J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Moderator: Sven-Erik Jönsson
J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Hej!
Jag har sedan en tid jobbat med dekaler till svenska J 26 Mustang. Jag blev intresserad av nosplåtsmärkning "Dyna-Mike" som enligt bild i F21:s bok Nyckelflottil i norr ska påförts en Mustang. Är det någon som vet vilken individ det här var? Att döma av bilden så rör det sig om en av de J 26:or som användes parallellt med S 26 (ingen kamerainstallation). Spinnern ser ut att vara röd och man skymtar två streck i underkant av stationskoden, möjligen H men kan också vara M (men det är ju något bredare, 432 mm brett mot H´s 370 mm). En gissning är att det kan vara röd H från F4, 26098. Men det kan också rör sig om annan individ, jag vet inte om listan i Mustang-boken tar upp alla ommärkningar. 26071 är också tänkbar. Behöll de här J 26:orna sina ursprungliga flottiljkoder, med andra ord, var de bara på lån?
Ett utkast på arken kan ses, här:
http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... e=86389994
Många av felen har nu korrigerats.
Hälsningar
Robert
Jag har sedan en tid jobbat med dekaler till svenska J 26 Mustang. Jag blev intresserad av nosplåtsmärkning "Dyna-Mike" som enligt bild i F21:s bok Nyckelflottil i norr ska påförts en Mustang. Är det någon som vet vilken individ det här var? Att döma av bilden så rör det sig om en av de J 26:or som användes parallellt med S 26 (ingen kamerainstallation). Spinnern ser ut att vara röd och man skymtar två streck i underkant av stationskoden, möjligen H men kan också vara M (men det är ju något bredare, 432 mm brett mot H´s 370 mm). En gissning är att det kan vara röd H från F4, 26098. Men det kan också rör sig om annan individ, jag vet inte om listan i Mustang-boken tar upp alla ommärkningar. 26071 är också tänkbar. Behöll de här J 26:orna sina ursprungliga flottiljkoder, med andra ord, var de bara på lån?
Ett utkast på arken kan ses, här:
http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... e=86389994
Många av felen har nu korrigerats.
Hälsningar
Robert
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Hej.
Du skrev:.
>>Spinnern ser ut att vara röd och man skymtar två streck i underkant av stationskoden, möjligen H men kan också vara M (men.....>>
Jag ser bara ett avhuggen I på sidan 112.
kan i så fall vara I eller T , P ?
Vi kollar vad jag har från Krigsarkivet angående J/S 26 på F21 och handlar om påförda plan (Tyvärr inga serienr.)
2 st J26:or dyker upp i dec.-1948 och samtidigt avförs 2 st. på F4 Östersund.
Stämmer med F21 boken som säger att 26137 ankom F21 Luleå 1948-11-20.
Vet ej nr. nu på det andra.
Men i maj 1949 är dessa 2 utlånade till FC och åtminstone blev ju 26137 S 26
6/49 hade F21 3 Mustanger , varav 1 var utlånad till FC.
Sen fortsätter det.
11/49 F21 6 st. Mustisar :: några till ex.
April 1950 var 13 plan på F21 Men 7 var utlånade till F16 !!
...Här kan man väl anta ? att fd. F16 J26 egentligen överförts till F21 men antingen behövdes kvarvara eller
har något att göra med spaningsombyggnaden , måste kolla vidare.
Det mesta ombyggnads-jobbet gjordes väl i Luleå?
OBS fel av mig (minnesfel?)
citerar Kontakt 49:
>>Förutom de som levererades från CVM( verkstan på Malmen) kom ytterligare 5 S26 till F21 av vilka flertalet
ombyggdes på F21 i egen regi>>
((ändring alltså i efterhand))
Det är ju inte så många individer det gäller.
En spontan fråga:.Hur länge skulle CFV tollerera Amerikansk nos"dekor" tro?
Kan "Dyna-Mike" vara en av de sista (21) lev?
Bengt
Du skrev:.
>>Spinnern ser ut att vara röd och man skymtar två streck i underkant av stationskoden, möjligen H men kan också vara M (men.....>>
Jag ser bara ett avhuggen I på sidan 112.
kan i så fall vara I eller T , P ?
Vi kollar vad jag har från Krigsarkivet angående J/S 26 på F21 och handlar om påförda plan (Tyvärr inga serienr.)
2 st J26:or dyker upp i dec.-1948 och samtidigt avförs 2 st. på F4 Östersund.
Stämmer med F21 boken som säger att 26137 ankom F21 Luleå 1948-11-20.
Vet ej nr. nu på det andra.
Men i maj 1949 är dessa 2 utlånade till FC och åtminstone blev ju 26137 S 26
6/49 hade F21 3 Mustanger , varav 1 var utlånad till FC.
Sen fortsätter det.
11/49 F21 6 st. Mustisar :: några till ex.
April 1950 var 13 plan på F21 Men 7 var utlånade till F16 !!
...Här kan man väl anta ? att fd. F16 J26 egentligen överförts till F21 men antingen behövdes kvarvara eller
har något att göra med spaningsombyggnaden , måste kolla vidare.
Det mesta ombyggnads-jobbet gjordes väl i Luleå?
OBS fel av mig (minnesfel?)
citerar Kontakt 49:
>>Förutom de som levererades från CVM( verkstan på Malmen) kom ytterligare 5 S26 till F21 av vilka flertalet
ombyggdes på F21 i egen regi>>
((ändring alltså i efterhand))
Det är ju inte så många individer det gäller.
En spontan fråga:.Hur länge skulle CFV tollerera Amerikansk nos"dekor" tro?
Kan "Dyna-Mike" vara en av de sista (21) lev?
Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 11 aug 2011, 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Fotot av "DYNA-MIKE" år ju taget av Pelle Lundberg.
Har du tagit kontakt?
J26 vid F21 är ju bara ett fåtal, så det skall gå att lösa!
Jag har enligt fotot ett halvt I eller en 1 (etta) när man tittar.
Ser inte vilket plan som är i bakgrunden eller var fotot är taget.
Visar fotot överhuvudtaget en F21 märkt kärra ? , syns ju inte.
mvh bengt
Har du tagit kontakt?
J26 vid F21 är ju bara ett fåtal, så det skall gå att lösa!
Jag har enligt fotot ett halvt I eller en 1 (etta) när man tittar.
Ser inte vilket plan som är i bakgrunden eller var fotot är taget.
Visar fotot överhuvudtaget en F21 märkt kärra ? , syns ju inte.
mvh bengt
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Hej Bengt,
Om du tittar noga på bilden så ser du en triangel av stapeln på främre delen av bokstaven. I, P eller F placerades (med undantag för F8s flygplan) mitt på fenan. jag skulle inte heller tro att det rör sig om "11" då det blir för brett isär mellan ettorna, den andra stapeln är nog inte heller en sjua då den ser ganska rak ut. Gissningsvis så målades nog också spinnern om samtidigt som de fick sifferkoder .
Jag har varit i kontakt med Tor Karlsson som för några år sedan varit i kontakt med både Pelle och Arthur Broström (som ska ha flugit kärran) som ville minnas att det var fråga om en röd M från F4, flygplanet var troligtvis inte ommärkt till F21 vid tillfället. Jag hittade igen Dyna-Mike på Little friends (http://www.littlefriends.co.uk/339thfg. ... ext_page=3), men då 44-15482 havererade under kriget (och inte heller var en D-20NA eller D-25NA) så kom den knappast till Sverige, så endera delen har plåtarna flyttats över (precis som Petie 3rd och då letar man en nål i en höstack!!) eller så är det ersättningsflygplanet som kom till Sverige. Jag ska jämföra registert med Mustang-boken i helgen se om det ger något. Håll en tumme.
Hälsningar
Robert
Om du tittar noga på bilden så ser du en triangel av stapeln på främre delen av bokstaven. I, P eller F placerades (med undantag för F8s flygplan) mitt på fenan. jag skulle inte heller tro att det rör sig om "11" då det blir för brett isär mellan ettorna, den andra stapeln är nog inte heller en sjua då den ser ganska rak ut. Gissningsvis så målades nog också spinnern om samtidigt som de fick sifferkoder .
Jag har varit i kontakt med Tor Karlsson som för några år sedan varit i kontakt med både Pelle och Arthur Broström (som ska ha flugit kärran) som ville minnas att det var fråga om en röd M från F4, flygplanet var troligtvis inte ommärkt till F21 vid tillfället. Jag hittade igen Dyna-Mike på Little friends (http://www.littlefriends.co.uk/339thfg. ... ext_page=3), men då 44-15482 havererade under kriget (och inte heller var en D-20NA eller D-25NA) så kom den knappast till Sverige, så endera delen har plåtarna flyttats över (precis som Petie 3rd och då letar man en nål i en höstack!!) eller så är det ersättningsflygplanet som kom till Sverige. Jag ska jämföra registert med Mustang-boken i helgen se om det ger något. Håll en tumme.
Hälsningar
Robert
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Fint Bergwall,vi håller alla tummar vi har.
Motorplåten kan ju komma från någon annan Mustang utöver de som inköptes som reservdelsplan?
mvh Bengt
Motorplåten kan ju komma från någon annan Mustang utöver de som inköptes som reservdelsplan?
mvh Bengt
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Hej. Nja listan är knappast komplett, det bästa som fanns 1989.
Av de 3 J 26 som överfördes till F21 från F4 Östersund (enligt J26 boken) blev alla ombyggda till S 26 Men inte på en gång.
26133 o 26137 ankom F21 1948-11- men först 1949-04 och 1949-05 var de på FC för mod. som varade till som det står 1949-?-?
26107 ankom F21 1949-10 men först 1951 på CVM.
Kan finnas en till F4 kandidat:
26081utlånas 1948-10 till F11, Nyköping , återlämnades ca 1949-05, och den var inte spaningsombyggd.
Kan nog varit uppe i Luleå ibland .
Detta sagt då det ju skulle vara en ex F4 kärra vi pratar om och haft
"DYNA-MIKE" på motorkåpan.
Skall kolla om någon av dessa 4 plan under sin tid på F4 eventuellt råkat ut för något som skulle föranleda
motorplåts-byte.
Återkommer om jag hittar nått.
mvh Bengt
Av de 3 J 26 som överfördes till F21 från F4 Östersund (enligt J26 boken) blev alla ombyggda till S 26 Men inte på en gång.
26133 o 26137 ankom F21 1948-11- men först 1949-04 och 1949-05 var de på FC för mod. som varade till som det står 1949-?-?
26107 ankom F21 1949-10 men först 1951 på CVM.
Kan finnas en till F4 kandidat:
26081utlånas 1948-10 till F11, Nyköping , återlämnades ca 1949-05, och den var inte spaningsombyggd.
Kan nog varit uppe i Luleå ibland .
Detta sagt då det ju skulle vara en ex F4 kärra vi pratar om och haft
"DYNA-MIKE" på motorkåpan.
Skall kolla om någon av dessa 4 plan under sin tid på F4 eventuellt råkat ut för något som skulle föranleda
motorplåts-byte.
Återkommer om jag hittar nått.
mvh Bengt
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Hittade något i mitt tycke lite underligt.
I samband med att det rapporterats att 26137 :s pilot 1950-01-13 blivit illamående
troligen syrgastillfördslen sägs:
F 21 har bla. 4 st. 26:or tillhöriga F 4 Östersund utöver sina egna 26.or.
Just då fanns inga utlånade plan från F4 enligt tabellerna
F 21 Luleå har då , som egna 6st. Mustanger varav 2 st. klara inom 7 dagar, resten 4 st. var omedelbart insatsberedda.
Ytterligare kandidater till "DYNA-MIKE" ?
Bengt
I samband med att det rapporterats att 26137 :s pilot 1950-01-13 blivit illamående
troligen syrgastillfördslen sägs:
F 21 har bla. 4 st. 26:or tillhöriga F 4 Östersund utöver sina egna 26.or.
Just då fanns inga utlånade plan från F4 enligt tabellerna
F 21 Luleå har då , som egna 6st. Mustanger varav 2 st. klara inom 7 dagar, resten 4 st. var omedelbart insatsberedda.
Ytterligare kandidater till "DYNA-MIKE" ?
Bengt
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Enligt Artur Brännholms flygdagbok flög han in sig på J 26 i mitten av november 1948. Han flög då flygplan 26054, 26099, 26126 och 26128. Alla dessa tjänstgjorde på 1./F 4 under 1948 och man kan väl därför förmoda att han flög in sig på den divisionen. Därmed inte sagt att Mustangerna som gick till F 21 nödvändigtvis kom från divisionen, men chansen finns väl.
Brännholm flög J 26 "137" från F 4 till F 21 den 20:e november 1948. Från 2:a december flög han sedan fram till mars 1949 J 26 "FK" eller bara "K" vid flera tillfällen. Ingen annan Mustang loggades under den här perioden, vilket kan tolkas som att det bara fanns en. Det mesta tyder dock på att det faktiskt fanns två, varför det inte är säkert att K = 26137. I april 1949 loggar Brännholm sedan J 26 "M" några gånger. Därefter flyger han inte Mustang igen förrän maj 1950, då han börjar logga ett antal S 26 (nummer "1", "3", "4" och "6").
Jag har alltid tyckt att bilden på "Dyna-Mike" ser manipulerad ut. Varken F 4 eller F 21 brukade dessutom ha personlig märkning i någon utsträckning varför det hela verkar konstigt. Hur som helst, jag tycker att man på bilden i F 21-boken kan ana den sista siffran i reg-numret, precis bakom klaffen, men den går inte att tyda ut. På originalet borde man kunna läsa den. Bokstaven på fenan torde vara ett "M" ifall valet står mellan K och M, annars möjligen ett H. Det är knappast "1" eller "11" eftersom siffran i så fall skulle placerats närmare roderlinjen.
Allt tyder på att bokstavsmärkta J 26 bara fanns på F 21 första året, och då står nog valet mellan 26133 och 26137, samt koderna K och M.
/Leif Hellström
Brännholm flög J 26 "137" från F 4 till F 21 den 20:e november 1948. Från 2:a december flög han sedan fram till mars 1949 J 26 "FK" eller bara "K" vid flera tillfällen. Ingen annan Mustang loggades under den här perioden, vilket kan tolkas som att det bara fanns en. Det mesta tyder dock på att det faktiskt fanns två, varför det inte är säkert att K = 26137. I april 1949 loggar Brännholm sedan J 26 "M" några gånger. Därefter flyger han inte Mustang igen förrän maj 1950, då han börjar logga ett antal S 26 (nummer "1", "3", "4" och "6").
Jag har alltid tyckt att bilden på "Dyna-Mike" ser manipulerad ut. Varken F 4 eller F 21 brukade dessutom ha personlig märkning i någon utsträckning varför det hela verkar konstigt. Hur som helst, jag tycker att man på bilden i F 21-boken kan ana den sista siffran i reg-numret, precis bakom klaffen, men den går inte att tyda ut. På originalet borde man kunna läsa den. Bokstaven på fenan torde vara ett "M" ifall valet står mellan K och M, annars möjligen ett H. Det är knappast "1" eller "11" eftersom siffran i så fall skulle placerats närmare roderlinjen.
Allt tyder på att bokstavsmärkta J 26 bara fanns på F 21 första året, och då står nog valet mellan 26133 och 26137, samt koderna K och M.
/Leif Hellström
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Hej!
Tackar för intressanta upplysningar. Trodde aldrig jag skulle kunna få ut så mycket av frågan.
26137 (44-63649) ska haft ett förflutet både i 4th och 354 FG, så det är nog tänkbart.
Har även hunnit med att buklanda i Frankrike 23 mars 1945.
http://www.aviationarchaeology.com/src/ ... fset=16276
26133 (44-72425) ska haft ett förflutet i 359 FG men var döpt till Gloria Mac.
http://www.littlefriends.co.uk/gallery. ... rchString=
Robert McCormack nedkämpade en Yak-9 18 mars 1945 i det här flygplanet.
Summan av detta och informationen ovan är väl att det är mycket tänkbart att Dyna-Mike skulle kunna vara 26137, märkt M. Det ser inte ut som ett K, men vem vet.
Det ska tydligen finnas ytterligare en bild på "Dyna-Mike" men jag har själv inte sett den.
Vad betyder "FK" Leif? Filip Kalle?
Hälsningar
Robert
Tackar för intressanta upplysningar. Trodde aldrig jag skulle kunna få ut så mycket av frågan.
26137 (44-63649) ska haft ett förflutet både i 4th och 354 FG, så det är nog tänkbart.
Har även hunnit med att buklanda i Frankrike 23 mars 1945.
http://www.aviationarchaeology.com/src/ ... fset=16276
26133 (44-72425) ska haft ett förflutet i 359 FG men var döpt till Gloria Mac.
http://www.littlefriends.co.uk/gallery. ... rchString=
Robert McCormack nedkämpade en Yak-9 18 mars 1945 i det här flygplanet.
Summan av detta och informationen ovan är väl att det är mycket tänkbart att Dyna-Mike skulle kunna vara 26137, märkt M. Det ser inte ut som ett K, men vem vet.
Det ska tydligen finnas ytterligare en bild på "Dyna-Mike" men jag har själv inte sett den.
Vad betyder "FK" Leif? Filip Kalle?
Hälsningar
Robert
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
F:et i FK var sannolikt en divisionsbokstav, i det gamla anropssystemet som tillämpades efter kriget. Nästan alla flygplan som Brännholm loggade på F 21 fram till februari 1949 är angivna med tvåställig kod, med F som första bokstav. Andra exempel:
FA = B 3
FB = B 17
FC = B 17
FD = B 17
FE = B 5
FF = S 14
FG = B 17
FH = B 17
FJ = B 3
FK = B 5 (apr 48)/J 26 (nov 48)
Från mars 1949 anges identiteterna vanligen som enbart en bokstav:
A = B 3
B = B 3
D = B 17
E = B 5
F = S 14
G = Sk 14
H = B 17 (mar 49)/Sk 14 (sep 49)
K = J 26
M = J 26
Från november 1949 loggas flygplanen genomgående med tvåställiga nummer, så sannolikt var det i oktober-november som F 21 övergick till att använda nummer i stället för bokstäver som koder.
/Leif
/Leif
FA = B 3
FB = B 17
FC = B 17
FD = B 17
FE = B 5
FF = S 14
FG = B 17
FH = B 17
FJ = B 3
FK = B 5 (apr 48)/J 26 (nov 48)
Från mars 1949 anges identiteterna vanligen som enbart en bokstav:
A = B 3
B = B 3
D = B 17
E = B 5
F = S 14
G = Sk 14
H = B 17 (mar 49)/Sk 14 (sep 49)
K = J 26
M = J 26
Från november 1949 loggas flygplanen genomgående med tvåställiga nummer, så sannolikt var det i oktober-november som F 21 övergick till att använda nummer i stället för bokstäver som koder.
/Leif
/Leif
Re: J 26 Mustang "Dyna-Mike"
Hej igen,
Det är nu fastställt att det är röd M märkt med flottiljsiffra 16 som var Dyna-Mike (jag har sett den andra bilden, fyra bilder som visar två flygplan märkta K och M, F16). Serienumret är fortfarande inte känt. 26087 är också en kandidat, är det självklart att alla J 26:or som var på F21 sedermera genomgick spaningsmodifiering? 26015 och 26071 går troligtvis bort då den första inte borde ha spår av tidigare ägare och dessutom flögs hit av utländsk besättning (större sannolikhet att svenskar skulle "bytt" åt sig krigstrofeer i form av målade nosplåtar). 26071 ser ut att bära spår av sin tidigare ägare på nosplåtarna, -20th FG.
Tack för klarläggandet Leif, det var ny information för mig.
Det är som sagt inte helt klarlagt även om vi kom en bit på vägen.
Hälsningar
Robert
Det är nu fastställt att det är röd M märkt med flottiljsiffra 16 som var Dyna-Mike (jag har sett den andra bilden, fyra bilder som visar två flygplan märkta K och M, F16). Serienumret är fortfarande inte känt. 26087 är också en kandidat, är det självklart att alla J 26:or som var på F21 sedermera genomgick spaningsmodifiering? 26015 och 26071 går troligtvis bort då den första inte borde ha spår av tidigare ägare och dessutom flögs hit av utländsk besättning (större sannolikhet att svenskar skulle "bytt" åt sig krigstrofeer i form av målade nosplåtar). 26071 ser ut att bära spår av sin tidigare ägare på nosplåtarna, -20th FG.
Tack för klarläggandet Leif, det var ny information för mig.
Det är som sagt inte helt klarlagt även om vi kom en bit på vägen.
Hälsningar
Robert