Uppgifter om 37811 sökes
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Uppgifter om 37811 sökes
Hej,
Är på jakt efter uppgifter om 37811 (Den gråa SK 37:an) som idag är bevarad i Montelimar Frankrike.
Söker uppgifter som tex:
* Leverans datum
* Första flygning
* Sista flygning (Om möjligt även färdplan och och ff)
* Datum för pensionering
* Antal flygningar
* Antal flygtimmar
* Datum för flyttar mellan flottiljer
* Olika flygplansnummer
* Tid för ommålning till grå och var den utfördes
etc etc...
Hoppas få svar på några iaf :)
Hälsningar
Nicklas
Är på jakt efter uppgifter om 37811 (Den gråa SK 37:an) som idag är bevarad i Montelimar Frankrike.
Söker uppgifter som tex:
* Leverans datum
* Första flygning
* Sista flygning (Om möjligt även färdplan och och ff)
* Datum för pensionering
* Antal flygningar
* Antal flygtimmar
* Datum för flyttar mellan flottiljer
* Olika flygplansnummer
* Tid för ommålning till grå och var den utfördes
etc etc...
Hoppas få svar på några iaf :)
Hälsningar
Nicklas
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Hej.
Några data om 37811 hämtat från Viggenboken av S.Stridsberg::
Godkänd: 1975-06-06
Kasserad: ?
Förband: F7-58 , F15-58 , F4-74 , F21-73
E- modifierad 1999-10-06
Till Frankrike ?
Någon har säkert de andra uppgifterna du söker
mvh Bengt
Några data om 37811 hämtat från Viggenboken av S.Stridsberg::
Godkänd: 1975-06-06
Kasserad: ?
Förband: F7-58 , F15-58 , F4-74 , F21-73
E- modifierad 1999-10-06
Till Frankrike ?
Någon har säkert de andra uppgifterna du söker
mvh Bengt
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Bild av 37811 taget 1975-05-27 vid Soesterberg på väg till Parisutställningen.
Märkt F7-345 men är eg. F7-58
http://home.tiscali.nl/sberg.sixties/SB ... 37811.html
811 blev ju godkänd 1975-06-06
Bengt
Märkt F7-345 men är eg. F7-58
http://home.tiscali.nl/sberg.sixties/SB ... 37811.html
811 blev ju godkänd 1975-06-06
Bengt
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Nu sökte du inte bilder, men 811 i grå kostym kan ses här:
http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 5193e3ded3
F4-74
Fler kan säkert bidra med de uppgifter du söker
mvh Bengt
http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 5193e3ded3
F4-74
Fler kan säkert bidra med de uppgifter du söker
mvh Bengt
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Tack Bengt!
Viggenboken har jag lyckligen här i hyllan. Skulle vilja få fram lite mer detaljer (nu när hennes karriär är avslutad) som ska vara till en model display. Bilderna från -75 var nya för mig, tack för det!!
Nicklas
Viggenboken har jag lyckligen här i hyllan. Skulle vilja få fram lite mer detaljer (nu när hennes karriär är avslutad) som ska vara till en model display. Bilderna från -75 var nya för mig, tack för det!!
Nicklas
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Antog det, men skrev för "att få igång frågan"Nicklas Lennartsson skrev:Tack Bengt!
Viggenboken har jag lyckligen här i hyllan. Skulle vilja få fram lite mer detaljer (nu när hennes karriär är avslutad) som ska vara till en model display. Bilderna från -75 var nya för mig, tack för det!! Nicklas
Ett litet sidospår kanske ?, men om man tittar på Parisutställningen 1975
då 811 var med före godkänning i FV var även 817 med.
Trots att 817 inte godkändes förän 1976-09-09
Le Bourget 5-8 June 1975 Willy Metze
Place No Code Type Remarks
37900 FC SH37
37811 F7- SK37
37817 SK37
http://groups.yahoo.com/group/saab_viggen/message/76
Skulle verkligen vara intressant veta 1:a flygning av planen
Samt alla andra frågor Nicklas har.
Bengt
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Kanske lite tjatigt ? men här är en bild på
F21-73 med "blixten" och som hon väl ser ut idag?
http://www.airsceneuk.org.uk/hangar/200 ... k37-73.htm
Samt att det i dåtid var frågan om man skulle ha vit eller svart radom
då den tydligen inte fick kamuflagemålas.
Bengt
F21-73 med "blixten" och som hon väl ser ut idag?
http://www.airsceneuk.org.uk/hangar/200 ... k37-73.htm
Samt att det i dåtid var frågan om man skulle ha vit eller svart radom
då den tydligen inte fick kamuflagemålas.
Bengt
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Sen finns ju detta påstående:
Er is één SK37E in grijze tinten, de 37811. De overige 37-E's hebben de bekende splinter camo.
De enige SK37 met grijze camo...hollänska från 2001
http://members.chello.nl/~f.vanvoorst/
ca mitten av sidan
Bengt
Er is één SK37E in grijze tinten, de 37811. De overige 37-E's hebben de bekende splinter camo.
De enige SK37 met grijze camo...hollänska från 2001
http://members.chello.nl/~f.vanvoorst/
ca mitten av sidan
Bengt
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Det stämmer, 37811 blev den enda gråa SK:n. Målningen skedde 1997 (dvs tre år före AJSF 37) och anledningen för mig obekant. Får väl lägga till den frågan till de övriga :)
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Gråmålningen skedde sent under 1997. Det finns nämligen en bild av henne som gråmålad i FV-nytt nr 5 1997, då märkt F15-58. Detta var innan modifieringen till SK 37E, d.v.s grå nosdel. I den lilla notisen står det att alla SK 37:or skulle målas grå. Men så blev det ju inte.
När hon överflyttades till F 4 märktes hon F4-74. Någon gång under F 4-tiden har det sannolikt suttit jämtlandsflagga på partiet mellan huvarna, sannolikt på både höger och vänster sida. Det finns nämligen "misstänkta" rester av kantlack där. Jämtlandsflagga bars akter om huven på en del JA 37 vid F 4 vid ungefär samma tid.
Ett tag under 2004, då märkt F21-73, bar hon en liten svart/mörkgrå playboy-kanin på fenans vänstra sida, i närheten av fenpitotröret. Ev. fanns denna märkningn även på höger sida.
Flottiljsiffran 21 var mörkgrå. Tidigare, vid F 15 och F 4, hade flottiljsiffran varit korrekt svart.
Som gråmålad kom hon aldrig att bära stora lysröda siffror ovanpå vingarna, även om övrig märkning var JA 37-lik.
Jag har en del bilder på henne, både som F15-58, F4-74 och F21-73.
När hon överflyttades till F 4 märktes hon F4-74. Någon gång under F 4-tiden har det sannolikt suttit jämtlandsflagga på partiet mellan huvarna, sannolikt på både höger och vänster sida. Det finns nämligen "misstänkta" rester av kantlack där. Jämtlandsflagga bars akter om huven på en del JA 37 vid F 4 vid ungefär samma tid.
Ett tag under 2004, då märkt F21-73, bar hon en liten svart/mörkgrå playboy-kanin på fenans vänstra sida, i närheten av fenpitotröret. Ev. fanns denna märkningn även på höger sida.
Flottiljsiffran 21 var mörkgrå. Tidigare, vid F 15 och F 4, hade flottiljsiffran varit korrekt svart.
Som gråmålad kom hon aldrig att bära stora lysröda siffror ovanpå vingarna, även om övrig märkning var JA 37-lik.
Jag har en del bilder på henne, både som F15-58, F4-74 och F21-73.
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Först lite IF !
i detta fall JA 37
http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... try1293827
USAF eller Grekiska AF.
Men hur var det med 1:a flygningen kontra levererad/godkänd i FV?
beträffande 811 o 817 och de övriga SK 37:orna?
Bengt
i detta fall JA 37
http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... try1293827
USAF eller Grekiska AF.
Men hur var det med 1:a flygningen kontra levererad/godkänd i FV?
beträffande 811 o 817 och de övriga SK 37:orna?
Bengt
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Hej!
Ett par strån till stacken, enligt de anteckningar jag har.
37811 klar vid Saab-Scania 1974-03-24 och hade då gjort 8 flygningar med en total gångtid av 7 tim 43 min
Till F 15 1975-04-21 och godkänd 1975-06-06 av FMV-F:FL
Överlämnad till F 4 1998-05-15
Till F 21 1998-10, E-mod vid FMF Luleå. Avslutad 1999-10-05
Åter till F 4 1999-10-19
Tyvärr saknar jag senare uppgifter, hoppas på att någon vänlig själ kan komplettera.
Leif Fredin
Ett par strån till stacken, enligt de anteckningar jag har.
37811 klar vid Saab-Scania 1974-03-24 och hade då gjort 8 flygningar med en total gångtid av 7 tim 43 min
Till F 15 1975-04-21 och godkänd 1975-06-06 av FMV-F:FL
Överlämnad till F 4 1998-05-15
Till F 21 1998-10, E-mod vid FMF Luleå. Avslutad 1999-10-05
Åter till F 4 1999-10-19
Tyvärr saknar jag senare uppgifter, hoppas på att någon vänlig själ kan komplettera.
Leif Fredin
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Toppen Leif.
Har du någon förklaring till varför -811 och tydligen även -817 inte godkändes förän efter över ett år efter 1:a flygning?
-817 verkar ju varit i Paris 6/1975 men godkänd först 1976-09-09
Och har jag fel när jag skrev att -811 haft koden 7-58?
mvh Bengt
Har du någon förklaring till varför -811 och tydligen även -817 inte godkändes förän efter över ett år efter 1:a flygning?
-817 verkar ju varit i Paris 6/1975 men godkänd först 1976-09-09
Och har jag fel när jag skrev att -811 haft koden 7-58?
mvh Bengt
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Hej
37811 klar vid Saab-Scania 1974-03-24 är felskrivning av mig, skall var 1975-03-24, sorry.
Vad gäller 37817 är motsvarande datum:
klar vid Saab-Scania 1976-06-23 och hade då gjort 9 flygningar med total gångtid av 8 tim 32 min
Till F 15 1976-08-23 och godkänd 1976-09-09 av FMV-F:FL
Sedan är uppgifterna mycket knapphändiga.
Dock anges : F 4 1998-05-26
Till F 21 1999-11-10 för E-mod, tydligen klar 2000-09-10
Åter F 4 2000-10-20
Till F 21 2003-11-03, men had nog varit där ett tag.
Man kan ju alltid hoppas att någon kan komplettera.
Leif Fredin
37811 klar vid Saab-Scania 1974-03-24 är felskrivning av mig, skall var 1975-03-24, sorry.
Vad gäller 37817 är motsvarande datum:
klar vid Saab-Scania 1976-06-23 och hade då gjort 9 flygningar med total gångtid av 8 tim 32 min
Till F 15 1976-08-23 och godkänd 1976-09-09 av FMV-F:FL
Sedan är uppgifterna mycket knapphändiga.
Dock anges : F 4 1998-05-26
Till F 21 1999-11-10 för E-mod, tydligen klar 2000-09-10
Åter F 4 2000-10-20
Till F 21 2003-11-03, men had nog varit där ett tag.
Man kan ju alltid hoppas att någon kan komplettera.
Leif Fredin
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Tack igen Leif.
Beträffande 37817 verkar det enligt mig lite konstigt.
>>Vad gäller 37817 är motsvarande datum:
klar vid Saab-Scania 1976-06-23 och hade då gjort 9 flygningar med total gångtid av 8 tim 32 min>>
Hur förklaras följande.
Paris-Le Bourget, 31ème Salon Aeronautique 5-8 June 1975
37811 7-.. SK37 F7
37817 SK37
37900 FC- SH37 FORSOKSCENTRALEN
http://www.scramble.nl/showreports.htm
kolla under Showreports - Europe Frankrike Le Bourget 1975
Här kan man ju börja misstänka ytterligen en FAKE märkning i likhet med den som är erkänt beträffande, var det SH 37 som
uppträdde som SF 37 (eller var det tvärt om ?)
mvh Bengt
Beträffande 37817 verkar det enligt mig lite konstigt.
>>Vad gäller 37817 är motsvarande datum:
klar vid Saab-Scania 1976-06-23 och hade då gjort 9 flygningar med total gångtid av 8 tim 32 min>>
Hur förklaras följande.
Paris-Le Bourget, 31ème Salon Aeronautique 5-8 June 1975
37811 7-.. SK37 F7
37817 SK37
37900 FC- SH37 FORSOKSCENTRALEN
http://www.scramble.nl/showreports.htm
kolla under Showreports - Europe Frankrike Le Bourget 1975
Här kan man ju börja misstänka ytterligen en FAKE märkning i likhet med den som är erkänt beträffande, var det SH 37 som
uppträdde som SF 37 (eller var det tvärt om ?)
mvh Bengt
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Tack alla för de uppgifter om 37811 som ni bidragit med så här långt!! Kul även Emil att få lite mer info om dess märkning.
Här kommer en liten sammanställning vad som framkommit hittills:
Leveransdatum-
- 1975-03-24 Klar vid Saab-Scania (Efter 8 kontrollflygningar och en total gångtid av 7 tim 43 min)
- 1975-04-21 Leverans till F 15
- 1975-06-06 Godkänd av FMV-F:FL
Första flygning
- ????-??-??
Ommålning grå
- Utfördes sent 1997
- Vid F 15(?)
E-modifiering
- 1998-10 till 1999-10-05 vid FMF Luleå
Sista flygning (Om möjligt även färdplan och och ff)
- ????-??-??
Datum för pensionering
- ????-??-??
Totalt antal flygningar
- ????
Totalt antal flygtimmar
- ????
Datum för flyttar mellan flottiljer
- 1975-04-21 Fplnr: F15-58
- 1998-05-15 Fplnr: F4-74
- ???? -??-?? Fplnr: F21-73
Fick även ett par nya funderingar angående svaren...
Angående E-modifiering vid F 21. Tog den hela perioden 1998-10 till 1999-10 i anspråk eller ingår även tjänstgörning i den tiden?
Många frågor är det
Hälsningar
Nicklas
Här kommer en liten sammanställning vad som framkommit hittills:
Leveransdatum-
- 1975-03-24 Klar vid Saab-Scania (Efter 8 kontrollflygningar och en total gångtid av 7 tim 43 min)
- 1975-04-21 Leverans till F 15
- 1975-06-06 Godkänd av FMV-F:FL
Första flygning
- ????-??-??
Ommålning grå
- Utfördes sent 1997
- Vid F 15(?)
E-modifiering
- 1998-10 till 1999-10-05 vid FMF Luleå
Sista flygning (Om möjligt även färdplan och och ff)
- ????-??-??
Datum för pensionering
- ????-??-??
Totalt antal flygningar
- ????
Totalt antal flygtimmar
- ????
Datum för flyttar mellan flottiljer
- 1975-04-21 Fplnr: F15-58
- 1998-05-15 Fplnr: F4-74
- ???? -??-?? Fplnr: F21-73
Fick även ett par nya funderingar angående svaren...
Emil, hade hon grå nosdel/radom innan E-mod? Det var nytt för mig i så fall. Någon som har bild eller möjlighet att scanna ur tidningen?Det finns nämligen en bild av henne som gråmålad i FV-nytt nr 5 1997, då märkt F15-58. Detta var innan modifieringen till SK 37E, d.v.s grå nosdel.
Angående E-modifiering vid F 21. Tog den hela perioden 1998-10 till 1999-10 i anspråk eller ingår även tjänstgörning i den tiden?
Många frågor är det
Hälsningar
Nicklas
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Kan hjælpe med et foto af 37811 i grå bemaling inden E-mod, taget på F4 i juni 1998:
Hilsen Jan
Hilsen Jan
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Tack Jan för den fina bilden! Hon var bra snygg helgrå...
Hälsningar
Nicklas
Hälsningar
Nicklas
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
- Ort: Björsäter
Re: Uppgifter om 37811 sökes
Instämmer till fullo Mvh David