Flygbaser och ICAO-kod

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Roger Andreasson

Flygbaser och ICAO-kod

Inlägg av Roger Andreasson »

Ser att de flesta svenska militära flygbaser har en ICAO-kod, även baser som bör ha varit mer eller mindre hemliga. Hade dom denna kod när de var aktiva eller är det något som tillkommit på senare år?

mvh
Roger
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Re: Flygbaser och ICAO-kod

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag vet inte hur länge de haft ICAO-kod, men 1991 skaffade vi en första GPS, som inköptes från USA, till ett flygplan jag var delägare i. GPS:en hade en databas med flygfyrar, flygplatser m.m. Bl.a. fanns Byholma, som då fortfarande var aktiv bas, med i databasen med ICAO-kod, inkl uppgifter om banas riktning, banlängd, banbredd, frekvenser m.m.
Roger Andreasson

Tack för svaret Sven-Erik. Funderar på varför man tilldelar en militär flygbas en ICAO-kod om man inte förväntar sig civil flygtrafik.

/Roger
Användarens profilbild
Göran Hansson

Inlägg av Göran Hansson »

Tidigare så var det så att t.ex SAS var ett k-företag, vilket betydde att om det blev krig så skulle SAS flygplan rekvireras till FV
och eftersom civila flyget jobbar uteslutande med ICAO-koder så kan jag tänka mig att det var en anledning

Ha det gott

Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Minns att åtskilliga flygbaser fanns publicerade i AIP på 80-talet (och antagligen redan på 70-talet) med platsindikator/ICAO-kod, t ex Byholma och Kosta. Tror också det var noterat "Endast nöd".
Roger Andreasson

Basernas läge och beskafenhet var förmodligen redan kända av öst, men jag är ändå lite överraskad att man publicerade sådant.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"