Trevliga flygplansregistreringar
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Roffe hörde av sig precis och hade dessa två bilderna på Finlantic-DC-6orna, fast senare i karriären.
HC-ATR (ex OH-DCA) i trafik hos Ecuatoriana togs i Miami 8 nov. 1972 av Tommy Lakmaker och N111AN (ex OH-DCB) hos Sis-Q Flying Service togs i Santa Rosa 27 oktober 1980 av ALPS (=Aviation Letter Photo Service).
OH-DCA byggdes ursprungligen som en DC-6A (= freighter) och Robban kanske kan svara på om den ev. användes i passagerartrafik?
OH-DCB byggdes som en DC-6B men slutade sina dagar som en "fire-bomber", som syns på bilden utrustades den med en belly-tank. Båda maskinerna har skrotats - HC-ATR i Quito och N111AN i Santa Rosa.
HC-ATR (ex OH-DCA) i trafik hos Ecuatoriana togs i Miami 8 nov. 1972 av Tommy Lakmaker och N111AN (ex OH-DCB) hos Sis-Q Flying Service togs i Santa Rosa 27 oktober 1980 av ALPS (=Aviation Letter Photo Service).
OH-DCA byggdes ursprungligen som en DC-6A (= freighter) och Robban kanske kan svara på om den ev. användes i passagerartrafik?
OH-DCB byggdes som en DC-6B men slutade sina dagar som en "fire-bomber", som syns på bilden utrustades den med en belly-tank. Båda maskinerna har skrotats - HC-ATR i Quito och N111AN i Santa Rosa.
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Finlanticflyg
OH-DCA kom från Hawaii och den fraktade både pax och frakt. En långkörare (för passagerarna) var Hongkong - Montreal med ett antal tankningar. Ett säkert Kännetecken var de saftiga prop-spinnarrna. Senare (på Roffes foto i Miami) var de borta!
OH-DCB kom från Swissair. Skulle tro att den flög både pax och frakt.
Tack ska ni ha Fredric, Roffe, Tommy... har jag glömt någon?
OH-DCB kom från Swissair. Skulle tro att den flög både pax och frakt.
Tack ska ni ha Fredric, Roffe, Tommy... har jag glömt någon?
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Finlantic
Ett litet tillägg.
Finlantic flög mig veterligt aldrig i/från/till Sverige. Därav frånvaron av bra fotos på OH-DCA och DCB
Vår Flygmynighets njugghet förbjöd den trafiken.
I vilken annan bransch skulle en sådan våldsam protektionism förekomma?
Finlantic flög mig veterligt aldrig i/från/till Sverige. Därav frånvaron av bra fotos på OH-DCA och DCB
Vår Flygmynighets njugghet förbjöd den trafiken.
I vilken annan bransch skulle en sådan våldsam protektionism förekomma?
Senast redigerad av Robert Widmark den 08 maj 2008, 09:04, redigerad totalt 2 gånger.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Finlantic
Hittade en bild på Finlantic OH-DCB ute på nätetRobert Widmark skrev:Ett litet tillägg.
Finlantic flög mig veterligt aldrig i/från/till Sverige. Därav frånvaron av bra fotos på OH-DCA och DCB
Vår Flygmynighets njugghet förbjöd den trafiken.
I vilken annan bransch skulle en sådan våldsam protektionism förekomma?
http://www.sr692.com/fleet/16_dc6/index.html
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Även i Polen finns det skoj registreringar. Roligt/morsomt i de flesta länder.
Klicka för själva märkplåten!
Lars S
Klicka för själva märkplåten!
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 06 maj 2008, 23:52
Detta var ju sannerligen intressant! Jag har kontaktat Lars om detta. Jag brukar 1 gång i veckan Googla på AeroVarvet för att se om något nytt dykt upp. Döm om min förvåning när jag hamnade här! Jag är Skåningen/Dansken som skrev artikeln om just AeroVarvet. Att hamna på detta forumet var det sista jag förväntade mig att göra men jag riktar ett stort TACK till er för att ni äntligen förklarade vad texten SE-UPP betydde på AeroVarvet. Jag har i 19 år undrat över vad de egentligen menade, men nu vet jag!
Jag bifogar några bilder där ni kan se registreringen SE-UPP som enligt mig var ett oerhört genialiskt drag i tematiseringen av denna sanslöst underbara attraktion. Kanske kan prova min lycka här, finns det någon av er som har bilder på AeroVarvet i något fotoalbum, liggandes?
AeroVarvet väntar på fler passagerare. Notera pop nitarna i bakvingarna
Flygplanet samlar kraft för att ta sin första looping...
Efter ett antal svängningar fram och tillbaka orkade planet göra en loop och gjorde tre stycken till för att på det fjärde, väga upp och ner i flera sekunder. 15-16 sekunder var vanligt vid fullsatt plan beroende på hur balansen var i det. Här ser man ju också de röda lamporna på vingspetsarna och det hade även blinkande lampor på bakvingarna men fotot är taget när det inte blinkar.
Frågvis som jag är och eftersom ni kan det här med flygplan. Lisebergs AeroVarvet var den enda Space Shuttlen från Intamin som såg ut såhär och min fråga är genast då, var detta ett försök av Liseberg att göra en kopia på ett riktigt flyplan kanske?För att göra allting kort, de andra som existerat runt om i världen har endast haft en bakvinge i mitten av "motorerna" och inte 2 som AeroVarvet hade.
I övrigt är det imponerande att det finns ett forum för Svenskt Flyg. Inte visste jag att detta var en så stor hobby bland oss svenskar. Och att jag skulle hamna här pga av en karusell är ju ännu mer otroligt. Nåväl, hoppas ni kan hjälpa mig med fler svar även om detta kanske blev lite Off Topic.?
Robert Sönderby
Jag bifogar några bilder där ni kan se registreringen SE-UPP som enligt mig var ett oerhört genialiskt drag i tematiseringen av denna sanslöst underbara attraktion. Kanske kan prova min lycka här, finns det någon av er som har bilder på AeroVarvet i något fotoalbum, liggandes?
AeroVarvet väntar på fler passagerare. Notera pop nitarna i bakvingarna
Flygplanet samlar kraft för att ta sin första looping...
Efter ett antal svängningar fram och tillbaka orkade planet göra en loop och gjorde tre stycken till för att på det fjärde, väga upp och ner i flera sekunder. 15-16 sekunder var vanligt vid fullsatt plan beroende på hur balansen var i det. Här ser man ju också de röda lamporna på vingspetsarna och det hade även blinkande lampor på bakvingarna men fotot är taget när det inte blinkar.
Frågvis som jag är och eftersom ni kan det här med flygplan. Lisebergs AeroVarvet var den enda Space Shuttlen från Intamin som såg ut såhär och min fråga är genast då, var detta ett försök av Liseberg att göra en kopia på ett riktigt flyplan kanske?För att göra allting kort, de andra som existerat runt om i världen har endast haft en bakvinge i mitten av "motorerna" och inte 2 som AeroVarvet hade.
I övrigt är det imponerande att det finns ett forum för Svenskt Flyg. Inte visste jag att detta var en så stor hobby bland oss svenskar. Och att jag skulle hamna här pga av en karusell är ju ännu mer otroligt. Nåväl, hoppas ni kan hjälpa mig med fler svar även om detta kanske blev lite Off Topic.?
Robert Sönderby
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Robert!Aerovarvet skrev:
.........
I övrigt är det imponerande att det finns ett forum för Svenskt Flyg. Inte visste jag att detta var en så stor hobby bland oss svenskar. Och att jag skulle hamna här pga av en karusell är ju ännu mer otroligt. Nåväl, hoppas ni kan hjälpa mig med fler svar även om detta kanske blev lite Off Topic.?
Robert Sönderby
Kul att se ditt inlägg efter att vi haft litet mail-kontakt där jag försökt briefa dig om principerna för registrerings-beteckningar på flygplan. Vad beträffar Lisebergs attraktioner så var jag där senast 1953 på en skolresa och var då mest koncentrerad på min klasskamrat Anna-Greta...
När någon här på forumet litet diffust nämnde SE-UPP på Liseberg googlade jag (som vanligt...) och fann väldigt mycket. Att det fanns ett sådant intresse för nöjesfältattraktioner borde jag ju ha anat men att det var så stort som framgår av ditt välgjorda inlägg på http://forum.wonderlandhistory.net/view ... ?f=7&p=469 hade jag ingen aning om. (I och för sig var det på ett annat nöjesfältforum jag fann ditt inlägg).
Det är mycket man inte vet...
Lars S, som i Ottsjö bl a flugit SE-TBP, en registrering som det nog är omöjligt att göra något skoj av. Men trevliga flygningar var det... För att inte tala om en flygning där med -SXT. Göteborgsanknytning t o m. Berättelse härom finns på webben för den som vill öva googling
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 06 maj 2008, 23:52
Hej Lasse!
Ojo, det är mycket stort med entusiaster på just karuseller och Bergbanor. Jag har ju (som du märkt) fullständigt fastnat på AeroVarvet eller Intamin (INternational AMusement INdustries) som tillverkaren heter och Space Shuttle som de kallade attraktionen. Att du hittar berättelsen på lite olika forum beror på att jag har postat detta på forum som har anknytningar till just Intamin Looping Starships eller Space Shuttles.
Jag har inte hunnit svara på mitt mail, men frågvis som jag är så måste jag fråga, då jag är bilreservdelsförsäljare och således van vid bilars registreringsnummer.
Om jag ny förstått allting rätt, så har alla svenska civilflygplan registreringsnummer som börjar på SE- ? Jag vill också minnas att du skrev att man inte kan återanvända registreringsnummerna? Vad händer när den sista kombinationen är använd? Å Ä och Ö är väl uteslutet kan jag tänka mig? Får man själv välja registreringsnummer?
Oj, många frågor blev det här. Min flickvän lär ju gå i taket om hon kommer på mig att jag är inne på riktiga flygplan nu också, hon är ju ganska så trött på forskandet om "Intamin flygplanen"...
Ojo, det är mycket stort med entusiaster på just karuseller och Bergbanor. Jag har ju (som du märkt) fullständigt fastnat på AeroVarvet eller Intamin (INternational AMusement INdustries) som tillverkaren heter och Space Shuttle som de kallade attraktionen. Att du hittar berättelsen på lite olika forum beror på att jag har postat detta på forum som har anknytningar till just Intamin Looping Starships eller Space Shuttles.
Jag har inte hunnit svara på mitt mail, men frågvis som jag är så måste jag fråga, då jag är bilreservdelsförsäljare och således van vid bilars registreringsnummer.
Om jag ny förstått allting rätt, så har alla svenska civilflygplan registreringsnummer som börjar på SE- ? Jag vill också minnas att du skrev att man inte kan återanvända registreringsnummerna? Vad händer när den sista kombinationen är använd? Å Ä och Ö är väl uteslutet kan jag tänka mig? Får man själv välja registreringsnummer?
Oj, många frågor blev det här. Min flickvän lär ju gå i taket om hon kommer på mig att jag är inne på riktiga flygplan nu också, hon är ju ganska så trött på forskandet om "Intamin flygplanen"...
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Robert!Aerovarvet skrev:...
Jag vill också minnas att du skrev att man inte kan återanvända registreringsnummerna? Vad händer när den sista kombinationen är använd? Å Ä och Ö är väl uteslutet kan jag tänka mig? Får man själv välja registreringsnummer?
Hur LFV (eller Luftfartsstyrelsen?) gör när bokstäverna tar slut vet jag inte, men det är ett tag kvar. Vidare finns exempel på då folk har fått, eller verkar ha fått, välja registreringsbokstäver men det finns inget så reglerat som när det gäller bilar. Så finns en del andra knepigheter, men detta kan andra berätta bättre om. Jag tror också Wikipedia hade något i saken.
När man flyger och pratar i radio måste man ju veta vem man är, och därför finns en skylt på instrumentbräden med planets registrering, SE-TCK i detta fall:
I detta segelflygplan SE-TCK förspillde jag (alltför) mycket tid i min ungdom: Bilden togs 2005; intressant är att efter 40 år ser det ganska precis ut som när jag flög det. Flygplan blir inte sällan mycket gamla, i motsats till bilar.
Det grå är pedalerna, med ett drag i den gula kulan lossar man bogserlinan. Ovanpå spaken sitter sändknappen. På min tid hade man en handhållen mikrofon med en sändknapp och en separat högtalare (tror jag) och att spaka med ena handen och hålla i mikrofonen med sin sändknapp var på gränsen till min simultanförmåga.
Sedan för man en flygdagbok när varje flygning noteras (och med vilket plan) och en sådan kan vara mycket bra ha på ålderns höst för att få ordning på sina minnen, även om man inte uträttat några stora saker i luften.
En mer detaljrik bild finns här
Att instrumentnålar m m pekar litet konstigt beror på att planet lutar.
Lars S
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Röd lampa?
Hej Fortkörare!
Tänkte fråga vad den röda knappen på instrumentbrädan betydde? Är det en lampa som tänds när man sänder telefoni? Det har jag aldrig(?) sett
När man tittar på bilden så känns nästan lukten...
Tänkte fråga vad den röda knappen på instrumentbrädan betydde? Är det en lampa som tänds när man sänder telefoni? Det har jag aldrig(?) sett
När man tittar på bilden så känns nästan lukten...
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
SE-UPP
Betröffande Lisebergs SE-UPP så fanns det en liknande attraktion på Gröna Lund Den kallades för Skyskrapan och tog bara en 10-12 pax Det var bara för fullvuxna men trots att jag var storväxt så åkte jag aldrig i den. Skyskrapan havererade en dag och sen lades attraktionen ner. Nån som minns?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Röd lampa?
Hej Robert!Robert Widmark skrev:Hej Fortkörare!
Tänkte fråga vad den röda knappen på instrumentbrädan betydde? Är det en lampa som tänds när man sänder telefoni? Det har jag aldrig(?) sett
När man tittar på bilden så känns nästan lukten...
Visst var mycket sig likt på SE-TCK instrumentbräda, men en hel del har ändrats. Radio fanns inte när jag började flyga planet 1966 utan kom så småningom. (Sista start 1976, en bogsering med en alldeles för snabb "liten PA-28" från Ekeby tillbaka till Vängsö efter en fem-mila till Ekeby).
Den röda knappen (för det är en sådan) fanns inte. Kan det vara tänkt som en sändknapp? Konstigt. Så förekom ju mikrofoner som satt på en svanhals som kom någonstans bakifrån fram över axeln.
Vidare satt kompassen där nu gir/svängindikatorn sitter, och det var alltför nära styrspakens magnetiska inverkan. Andra instrument kan ha flyttats runt men de känns bekanta.
En bild från 1966 av min kamrat Gunnar Mitlid i klubbens andra K 8b SE-SYL är tekniskt dålig men man ser var kompassen och gir/svängindikatorn i den satt. Kan man ana en sladd från "headset-kontakten"? Notera Gunnars mössa; en sådan skulle man ha mot solen, och en sådan låg alltid i planet i den röda fickan till höger. Tvättades kanske årligen.
(Oljemärket Castrol finns faktiskt kvar ser jag; de hade ett utbud av vegetabilisk olja som modellflygare gillade. Typ ricinolja.)
Ytterligare en bild av kabinen i SE-TCK att studera detaljer på finns här En mycket stor bild där man kan studera detaljer som pedalomställning och den lilla plåtvinkel för bogservajern som jag måste pressa vänster knä mot när jag behövde skeva vänster.
En googling visar att Gunnar Mitlid fortfarande är i farten och har synpunkter på hur trafikpiloter bör landa: http://www.dagensps.se/article_comments ... categID=93
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 14 maj 2008, 11:54, redigerad totalt 1 gång.
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Röd knapp etc
Hej Lasse,
Har vi kommit fram till att den röda knappen är en sändarknapp? Det är nämligen mycket ? vanligt att elledningen slits av när den är dragen upp till spaktoppen och då händer det att mekanikern föredrar att sätta knappen på en för honom bekväm plats. Jag hade en gammal bil där tutan reglerades från just en sådan knapp på instrumentbrädan - det var tYdligen för jobbigt att laga ledningen till rattkransen.
Tittade på Lufthansas sidvindslandning. Kan inte tänka mig att någon kapten låter en oerfaren eller erfaren styrman sköta en sådan landning.
Nu Lasse är det väl dags att sidvindslanda K8: an?
Uj vad hemskt!
Har vi kommit fram till att den röda knappen är en sändarknapp? Det är nämligen mycket ? vanligt att elledningen slits av när den är dragen upp till spaktoppen och då händer det att mekanikern föredrar att sätta knappen på en för honom bekväm plats. Jag hade en gammal bil där tutan reglerades från just en sådan knapp på instrumentbrädan - det var tYdligen för jobbigt att laga ledningen till rattkransen.
Tittade på Lufthansas sidvindslandning. Kan inte tänka mig att någon kapten låter en oerfaren eller erfaren styrman sköta en sådan landning.
Nu Lasse är det väl dags att sidvindslanda K8: an?
Uj vad hemskt!
Senast redigerad av Robert Widmark den 14 maj 2008, 19:49, redigerad totalt 1 gång.
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Det skrev om att man i Norge gärna ger genomtäkta reg.beteckningar.
Ett plan och ägare som jag träffar på i bland
Bror-Eric Hjulstad med en Cessna LN-BEH
Med en enkel sökning på nätet hittar ni flera bilder på den maskinen.
I svenska register finns det viss systematik
SE-Z** Ballong
SE-Y** Ultralätt
SE-V** Ultralätt
SE-S** Segelflyg
SE-T** Segelflyg
SE-U** Motorseglare
SE-X** Exeriment/hembygge
SE-H** Helikopter
SE-J** Helikopter
SE-D** Jetmaskin
SE-UPP borde alltså varit en motorseglare!
Ett plan och ägare som jag träffar på i bland
Bror-Eric Hjulstad med en Cessna LN-BEH
Med en enkel sökning på nätet hittar ni flera bilder på den maskinen.
I svenska register finns det viss systematik
SE-Z** Ballong
SE-Y** Ultralätt
SE-V** Ultralätt
SE-S** Segelflyg
SE-T** Segelflyg
SE-U** Motorseglare
SE-X** Exeriment/hembygge
SE-H** Helikopter
SE-J** Helikopter
SE-D** Jetmaskin
SE-UPP borde alltså varit en motorseglare!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hur denna LS 7 ser ut ses på http://www.vaasanlentokerho.fi/?action% ... leViewPage (Hoppas länkningen funkar; om inte så lägg till (5016) i adresslisten.)Kenneth Göransson skrev:[quote="Erik
Den riktiga SE-UPP hade anknytning till Göteborg. Det var ett segelflygplan, Rolladen-Schneider LS 7, byggt 1990 och som tillhörde Göteborgs Sfk fr o m juni 1992. Fpl totalhavererade vid utelandning i skog i juni året efter. Resterna såldes till Finland och återuppbyggdes som OH-878 och var registrerad som detta i juni 2007
Så registreringar SE-Uxx kan vara segelflygplan också som framgår av citatet/exemplet ovan (jag har nog själv sett det som det normala så att säga). Och liksom Aerovarvet SE-UPP hade detta plan göteborgsanknytning.
Den enda motorseglare jag flugit var förresten SE-TMH, av en spirituell person städse kallad "Märta Hitler". "Ordningen och redan" är nog inte så enkel att beskriva.
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Motorseglare
Man försöker sedan slutet av 70-talet lägga motorseglare i speciella serier i segelflyg-registret (SE-S/T/U). Undantag finns.
Exempel: SE-TUx, SE-UAx, SE-UBx, SE-UCx och SE-UDx.
Exempel: SE-TUx, SE-UAx, SE-UBx, SE-UCx och SE-UDx.
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Motorseglare som inte följer "ordningen"
Här nere finns en motorseglare SE-TOV
Jag ser inget U i denna regga. Det kanske inte alltid går att passa in de rätta bokstäverna?.
Nu ser jag att Fredric redan har förklarat sammanhanget.
Jag ser inget U i denna regga. Det kanske inte alltid går att passa in de rätta bokstäverna?.
Nu ser jag att Fredric redan har förklarat sammanhanget.
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
"Segelplansblandning": Det finns olika nivåer av motorisering, allt ifrån att bara ha en (utfällbar) motor för att ta sig hem till en likadan motor som medger start från marken (men kanske inte taxning) upp till plan som kan användas som bogserplan. En avgränsning om det finns något slag av motor eller inte blir därför lätt akademisk. Särskilt om man ser på den historiska utvecklingen; det började med att man skruvade fast en motor på en Grunau Baby och i dag har vi plan som Dimona och Stemme (av olika varianter). Plan som ligger ordentligt över UL-viktgränsen. På http://www.sailplanedirectory.com/ och speciellt dess undersida http://www.sailplanedirectory.com/zwfmot.htm#S10 kan man se hur olika motorseglare kan vara. Eller var; sajten har en viss ålderdomlig charm som kan locka historiker eller kalenderbitare.Olle Ekwall skrev:Jag måste backa:
Man blandar tydlig segelflygplanen, oberoende om de har motor eller inte.
Det finns experimentregistrerade plan som tidigre varit normalklassade, och då har de fått ha kvar den gamla reggen.
Segelflygets årsrapport på http://www.segelflyget.se/w/docs/Arsrapport_2007.pdf ger en stor mängd data, bl a om vilka typer det finns och hur många plan av varje (i tabell 5 verkar man blanda rena seglare med motorseglare fast kanske inte helt konsekvent) medan det så finns statistiktabeller för de två kategorierna. Dessutom, eftersom vi talade registreringar mer än typer, ger dokumentet även (exempel på) en massa registreringar.
Vad gäller "det vanliga registret" historiskt sett så inser man att det är svårt att vara framsynt. Både luftskepp och segelplan har hamnat i det vanliga registrets "bokstavsordning". Nyimporterade veteranplan kan få "gammaldags oanvända registreringar" (som exempelvis SE-BEV, -BKB).
I Flyghistorisk Revy 30 finns en liten överblick av register-principer förutom variationen genom tiderna, och säkert har Fredric L och Lars E Lundin även senare skrivit om sådant.
Jag fann inget direkt matnyttigt hos Luftfartsstyrelsen på webben; dock lärde jag mig att man nu skall tala om UAS och inte UAV.
Tillägg för motorseglarhistoriskt intresserade:
http://latvianaviation.com/Events/EV%20044.jpg (En lettisk 30-talskärra)
http://www.luftarchiv.de/index.htm?/seg ... segler.htm (kan kanske trssla litet; tyskt 30-tal)
I övrigt kan man hitta vår myndighets högst pragmatiska definition av motorsegelflygplan: motorsegelflygplan=luftfartyg med en eller flera motorer som när motorn eller motorerna inte är i gång har egenskaper som ett segelflygplan.
Lars S, f d segelflygare men ännu aktiv googlare
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Tyskt flyg på trettiotalet
Om man tittar på sista sajten i Lasse Sundins inlägg så verkar det som om Tyskland låg främst i Europa vad gäller flyg. I sanning ett imponerande bildmaterial.
Fattas bara en bier och marschen Berliner Luft så vore stämningen på topp
Fattas bara en bier och marschen Berliner Luft så vore stämningen på topp
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Läs nu rätt!
Här kanske man får läsa två gånger för att se vad som faktiskt står.
Lars S
Lars S
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge