Red arrows krasch

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J Tilosius
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 feb 2009, 19:06

Red arrows krasch

Inlägg av J Tilosius »

Hej alla flygvänner.

Ett av Red Arrows plan havererade idag under en uppvisning utanför Bornemouth
Här är ett videoklipp (från långt håll) det var plan nummer 4.

http://www.youtube.com/watch?v=_RuoZ0WVvVw

//Johan
Kent Schram
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad

Re: Red arrows krasch

Inlägg av Kent Schram »

Från Red Arrows hemsida.

Kent.S
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Red arrows krasch

Inlägg av Bengt Bergholm »

Verkar ju misstänkt incapacitation... en erfaren uppvisnings- och flygvapenpilot skulle inte göra en CFIT på det viset, han skulle ha stämplat ut långt före. Eller vad säger ni?
Användarens profilbild
Zimme
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2011, 11:29

Re: Red arrows krasch

Inlägg av Zimme »

Bengt Bergholm skrev:Verkar ju misstänkt incapacitation... en erfaren uppvisnings- och flygvapenpilot skulle inte göra en CFIT på det viset, han skulle ha stämplat ut långt före. Eller vad säger ni?
Verkar som att han valde att inte skjuta ut sig och istället ta ner kärran så att den inte skulle skada människor på marken.
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Red arrows krasch

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Föga troligt att föraren valde att medfölja maskinen ner i backen.
Filmsekvensen visar tydligt att maskinen flyger stabilt i planébanan ner under horisonten. Knappast problem med styrsystem.
Skulle det vara motorproblem hade det funnits gott om fartresurser att stiga och försöka styra mot lämpligt område och sedan lämna flygplanet. Även tiden från det att maskinen lämnar höjden i formationen till dess att den försvinnner bakom horisonten skulle medge tillräckligt utrymme för föraren att hinna skjuta ut sig. Teorin om inkapacitans som framförts ovan stärks.
Hälsningar
//EK
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Red arrows krasch

Inlägg av Bengt Bergholm »

Även om han hade valt att styra undan mot lämpligt ställe så hade han kunnat hoppa efter det. Jag funderade först på om höjden varit för låg men jag tror nog han hade försökt det hellre än att "nödlanda" en sån maskin i terräng och sen tänkte jag på den berömda videon från Kanada med de två som lämnar just en Hawk bara sekunder före nedslag och klarar sig.

http://www.youtube.com/watch?v=Z00gU-OQdQI
Användarens profilbild
Zimme
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2011, 11:29

Re: Red arrows krasch

Inlägg av Zimme »

Red Arrows förlorade idag ytterligare en pilot, som omkom när raketstolen löste ut medan planet stod på marken.. :-(
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Red arrows krasch

Inlägg av Åba »

Ja, tydligen har dom inte "zero-zero" räddningssystem i dom gamla kärrorna...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13906172.ab
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Danne
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39

Re: Red arrows krasch

Inlägg av Danne »

Det sitter varianter på Martin Bakers Mk 10 stolar i RAF:s Hawks. Med andra ord, samma grundstol som i Gripen.

Det finns en hel del möjliga anledningar till det här slutresultatet, men det får utredningarna sköta.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"