Hej!
Jag skulle vilja komma i kontakt med personer som på ett eller annat sätt har varit verksamma på F 8 mellan åren 1938 och 1974. Även personer som varit verksamma under de åren då F 8 fungerade som krigsbas (74-94) är av stort intresse. Alla som har en historia att berätta är av intresse, oavsett befattning eller verksamhetsområde.
Anledningen till denna förfrågan är att jag sedan ett par år tillbaka bedriver en egen forskning om F 8. Från att i början inte vetat så mycket alls om flottiljen så har jag nu byggt upp en stabil kunskapsgrund att stå på. Nu vill jag fördjupa mina kunskaper genom att få kontakt med de som faktiskt varit verksamma där. Höra historier och upplevelser från plattan, från köket, från kansliet, från de värnpliktiga osv.
Min förhoppning är att min forskning så småningom ska mynna ut i någon slags skrift. Om det blir något slags häfte eller kanske rent av en hel bok får framtiden utvisa.
Kontakt med mig får man lättast genom att svara på denna tråd eller genom att skicka ett PM. Om det är så att någon här känner någon som kan vara behjälplig så går det givetvis bra att skicka dessa uppgifter via ett PM.
Tack!
Fredrik Lager
Personer med anknytning till F 8 Barkarby sökes!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Lager
Personer med anknytning till F 8 Barkarby sökes!
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Personer med anknytning till F 8 Barkarby sökes!
Jag vill inte på något sätt ta inspirationen ur dig, Fredrik. Det kan ju helt klart finnas "behov" av en ny bok om F 8, den förra kom i mitten av 70-talet.
Men som jag ser det vore det helt klart på sin plats att man gav ut en bok om flygfältet Barkarby, inkluderat historik om F 8 naturligtvis. M a o, varför bara stanna vid den militära historiken?
Men som jag ser det vore det helt klart på sin plats att man gav ut en bok om flygfältet Barkarby, inkluderat historik om F 8 naturligtvis. M a o, varför bara stanna vid den militära historiken?
- Fredrik Lager
Du tar inte inspirationen ur mig Fredric, synpunkter välkomnas!Fredric Lagerquist skrev:Jag vill inte på något sätt ta inspirationen ur dig, Fredrik. Det kan ju helt klart finnas "behov" av en ny bok om F 8, den förra kom i mitten av 70-talet.
Naturligtvis så går det inte att förbise Barkarby som "flygfält". Det är ett anrikt flygfält som har haft många funktioner förutom det rent militära. Exempelvis så har både Postflyget och civilflyget haft betydande verksamheter där och självklart är detta något som kommer att nämnas.
Dock är det så att det är det militära Barkarby som skriften/boken till absolut största del kommer att handla om. Anledningen till det är enkel. Det är det som intresserar mig. Civilflyg ligger mig inte speciellt varmt om hjärtat, men som jag skrev tidigare, flygfältets civila historia kommer att nämnas fast i mindre omfattande skala.
Jag tänker mig ett liknande upplägg som F 18-boken som släpptes tidigare i år. En finfin bok som jag rekommenderar varmt till alla som inte har läst den!
Mvh
Fredrik
-
- Fredrik Lager
Jag har varit i kontakt med Kamratföreningen. Men jag tänkte att desto fler trådar jag lägger ut, desto större chans att få napp!Roger Andreasson skrev:Du kanske redan har varit i kontakt med kamratföreningen eller rentav är medlem där också?
/Roger
Tyvärr ser jag dock ut att kamma noll på detta forum
Mvh
Fredrik Lager