Red arrows krasch
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 06 feb 2009, 19:06
Red arrows krasch
Hej alla flygvänner.
Ett av Red Arrows plan havererade idag under en uppvisning utanför Bornemouth
Här är ett videoklipp (från långt håll) det var plan nummer 4.
http://www.youtube.com/watch?v=_RuoZ0WVvVw
//Johan
Ett av Red Arrows plan havererade idag under en uppvisning utanför Bornemouth
Här är ett videoklipp (från långt håll) det var plan nummer 4.
http://www.youtube.com/watch?v=_RuoZ0WVvVw
//Johan
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
- Ort: Halmstad
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Red arrows krasch
Verkar ju misstänkt incapacitation... en erfaren uppvisnings- och flygvapenpilot skulle inte göra en CFIT på det viset, han skulle ha stämplat ut långt före. Eller vad säger ni?
Re: Red arrows krasch
Verkar som att han valde att inte skjuta ut sig och istället ta ner kärran så att den inte skulle skada människor på marken.Bengt Bergholm skrev:Verkar ju misstänkt incapacitation... en erfaren uppvisnings- och flygvapenpilot skulle inte göra en CFIT på det viset, han skulle ha stämplat ut långt före. Eller vad säger ni?
Re: Red arrows krasch
Hej,
Föga troligt att föraren valde att medfölja maskinen ner i backen.
Filmsekvensen visar tydligt att maskinen flyger stabilt i planébanan ner under horisonten. Knappast problem med styrsystem.
Skulle det vara motorproblem hade det funnits gott om fartresurser att stiga och försöka styra mot lämpligt område och sedan lämna flygplanet. Även tiden från det att maskinen lämnar höjden i formationen till dess att den försvinnner bakom horisonten skulle medge tillräckligt utrymme för föraren att hinna skjuta ut sig. Teorin om inkapacitans som framförts ovan stärks.
Föga troligt att föraren valde att medfölja maskinen ner i backen.
Filmsekvensen visar tydligt att maskinen flyger stabilt i planébanan ner under horisonten. Knappast problem med styrsystem.
Skulle det vara motorproblem hade det funnits gott om fartresurser att stiga och försöka styra mot lämpligt område och sedan lämna flygplanet. Även tiden från det att maskinen lämnar höjden i formationen till dess att den försvinnner bakom horisonten skulle medge tillräckligt utrymme för föraren att hinna skjuta ut sig. Teorin om inkapacitans som framförts ovan stärks.
Hälsningar
//EK
//EK
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Red arrows krasch
Även om han hade valt att styra undan mot lämpligt ställe så hade han kunnat hoppa efter det. Jag funderade först på om höjden varit för låg men jag tror nog han hade försökt det hellre än att "nödlanda" en sån maskin i terräng och sen tänkte jag på den berömda videon från Kanada med de två som lämnar just en Hawk bara sekunder före nedslag och klarar sig.
http://www.youtube.com/watch?v=Z00gU-OQdQI
http://www.youtube.com/watch?v=Z00gU-OQdQI
Re: Red arrows krasch
Red Arrows förlorade idag ytterligare en pilot, som omkom när raketstolen löste ut medan planet stod på marken..
Re: Red arrows krasch
Ja, tydligen har dom inte "zero-zero" räddningssystem i dom gamla kärrorna...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13906172.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13906172.ab
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Re: Red arrows krasch
Det sitter varianter på Martin Bakers Mk 10 stolar i RAF:s Hawks. Med andra ord, samma grundstol som i Gripen.
Det finns en hel del möjliga anledningar till det här slutresultatet, men det får utredningarna sköta.
Det finns en hel del möjliga anledningar till det här slutresultatet, men det får utredningarna sköta.