support 02apr
84007 Tp84 F7 support 06apr
84008 Tp84 F7 support 02apr
100001/001 OS100B TSFE noted 6apr
100008 Tp100C support 02apr
102001/021 Tp102A support 02apr
Efter beslutad minskning av antalet >>startade hemrotationen av förbandet i och med att tre JAS 39 Gripen återvände till Sverige efter genomförd insats.>>
Samt att det svenska tankerflygplanet med 22 personer lämade Sigonellabasen för att förbereda piloterna i FL 02 på lufttankning.
Numera nyttjas mestadels amerikanska tankerflygplan som KC-135....(vilka andra?)
Alltså vilka plan är kvar "där nere"?
Samt har utbyte skett i mellantiden beträffande Gripen?
Bengt
Ursprungligen var väl följande plan insatta från början av april.
39227 JAS-39C F17 arr 03apr
39247 JAS-39C F17 arr 03apr
39249 JAS-39C F17 arr 03apr
39261 JAS-39C F17 arr 02apr
39262 JAS-39C F17 arr 02apr
39263 JAS-39C F17 arr 02apr
39269 JAS-39C F17 arr 03apr
39270 JAS-39C F17 arr 03apr
84001 Tp84 F7 support 02apr
84002 Tp84 F7 support 06apr
84004 Tp84 F7 support 02apr
84006 Tp84 F7 support 02apr
84007 Tp84 F7 support 06apr
84008 Tp84 F7 support 02apr
100001/001 OS100B TSFE noted 6apr
100008 Tp100C support 02apr
102001/021 Tp102A support 02apr
Efter beslutad minskning av antalet >>startade hemrotationen av förbandet i och med att tre JAS 39 Gripen återvände till Sverige efter genomförd insats.>>
Samt att det svenska tankerflygplanet med 22 personer lämade Sigonellabasen för att förbereda piloterna i FL 02 på lufttankning.
Numera nyttjas mestadels amerikanska tankerflygplan som KC-135....(vilka andra?)
Alltså vilka plan är kvar "där nere"?
Samt har utbyte skett i mellantiden beträffande Gripen?
Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
JAS 39 är, minst sagt, ett servicevänligt flygplan!
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... som-hemma/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... som-hemma/
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Intressant reportage från Libyen, om den svenska insatsen, av SvD:s initierade reporter Mikael Holmström i dagens SvD.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svens ... 372830.svd
/christer
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svens ... 372830.svd
/christer
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Insatsen fortgår
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuell ... an-Libyen/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... Libyen-UP/
Klicka på "Fler nyheter" längst ner på sidan för fler reportage och artiklar
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuell ... an-Libyen/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... Libyen-UP/
Klicka på "Fler nyheter" längst ner på sidan för fler reportage och artiklar
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Gripen-flygplanen från Libyeninsatsen återvänder idag till Sverige, beräknad landning på F 17 ca kl 13.00
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... an-Libyen/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Interna ... an-Libyen/
Re: Gripen i Libybiskt luftrum, vilka maskiner?
Hej
Jag såg att ´flygplan nr 39260 var en av de 5 som landade i Ronneby vid hemkomsten,
Tidigare i denna trådframgår tror jag att de urspungliga 8 flygplanen var 39227,39247,39249,39261,38262,39263, 38269 och 39270.
Har alla maskinerna blivit utbytta under dessa månader eller är det någon individ som varit med hela tiden?
Mvh
Ulf
Jag såg att ´flygplan nr 39260 var en av de 5 som landade i Ronneby vid hemkomsten,
Tidigare i denna trådframgår tror jag att de urspungliga 8 flygplanen var 39227,39247,39249,39261,38262,39263, 38269 och 39270.
Har alla maskinerna blivit utbytta under dessa månader eller är det någon individ som varit med hela tiden?
Mvh
Ulf
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Gripen i Libybiskt luftrum, vilka maskiner?
Se artikeln "FL 01 blir FL 02" i SFT 5/11, där har jag angett vilka flygplan som ingick i FL 01-FL 02 från starten fram till mitten av juli. Därefter "orkade" jag inte hålla koll längre. Jag trodde att byte av flygplansindivider skulle ske mer sällan och att flygplansflottan skulle vara lite mer en och samma än vad den blev.ulf skrev:Har alla maskinerna blivit utbytta under dessa månader eller är det någon individ som varit med hela tiden?
39262 skulle eventuellt kunna vara den individ som ingick längst tid i insatsen, men jag vet inte säkert.
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Nu är ju Griparna hemma igen efter väl utförda uppdrag.
Utan allvarliga intermesson antar jag ?
Frågor:
För uppdraget, behövdes någon "liten" mod. eller "det var helt igenom standardplan"
samt:
Man har ju varit mycket nöjd med spaningsinsatsen.
Spaingspoden är unik för 39:an och ingen annan använder den?
Samma resultat skulle uppnås med en annan flygplantyp?
Uppdraget har gett JAS 39 bra "reklam" för eventuuella köpare.
mvh Bengt
Utan allvarliga intermesson antar jag ?
Frågor:
För uppdraget, behövdes någon "liten" mod. eller "det var helt igenom standardplan"
samt:
Man har ju varit mycket nöjd med spaningsinsatsen.
Spaingspoden är unik för 39:an och ingen annan använder den?
Samma resultat skulle uppnås med en annan flygplantyp?
Uppdraget har gett JAS 39 bra "reklam" för eventuuella köpare.
mvh Bengt
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
- Ort: Björsäter
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Kanske blir så att Libyen köper Gripen i en avlägsen demokratiskt framtid Mvh David