Olle Ekwall skrev:Jag måste backa:
Man blandar tydlig segelflygplanen, oberoende om de har motor eller inte.
Det finns experimentregistrerade plan som tidigre varit normalklassade, och då har de fått ha kvar den gamla reggen.
"Segelplansblandning": Det finns olika nivåer av motorisering, allt ifrån att bara ha en (utfällbar) motor för att ta sig hem till en likadan motor som medger start från marken (men kanske inte taxning) upp till plan som kan användas som bogserplan. En avgränsning om det finns något slag av motor eller inte blir därför lätt akademisk. Särskilt om man ser på den historiska utvecklingen; det började med att man skruvade fast en motor på en Grunau Baby och i dag har vi plan som Dimona och Stemme (av olika varianter). Plan som ligger ordentligt över UL-viktgränsen. På
http://www.sailplanedirectory.com/ och speciellt dess undersida
http://www.sailplanedirectory.com/zwfmot.htm#S10 kan man se hur olika motorseglare kan vara. Eller var; sajten har en viss ålderdomlig charm som kan locka historiker eller kalenderbitare.
Segelflygets årsrapport på
http://www.segelflyget.se/w/docs/Arsrapport_2007.pdf ger en stor mängd data, bl a om vilka typer det finns och hur många plan av varje (i tabell 5 verkar man blanda rena seglare med motorseglare fast kanske inte helt konsekvent) medan det så finns statistiktabeller för de två kategorierna. Dessutom, eftersom vi talade registreringar mer än typer, ger dokumentet även (exempel på) en massa registreringar.
Vad gäller "det vanliga registret" historiskt sett så inser man att det är svårt att vara framsynt. Både luftskepp och segelplan har hamnat i det vanliga registrets "bokstavsordning". Nyimporterade veteranplan kan få "gammaldags oanvända registreringar" (som exempelvis SE-BEV, -BKB).
I Flyghistorisk Revy 30 finns en liten överblick av register-principer förutom variationen genom tiderna, och säkert har Fredric L och Lars E Lundin även senare skrivit om sådant.
Jag fann inget direkt matnyttigt hos Luftfartsstyrelsen på webben; dock lärde jag mig att man nu skall tala om UAS och inte UAV.
Tillägg för motorseglarhistoriskt intresserade:
http://latvianaviation.com/Events/EV%20044.jpg (En lettisk 30-talskärra)
http://www.luftarchiv.de/index.htm?/seg ... segler.htm (kan kanske trssla litet; tyskt 30-tal)
I övrigt kan man hitta vår myndighets högst pragmatiska definition av motorsegelflygplan:
motorsegelflygplan=luftfartyg med en eller flera motorer som när motorn eller motorerna inte är i gång har egenskaper som ett segelflygplan.
Lars S, f d segelflygare men ännu aktiv googlare