Ser att de flesta svenska militära flygbaser har en ICAO-kod, även baser som bör ha varit mer eller mindre hemliga. Hade dom denna kod när de var aktiva eller är det något som tillkommit på senare år?
mvh
Roger
Flygbaser och ICAO-kod
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Re: Flygbaser och ICAO-kod
Jag vet inte hur länge de haft ICAO-kod, men 1991 skaffade vi en första GPS, som inköptes från USA, till ett flygplan jag var delägare i. GPS:en hade en databas med flygfyrar, flygplatser m.m. Bl.a. fanns Byholma, som då fortfarande var aktiv bas, med i databasen med ICAO-kod, inkl uppgifter om banas riktning, banlängd, banbredd, frekvenser m.m.
-
Tack för svaret Sven-Erik. Funderar på varför man tilldelar en militär flygbas en ICAO-kod om man inte förväntar sig civil flygtrafik.
/Roger
/Roger
- Göran Hansson
Tidigare så var det så att t.ex SAS var ett k-företag, vilket betydde att om det blev krig så skulle SAS flygplan rekvireras till FV
och eftersom civila flyget jobbar uteslutande med ICAO-koder så kan jag tänka mig att det var en anledning
Ha det gott
Göran
och eftersom civila flyget jobbar uteslutande med ICAO-koder så kan jag tänka mig att det var en anledning
Ha det gott
Göran
A real Engine is round
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Minns att åtskilliga flygbaser fanns publicerade i AIP på 80-talet (och antagligen redan på 70-talet) med platsindikator/ICAO-kod, t ex Byholma och Kosta. Tror också det var noterat "Endast nöd".
-
Basernas läge och beskafenhet var förmodligen redan kända av öst, men jag är ändå lite överraskad att man publicerade sådant.