Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Flygvänner,
Idag miste vi en fantastisk människa i flygolyckan i Yaroslav Ryssland. Stefan Liv var vår landslagsmålvakt i Tre Kronor!
Han var min gäst innan han åkte till Ryssland.
Det påstås att flygplanet skulle skrotas senare i höst? Någon som vet säkert? RA-42433
Vänliga hälsningar,
Hans SFF-F
Stefan Liv o undertecknad Yakovlev-42D RA-42433
Idag miste vi en fantastisk människa i flygolyckan i Yaroslav Ryssland. Stefan Liv var vår landslagsmålvakt i Tre Kronor!
Han var min gäst innan han åkte till Ryssland.
Det påstås att flygplanet skulle skrotas senare i höst? Någon som vet säkert? RA-42433
Vänliga hälsningar,
Hans SFF-F
Stefan Liv o undertecknad Yakovlev-42D RA-42433
-
- Inlägg: 1059
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Aftonbladet har lagt ut en kuslig filmsnutt, som dom påstår är planets sista ögonblick.
Filmat från den mast som planet ska ha flygit in i.
Men visst ser det ut som att planet inte alls kommit upp i luften?
http://www.aftonbladet.se/webbtv/sport/ ... 3599995.ab
Filmat från den mast som planet ska ha flygit in i.
Men visst ser det ut som att planet inte alls kommit upp i luften?
http://www.aftonbladet.se/webbtv/sport/ ... 3599995.ab
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Det ser snarare ut som om "masten" i själva verket är glidbaneantennen till ILS. En sådan sitter i slutet på banan som har detta. Den antennen är obetydligt högre än själva banan och utgör normalt inget hinder i endera riktningen. Jag tvivlar på att saker som att "ena motorn ska ha bytts för två månader sen" och "flygplanet skulle skrotas om tre veckor" har haft nån betydelse för haveriet. Min gissning är att man helt enkelt startat utan eller med fel klaffinställning!
Formuleringen "ska ha" är dessutom bara ett sätt för nutida journalister att skriva att det i själva verket inte har några som helst belägg eller ens vet vad de skriver om!
Formuleringen "ska ha" är dessutom bara ett sätt för nutida journalister att skriva att det i själva verket inte har några som helst belägg eller ens vet vad de skriver om!
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Om man pausar i sista sekunden ser man att den fortfarande inte lämnat backen och också att något som förefaller vara startklaff är satt. Däremot förefaller det ju inte ovanligt med att man lastar mer än kärran orkar där borta öst, eller så har man fått ett motorbortfall efter v1, det SKA ju gå men om man redan tummat på något annat så... Vi får se helt enkelt men snacket om skrotning/luftvärdighet är ju ren journalistgojja...
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Jag har också tittat på filmen, och jag tycker att klaffutslaget ser stort ut. Planet var ju lätt lastat med under 50 passagerare, det rymmer ju omkring 150. Det skulle väl inte behöva mycket startklaff.
Jag har funderat på, om man av misstag eller tekniskt fel har startat med landningsklaff ute. Då förklarar det varför man inte kom upp.
Jag har funderat på, om man av misstag eller tekniskt fel har startat med landningsklaff ute. Då förklarar det varför man inte kom upp.
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Aviation HeraldOn Sep 9th 2011 the MAK reported first data off the flight data recorder confirmed the flaps were set at takeoff configuration of 20 degrees, the stabilizer was set at 8.7 degrees nose up. The engines worked until the moment of collision with obstacles.
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Har också läst att klaffar och stabilisator har stått i rätt positioner. Yak-42D har ju ganska kraftfulla motorer och skulle lätt stigit på två om så behövts.
Så något annat har gått fel.
Tyvärr!! uppstår ju som alltid spekulationer om olika orsaker vid sådana här tillfällen. En anonym rysk TV reporter säger att "bara halva banlängden var tillgänglig då den andra halvan var stängd på grund av inspektion" då President Medvedev skulle landa. Det hölls ett stort Global Policy Forum i Yaroslavl dessa dagar. Får hoppas det är en "politisk skröna" som han framför då han menar att Yak-42D inte hann bygga upp den fart den behövde för sin take off.
På grund av säkerhets skäl flyttades hockeymatchen till Minsk men skulle egentligen spelats hemma i Yaroslavl och den fina Arena 2000.
Yak-42 byggdes i 179 ex. åren 1979-2002.
Hans SFF-F
PS. Deltog igår tillsammans med 8000 andra på den gripande minnesstunden för Stefan Liv i Kinnarps Arena Jönköping. DS.
Så något annat har gått fel.
Tyvärr!! uppstår ju som alltid spekulationer om olika orsaker vid sådana här tillfällen. En anonym rysk TV reporter säger att "bara halva banlängden var tillgänglig då den andra halvan var stängd på grund av inspektion" då President Medvedev skulle landa. Det hölls ett stort Global Policy Forum i Yaroslavl dessa dagar. Får hoppas det är en "politisk skröna" som han framför då han menar att Yak-42D inte hann bygga upp den fart den behövde för sin take off.
På grund av säkerhets skäl flyttades hockeymatchen till Minsk men skulle egentligen spelats hemma i Yaroslavl och den fina Arena 2000.
Yak-42 byggdes i 179 ex. åren 1979-2002.
Hans SFF-F
PS. Deltog igår tillsammans med 8000 andra på den gripande minnesstunden för Stefan Liv i Kinnarps Arena Jönköping. DS.
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Nu sägs det att luftbromsarna var aktiverade (spoilers?) samt att kaptenen kände sig dålig och lämnade över till styrmannen.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3620061.ab
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3620061.ab
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Hej Roger,
Ja , det framkommer hela tiden nya uppgifter! Konstigt att man inte "did an abort take off" av denna flygning??
Gränsen mellan V1 och Rotate är ju väldigt kort så något gick fundamentalt fel!
Håller tummarna att vi får en korrekt utredning av nämnda flight!!
/Hans SFF-F
Ja , det framkommer hela tiden nya uppgifter! Konstigt att man inte "did an abort take off" av denna flygning??
Gränsen mellan V1 och Rotate är ju väldigt kort så något gick fundamentalt fel!
Håller tummarna att vi får en korrekt utredning av nämnda flight!!
/Hans SFF-F
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Hittade dessa bilder som påstås komma från flygplatsen i Jaroslavl och olyckan med Jak-42D! Taget av en rysk fotograf.
Kan inte garantera äktheten men det verkar sannolikt.
Kommentarer?
/Hans
Här har stället tagit i! Hjulspåren i gräset ILS antennen?
Kan inte garantera äktheten men det verkar sannolikt.
Kommentarer?
/Hans
Här har stället tagit i! Hjulspåren i gräset ILS antennen?
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Det blir mer o mer förvillande! Varför startade man från halva banan??
Here is a transcript which appeared in the media.
Captain: 74, 76.
F/E: 74, 76.
Captain: time, headlights (on). We are taking off, threshold (V1?) 190.
Captain: 3, 4, 5, nominal (thrust).
F/E: At nominal.
F/E: Speed increasing. Parameters OK. 130, 150, 170, 190, 210.
Captain: Takeoff (thrust).
F/E: 220, 230.
F/O: Probably the stabilizer.
Captain: Takeoff (thrust). Takeoff (thrust), stabilizer
F/O: What are you doing?
Captain: Takeoff (thrust).
F/E: Takeoff (thrust).
Captain: (expletive).
F/O: Andrey!
So that's what happened: they forgot to make the proper trim setting, aircraft accelerated to V2 (210-230) but refused to get off the ground, Captain ordered to increase thrust, F/O made a comment about trim, Captain agreed and still tried to take off. Looks like a situation where the takeoff should have been aborted even after V1...
Hans SFF-F
Here is a transcript which appeared in the media.
Captain: 74, 76.
F/E: 74, 76.
Captain: time, headlights (on). We are taking off, threshold (V1?) 190.
Captain: 3, 4, 5, nominal (thrust).
F/E: At nominal.
F/E: Speed increasing. Parameters OK. 130, 150, 170, 190, 210.
Captain: Takeoff (thrust).
F/E: 220, 230.
F/O: Probably the stabilizer.
Captain: Takeoff (thrust). Takeoff (thrust), stabilizer
F/O: What are you doing?
Captain: Takeoff (thrust).
F/E: Takeoff (thrust).
Captain: (expletive).
F/O: Andrey!
So that's what happened: they forgot to make the proper trim setting, aircraft accelerated to V2 (210-230) but refused to get off the ground, Captain ordered to increase thrust, F/O made a comment about trim, Captain agreed and still tried to take off. Looks like a situation where the takeoff should have been aborted even after V1...
Hans SFF-F
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Fick precis höra på radionyheterna att den officiella förklaringen till olyckan är att en av piloterna, av misstag, aktiverat hjulbromsarna.
Han hade förmodligen misstagit fotbromsen för ett fotstöd!!!!!!
Plus att han hade använt medicinska preparat som kunde påverka reaktionsförmågan negativt!!!
Fy f-n! (Ursäkta språkbruket)
Mitt förtroende för den ryska civila flygbranschen är därmed helt bortblåst, och kommer ALDRIG nyttja deras tjänster!
Han hade förmodligen misstagit fotbromsen för ett fotstöd!!!!!!
Plus att han hade använt medicinska preparat som kunde påverka reaktionsförmågan negativt!!!
Fy f-n! (Ursäkta språkbruket)
Mitt förtroende för den ryska civila flygbranschen är därmed helt bortblåst, och kommer ALDRIG nyttja deras tjänster!
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Some info:
Both pilots had a most of experience on Yak-40, where the position of feet on pedals differs from the Yak-42.
The FO had a bigger leader authority than the Capt. The FO blood contained some phenobarbetal, which is prohibited for pilots, and had a neural disorder (polyneuropathy).
PS.( Fenobarbital , en medicin som saktar ner det centrala nervsystemet och som är förbjuden för piloter.) DS.
Hans SFF-F
Transeast Airlines Yak-40 gamla terminalen Jönköping Airport Axamo.
Both pilots had a most of experience on Yak-40, where the position of feet on pedals differs from the Yak-42.
The FO had a bigger leader authority than the Capt. The FO blood contained some phenobarbetal, which is prohibited for pilots, and had a neural disorder (polyneuropathy).
PS.( Fenobarbital , en medicin som saktar ner det centrala nervsystemet och som är förbjuden för piloter.) DS.
Hans SFF-F
Transeast Airlines Yak-40 gamla terminalen Jönköping Airport Axamo.
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tragisk flygolycka med Yakovlev-42D!!
Hej,
Fick brev idag från en bekant och f.d. Aeroflot pilot med mycket lång erfarenhet av Yak-40. Han "köper inte" denna förklaring till flygolyckan i Jaroslavl. Han ska återkomma med sin teori senare till mig! Får se om jag kan dela med mig av hans förklaring senare till olyckan.
Hans SFF-F
Snart två månader sedan Stefan gick bort!
Fick brev idag från en bekant och f.d. Aeroflot pilot med mycket lång erfarenhet av Yak-40. Han "köper inte" denna förklaring till flygolyckan i Jaroslavl. Han ska återkomma med sin teori senare till mig! Får se om jag kan dela med mig av hans förklaring senare till olyckan.
Hans SFF-F
Snart två månader sedan Stefan gick bort!