Let's Fly - Max Conrad

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Let's Fly - Max Conrad

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kul länk: http://www.maxconrad.com/index.html



Bild

Max Conrad var på 40-60-talet en rätt välkänd privatpilot som gjorde en hel del rekord-/ferryflygningar. I den här på forumet innan nämnda boken "Torslanda - Flygplatsen på framsidan" finns Max Conrad med på sidan 138. Han var på Torslanda i juni 1953 med sin Piper Pacer (N7330K) - var han i Sverige fler gånger?

Det finns f ö en bild på Conrad i SFF fotoarkiv, den är från 1964. Dock troligen inte tagen i Sverige.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Max Conrads besök 1952

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Fredric!

Nils-Olof Andersson som arbetat med Torslanda-boken har sänt mig två göteborgska tidningsklippp om Conrads besök, och det framgår att året var 1952, så det har tydligen råkat bli fel i boken.

Detta framgår också i krönikan för 1952 "Ett år i luften" för 1953, men korrekt datum är nog 20 juni och ej den 21:a som sägs där.

Nils-Olof tipsade om en webbsajt om den lätt specielle, ja kanske excentriske, Max Conrad på http://www.maxconrad.com.

Jag plåtade helt hastigt av en bild ur Ett år i luften i denna veva, den finns nu på http://larssundin.ownit.nu/Max_Conrad_Torslanda.jpg. Jag antar den är tagen på Torslanda.

Han sysslade de kommande åren med ferry-flygningar över Atlanten men om någon gick till Sverige vet jag inte.

Lars S, som nu fick lära sig att http:// måste vara med i en URL och att det inte får finnas något mellanrum URL och styrtecknen
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Hej Lasse,

Tack! Kände igen den "tipsade länken" - den sitter också överst i mitt inlägg ;-)

Kände på mig det, att 1953 antagligen var fel. Hursom, Conrad lär i samma veva "samma sommar" varit på Bromma. Inget som gav återklang i pressen? Någon som har tillgång till exvis Looping från detta år?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Conrads rutt 1952

Inlägg av Lars Sundin »

I ett av de klipp Nils-Olof Andersson sänt mig (HT 12/6-52) sägs att Conrad skall besöka Stavanger, Oslo, Köpenhamn, Ålborg, Göteborg och Stockholm. Jag hittar inget om ett Bromma-besök i Ett år i luften, ej heller i Sanz Bromma-bok (vid bara en hastig titt).

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Max Conrad var på Bromma med Piper Pacer N7330K den 24 juni 1952 enligt Teknikens Värld.

Bild

Men ursprungsfrågan kvarstår - fler Sverige-besök?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Max Conrad - Göteborgska tidningsklipp

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Fredric (och alla)!

Jag har lagut de två tidningsklipp fråca 13/6 1952 som Nils-Olof Andersson sänt mig eller om det är SFF. Det är reducerad storlek på bilden av de två klippen på http://larssundin.ownit.nu/Conrad_1952.jpg men drygt 1600 pixel gör texten fullt läsbar. Man kan nog se vem gubben är som Max hälsar på.

Man ser på den bild jag tidigare lade ut att planet hade ställbar snurra; det var väl en sådan som klickade för Björkvall en gång.

Nils-Olof har även skickat oss en Torslanda flygdagsaffisch från 1958 (35-årsfirande) som Sven-Erik lagt ut på flygdagslistan.

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Max Conrad - Göteborgska tidningsklipp

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Lars Sundin skrev: Man ser på den bild jag tidigare lade ut att planet hade ställbar snurra; det var väl en sådan som klickade för Björkvall en gång.
Piper PA-20 Pacer 135 hade omställbar metallprop (antingen en Kypers Aeromatic - hade väl ett halvbra rykte om sig, om jag fattat rätt - eller en Sensenich) - Pacer 125 hade en fast träsnurra. Motor var en Lycoming O-290-D på 125 hk i båda fallen. 1952 satte Piper in Lycoming O-290-D2 i Pacer och ökade motorstyrkan med tio kusar, planet kallades då PA-20-135. Pacer tillverkades 1950-54 i totalt 1 120 exemplar.

Max Conrads Pacer 135 reg N7330K (20-231) var tillverkad 1950. Samma år flög han Minneapolis - Rom t o r och 1952 gjorde han alltså en liknande bedrift. N7330K är fortfarande registrerad och ägs av en Michael C Finke med en adress i Illinois.


Jag tror inte att Björkwall flög någon Piper Pacer någongång ;-)
Senast redigerad av Fredric Lagerquist den 27 feb 2008, 23:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Max Conrad - Göteborgska tidningsklipp

Inlägg av Lars Sundin »

Fredric Lagerquist skrev:
Lars Sundin skrev: Man ser på den bild jag tidigare lade ut att planet hade ställbar snurra; det var väl en sådan som klickade för Björkvall en gång.
------
--------
Piper PA-20 Pacer 135 hade omställbar metallprop (antingen en
Jag tror inte att Björkwall flög någon Piper Pacer någongång ;-)

Nej, men en propeller hade han i alla fall...

Litet läsning om detta event i oktober 1936 fast här belyses kanske mest sådana detaljer som Stig Kernell är bra på att berätta. Kvinnor är intressantare än frågor kring c/n och liknande. Tycker en del.

http://www.time.com/time/magazine/artic ... 94,00.html
http://www.lidaker.se/ankdammen/?m=200510(själva "krönikan" för 1936 i "Dagens dikt#14")

Se även SFF Kronologi.

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Max Conrad

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Lars Sundin skrev:
Fredric Lagerquist skrev:
Lars Sundin skrev: Man ser på den bild jag tidigare lade ut att planet hade ställbar snurra; det var väl en sådan som klickade för Björkvall en gång.
------
--------
Piper PA-20 Pacer 135 hade omställbar metallprop (antingen en
Jag tror inte att Björkwall flög någon Piper Pacer någongång ;-)

Nej, men en propeller hade han i alla fall...

Litet läsning om detta event i oktober 1936 fast här belyses kanske mest sådana detaljer som Stig Kernell är bra på att berätta. Kvinnor är intressantare än frågor kring c/n och liknande. Tycker en del.

http://www.time.com/time/magazine/artic ... 94,00.html
http://www.lidaker.se/ankdammen/?m=200510(själva "krönikan" för 1936 i "Dagens dikt#14")

Se även SFF Kronologi.

Lars S
Hmm .... om vi kunde hålla oss till ämnet? Hur många flygplantyper har inte omställbar propeller? :roll:

Vad har Kurt Björkwall med detta att göra? Han hade varit död i 12 år 1952. C/n eller ej - jag förklarade en del runt om Conrads flygplan, helt klart relevant till bilder/artiklar. Dessa uppskattar jag, Lasse...men försök "hålla linjen", tack :-)
Men ursprungsfrågan kvarstår - fler Sverige-besök?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"