Svenska vägbaser och reservvägbaser
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Det räcker med att åka Rv25 så är den bredare än normalt på sina ställen. Likaså fanns kanske det ev. möjlighet att landa på Rv49 utanför Karlsborg. Sommaren 1994 fanns vändfickor med upphängningsstolpar för kamouflagenät kvar.
/Christian i Trollywood
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
- Ort: Halmstad
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Blandar du inte ihop Rv 26 "Nissastigen"Hylte-Halmstad med Rv 25 Halmstad- Ljungby?Christian S skrev:Det räcker med att åka Rv25 så är den bredare än normalt på sina ställen. Likaså fanns kanske det ev. möjlighet att landa på Rv49 utanför Karlsborg. Sommaren 1994 fanns vändfickor med upphängningsstolpar för kamouflagenät kvar.
26: har ju för ett antal år sedan visserligen försetts med 2-1 körfält och breddats visserligen men är ju
kuperad och som namnet säger följer Nissans dalgång så där skulle nog vara svårt
att få till några bra sträckor. 25 däremot med Byholma som grädde på moset
har ju ett antal sträckor breda och platta så det förslår.
Kent S
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Fast vägen Hylte-Halmstad, som nämndes tidigare, är väl väg 26? Däremot låg ju Byholma bana C (kortbana) på väg 25, vid Hallarp. Längre västerut på väg 25 fanns ett parti som var förberrett för att byggas ut till kortbana (bana D). Vid en skylt vid bastroppen fanns det t.o.m vägvisning till denna ännu icke existerande bana D!Christian S skrev:Det räcker med att åka Rv25 så är den bredare än normalt på sina ställen.
Nu gäller det att hålla isär begreppen! Flygplan- eller vändplatser invid reservvägbas/kortbana skulle, av vad jag har sett eller läst mig till, aldrig ha stolpar för maskering. Det du sannolikt syftar på är BAKOM (bakre klargöringsområde) till Karlsborg, med ett antal klargöringsplatser (rektangulära fickor) längs med väg 49.Christian S skrev: Likaså fanns kanske det ev. möjlighet att landa på Rv49 utanför Karlsborg. Sommaren 1994 fanns vändfickor med upphängningsstolpar för kamouflagenät kvar.
Sannolikt fanns det något rekognoserat resersvstartstråk (nödstartbana) i närheten, t.ex väster/sydväst om BAKOM. Men reservstartstråk/nödstartbanor skulle endast nyttjas för start (evakuering) av flygplan ifall alla andra banor, i detta fallet huvudbanan, hade blivit obrukbar. Detta i syfte att flygplanen på basen ej skulle bli instängda. Dessa reservstartstråk/nödstartbanor var ej anpassade för landning.
Om man googlar på "flygraka" inser man rätt snart att folk syftar på lite olika saker. En del syftar på BAKOM eller UOM (uppställningsområde) längs med allmän väg. En del syftar på f.d. start-/landningsbanor på allmän väg. Och en del syftar helt enkelt på raka, jämna och kanske lite bredare vägar som de tror kan ha varit start-/landningsbanor, men som aldrig har varit det. Därför kan det vara lite vanskligt att nyttja begreppet "flygraka".
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Synd att jag aldrig hann beställa någon. Inga planer på ytterligare upplagor?christer skrev:Hej,
Vi måste nu meddela att Flyghistorisk Revy 2008 "Svenska Flygbaser" är definitivt slutsåld på Medlemsservice. Eörstår av alla inlägg på Forum att det är ett mycket intressant ämnesområde. Ta väl vara på era exemplar!
Det är den FR som sålt i särklass bäst efter utgivning på senare tid. Påfallande många från andra länder har också beställt och köpt denna förnämliga bok.
Men nu är den slut. Finito.
/christer
Medlemsservice
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Inga planer på nytryck. Upplagan trycktes för SFFs hela medlemskader, varför marknaden bedöms som mättad.
Nu är det är antikvariat som gäller.
Just nu finns ett ex hos Antikvariat Nordkalotten i Boden. Se bif. länk nedan.
http://www.antikvariat.net/get/search.c ... e=NOR22603
/christer
Nu är det är antikvariat som gäller.
Just nu finns ett ex hos Antikvariat Nordkalotten i Boden. Se bif. länk nedan.
http://www.antikvariat.net/get/search.c ... e=NOR22603
/christer
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
- Ort: Borlänge
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Hittade norra uppställningsplatserna vid Ålem i Streetview. De syns inte alls på satellitbilderna som här på markbilden. Är de rivna idag eller bluffar man på satellitbilderna?
http://g.co/maps/yjxcz
http://g.co/maps/yjxcz
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Ser ut att vara den markägare som valde att behålla asfalten och diverse vägar.
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Jag skulle vilja påstå, helt utan att säkert veta, att det är "bluffat" på satellitbilderna.
Om man zoomar ut ur "streetview" så syns det ganska tydligt att nån varit framme med "censur-pennan" och kladdat...
Det är ju ganska vanligt förekommande hos just Google Maps.
Om man zoomar ut ur "streetview" så syns det ganska tydligt att nån varit framme med "censur-pennan" och kladdat...
Det är ju ganska vanligt förekommande hos just Google Maps.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 31 aug 2010, 11:59
- Ort: Västerås
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Ett tips till de som ännu vill ha boken:christer skrev:Hej,
Vi måste nu meddela att Flyghistorisk Revy 2008 "Svenska Flygbaser" är definitivt slutsåld på Medlemsservice. Eörstår av alla inlägg på Forum att det är ett mycket intressant ämnesområde. Ta väl vara på era exemplar!
Det är den FR som sålt i särklass bäst efter utgivning på senare tid. Påfallande många från andra länder har också beställt och köpt denna förnämliga bok.
Men nu är den slut. Finito.
/christer
Medlemsservice
På Arboga Robotmuseum fanns i morse tre exemplar kvar, numera endast två , av denna bok till försäljning.
De säljer endast under öppettiderna, som är en smula begränsade, torsdagar 9-12 & lördagar 12-16
Men o andra sidan är inträdet gratis, och utställningen mycket intressant då den inte bara innefattar flygburna robotar utan även marinens och arméns, samt också en hel del av CVA:s historia.
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Angående Hagshultbasen:
Var på väg norrut på E4:an när jag passerade ovan nämnda vägbas.
Det första som avslöjar basen när man kommer söderifrån är ju några uppställnings/klargörings(?)-platser med jämna mellanrum i en svag böj.
Ett stycke senare rätar vägen upp sig och breddas. Är detta verkligen en av start/landningsbanorna?
Jag menar, det ska väl mycket till innan man stänger av E4:an för flygverksamhet (åtminstone vid övning i fredstid)?
Denna bas är väl en av de få kvarvarande vägbaser som fortfarande används, relativt frekvent?
Jag vet att Hagshultbasen har nämnts tidigare i tråden och ber om ursäkt om det jag frågar om är en upprepning.
Länk till min hemresa:
http://www.youtube.com/watch?v=KLr_AIwS ... e=youtu.be
Var på väg norrut på E4:an när jag passerade ovan nämnda vägbas.
Det första som avslöjar basen när man kommer söderifrån är ju några uppställnings/klargörings(?)-platser med jämna mellanrum i en svag böj.
Ett stycke senare rätar vägen upp sig och breddas. Är detta verkligen en av start/landningsbanorna?
Jag menar, det ska väl mycket till innan man stänger av E4:an för flygverksamhet (åtminstone vid övning i fredstid)?
Denna bas är väl en av de få kvarvarande vägbaser som fortfarande används, relativt frekvent?
Jag vet att Hagshultbasen har nämnts tidigare i tråden och ber om ursäkt om det jag frågar om är en upprepning.
Länk till min hemresa:
http://www.youtube.com/watch?v=KLr_AIwS ... e=youtu.be
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Visst är det en av rullbanorna, nämligen (kort)bana C. Notera att vegetationen på partiet mellan vägbanorna är gles på en sträcka av ca 1000 m, och att mittenpartiet även är relativt jämnt/platt på samma sträcka.Åba skrev:Ett stycke senare rätar vägen upp sig och breddas. Är detta verkligen en av start/landningsbanorna?
Jag menar, det ska väl mycket till innan man stänger av E4:an för flygverksamhet (åtminstone vid övning i fredstid)?
Denna bas är väl en av de få kvarvarande vägbaser som fortfarande används, relativt frekvent?
Bana C har nyttjats minst två gånger:
En gång under övning Moses, september 1984. Aktuell sträcka av E 4 hade då endast en vägbana. Vägtrafiken leddes då om via Vrigstad (det finns mer att läsa i boken ”Svenska flygbaser”.)
Enligt följande länk ska motorvägen (två vägbanor) ha invigts 1994-11-01, och bana C nyttjades/testades 1994-11-09.
http://www.f10kamratforening.se/Kamrat/ ... gshult.pdf
Det finns inte många kortbanor kvar*. Men avseende Hagshult finns det två andra sådana som ligger mer lämpligt ur vägtrafiksynpunkt. En av dem nyttjas lite då och då. Här följer länk till två filmer som filmades på en av dessa två under 2009.
http://www.youtube.com/watch?v=_x9i8JzEhHw
http://www.youtube.com/watch?v=4S1xEvCI1Y0
* Eller ja, en hel del kortbanor finns kvar fysiskt (erfoderlig längd/bredd), men basen de tillhör har lagts ner.
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Tack Emil för snabbt svar!
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- T Kontoret
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
- Ort: Nyköping-STHLM
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Får jag spekulera fritt utan att för den skull ha någon kunskap i dåtida anläggningsarbete av reservvägbas, så uppstår för mig följande frågor:Emil Lindberg skrev:Så "rätt" man kan ha ibland. Kanske.Emil Lindberg skrev:Emil Lindberg skrev mån 26 jan 2009, 22:24:
Kan det här vara en hittills okänd(?) reservvägbas eller reservstartstråk?
Avståndet mellan ”flygplanplatserna” är 2 km – normal längd för reservvägbaser. Platsen ligger ca 6 km sydväst om bankorset på F 11.
Reservvägbas ”Svalsta”?
I dokument från 1964 som finns i Krigsarkivet omnämns Bergshamra som planerad reservvägbas för Nyköpingsbasen. Eftersom att de flesta Bergshamra som Hitta.se hittar ligger norr om Stockholm (reservvägbaser skulle ju om möjligt ligga max en timmes körtid från resp. moderbas) och det Bergshamra som ligger vid Södertälje inte "erbjuder" några lämpliga vägsträckor handlar det sannolikt om ett skrivfel - Bergshamra istället för Bergshammar. Bergshammar ligger ca 3 km öster om den utpekade sträckan.
-Den raksträcka vid Svalsta korsas av vattendrag.
-Området är kuperat
-I sammanhanget väldigt "ungt" landområde, då det är gammal sjövik/botten.
Bilden tagen med Svalsta och rikskända Tunamotell i ryggen!
Jag har åkt denna sträckning av E4 sedan Hedenhös och har såklart flängt med tanken om hur rakt och tänkbart det skulle vara med en reservvägbas där.
Angående reservvägbasen du efterlyste på väg 52 strax väster om forna F11 är det en bullseye! =) Yttermera fanns för ca 15 år sedan bränslecisterner nedgrävda
ca 1 mil ifrån den lokalt titulerade Stigtomtarakan. Bränsledepå enligt karta: http://www.hitta.se/karta#center=652529 ... .%22%7D%5D
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Notera att det rörde sig om en planerad reservvägbas. Om den kom längre än så eller togs med i stridsplanerna, att den skulle utbyggas i händelse av mobilisering eller ofred, framgår inte av funna dokument.T Kontoret skrev:Får jag spekulera fritt utan att för den skull ha någon kunskap i dåtida anläggningsarbete av reservvägbas, så uppstår för mig följande frågor:
-Den raksträcka vid Svalsta korsas av vattendrag.
-Området är kuperat
-I sammanhanget väldigt "ungt" landområde, då det är gammal sjövik/botten.
Jag har åkt denna sträckning av E4 sedan Hedenhös och har såklart flängt med tanken om hur rakt och tänkbart det skulle vara med en reservvägbas där.
Enligt nuvarande forskning kring reservvägbaser fanns det inget behov av eller krav på drivmedelsanläggningar i närheten av reservvägbaser. Dock slumpade det sig ibland så ändå.T Kontoret skrev: Angående reservvägbasen du efterlyste på väg 52 strax väster om forna F11 är det en bullseye! =) Yttermera fanns för ca 15 år sedan bränslecisterner nedgrävda
ca 1 mil ifrån den lokalt titulerade Stigtomtarakan. Bränsledepå enligt karta: http://www.hitta.se/karta#center=652529 ... .%22%7D%5D
- T Kontoret
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
- Ort: Nyköping-STHLM
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Fett nice att slumpen (och drivmedelsanläggningen) trillade på plats just där, när det begav sig!
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Någongång i mitten på 70-talet bilade vi från Halmstad till High Chaparall i Hillerstorp och jag har en vag minnesbild att jag noterade någon "flygbasrelaterad" installation längs denna resväg. Det borde ha varit någonstans mellan Smålandsstenar och Hillestorp och således därför på västra sidan om E4. HAG ligger ju ca 30km Ö Hillerstorp, så frågan är om det kan vara något anslutet till denna bas. Det har ju trots allt gått närma fyra decennier så minnesbilderna är väl knappast kristallklara. Om någon kan kasta ljus över detta, eller har någon hypotes vad det kan ha varit, så är jag väldigt tacksam.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Vilken väg kan det ha rört sig om?Mackan skrev:Någongång i mitten på 70-talet bilade vi från Halmstad till High Chaparall i Hillerstorp och jag har en vag minnesbild att jag noterade någon "flygbasrelaterad" installation längs denna resväg. Det borde ha varit någonstans mellan Smålandsstenar och Hillestorp och således därför på västra sidan om E4. HAG ligger ju ca 30km Ö Hillerstorp, så frågan är om det kan vara något anslutet till denna bas. Det har ju trots allt gått närma fyra decennier så minnesbilderna är väl knappast kristallklara. Om någon kan kasta ljus över detta, eller har någon hypotes vad det kan ha varit, så är jag väldigt tacksam.
Kan det vara något som låg i närheten av flygbasen i Byholma?
[ Postad med iPhone ]
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Hej Emil,
Mja Byholma ligger ju i anslutning till Rv25 och lite "för långt" söderut. Jag är mer inne på att det var någonstans mellan Rv26 och E4, gissningsvis längs Rv152 och Rv153. Eller vad nu vägarna kan ha hft för numrering i mitten på 70-talet.
mvh
//Mackan
Mja Byholma ligger ju i anslutning till Rv25 och lite "för långt" söderut. Jag är mer inne på att det var någonstans mellan Rv26 och E4, gissningsvis längs Rv152 och Rv153. Eller vad nu vägarna kan ha hft för numrering i mitten på 70-talet.
mvh
//Mackan
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Hittade detta forum.
Landningsbanor på landsvägar
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13944.0
Någon som kollat om det finns några nyheter / ej nämnda landsvägsbaser som ”vi” inte noterat?
Bengt
Landningsbanor på landsvägar
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13944.0
Någon som kollat om det finns några nyheter / ej nämnda landsvägsbaser som ”vi” inte noterat?
Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Japp, kollat (inläggen är rätt gamla), inget nytt.Bengt Ekbladh skrev:Hittade detta forum.
Landningsbanor på landsvägar
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13944.0
Någon som kollat om det finns några nyheter / ej nämnda landsvägsbaser som ”vi” inte noterat?
Bengt
[ Postad med iPhone ]
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
En alldeles för bra tråd för o stå i kvav :)
I vår o sommar ska Skåne utforskas lite. F5 och F10 UOM, samt Everöd BAKOM och kanske Knislinge.
Sjöbo har jag inte lokaliserat UOM? Någon som vet?
I vår o sommar ska Skåne utforskas lite. F5 och F10 UOM, samt Everöd BAKOM och kanske Knislinge.
Sjöbo har jag inte lokaliserat UOM? Någon som vet?
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Sjöbo är väl en "Bas 40-bas" som aldrig blev utbyggd till modernare bassystem?
På den tiden fanns inget UOM som i Bas 60-90, utan underhåll/rep på flygplanen skedde i ladvärnen som var förklädda hangarer.i närheten runt själva flygfältet.
Korrigering: Sjöbo blev ju utbyggd till åtminstone Bas 60 ser jag vid koll....för långt söderut för en norrlänning tydligen
Så UOM borde det ha funnits i basområdet.
På den tiden fanns inget UOM som i Bas 60-90, utan underhåll/rep på flygplanen skedde i ladvärnen som var förklädda hangarer.i närheten runt själva flygfältet.
Korrigering: Sjöbo blev ju utbyggd till åtminstone Bas 60 ser jag vid koll....för långt söderut för en norrlänning tydligen
Så UOM borde det ha funnits i basområdet.
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Sen att hela Sjöbo blev golfbana hjälper ju inte direkt i sökandet :)
(Per, går inte norrlandsgränsen i Norrköping?)
(Per, går inte norrlandsgränsen i Norrköping?)
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Jo,angående norrlandsgränsen så kan det säkert vara så !
Men inte om man är infödd jämte sedan 50 år,dock numera bosatt söder om Norrköping :) !
[ Post made via iPhone ]
Men inte om man är infödd jämte sedan 50 år,dock numera bosatt söder om Norrköping :) !
[ Post made via iPhone ]
Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Angående Sjöbo UOM så hittar du en motorkörningsplatta här: https://www.google.se/maps/place/55%C2% ... 7116?hl=sv.
Den är förövrigt fotograferad och finns publicerad på http://www.flyghistoria.org/flyghistori ... -flygbaser samt http://www.bildblogg.cavok.se/2014/05/m ... ingsplats/.
Den är förövrigt fotograferad och finns publicerad på http://www.flyghistoria.org/flyghistori ... -flygbaser samt http://www.bildblogg.cavok.se/2014/05/m ... ingsplats/.