Bildfråga - Vilka 35:or?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Lager
Bildfråga - Vilka 35:or?
Detta kanske blir omöjligt att få svar på men jag lever på hoppet och skickar ut frågan i cyberrymden.
Bilden av dessa två 35:or är utan tvivel en av de vackraste bilder jag någonsin sett. Jag fiskade upp den på nätet för något år sedan men vart minns jag inte. Jag har inte lyckats hitta bilden igen.
De jag nu söker svar på är följande:
1. Vilka individer rör det sig om?
2. Vilka var Flygförarna?
3. När togs bilden (och om möjligt, i vilket sammanhang)?
Mvh
Fredrik
Bilden av dessa två 35:or är utan tvivel en av de vackraste bilder jag någonsin sett. Jag fiskade upp den på nätet för något år sedan men vart minns jag inte. Jag har inte lyckats hitta bilden igen.
De jag nu söker svar på är följande:
1. Vilka individer rör det sig om?
2. Vilka var Flygförarna?
3. När togs bilden (och om möjligt, i vilket sammanhang)?
Mvh
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
Re: Bildfråga - Vilka 35:or?
Jag har ett svagt minne av att jag sett en liknande bild i något finskt sammanhang. (Alltså, finska 35:or.)
Tyvärr har jag inte mer info än så, det är mer en magkänsla...
Ledsen om jag är helt fel ute och skapar villospår
F ö håller jag med dig om bilden. Den är magisk!
Tyvärr har jag inte mer info än så, det är mer en magkänsla...
Ledsen om jag är helt fel ute och skapar villospår
F ö håller jag med dig om bilden. Den är magisk!
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Fentopparna ser Österrikiska ut. Läcker bild!
/JM
/JM
- Fredrik Lager
Intessant!
Tanken slog mig faktiskt inte att dessa två individer skulle kunna tillhöra antingen den finska- eller det österrikiska flygvapnet!
Detta gör det väl kanske än mer knepigt att identifiera de två individerna?
/Fredrik
Tanken slog mig faktiskt inte att dessa två individer skulle kunna tillhöra antingen den finska- eller det österrikiska flygvapnet!
Detta gör det väl kanske än mer knepigt att identifiera de två individerna?
/Fredrik
Man ser (anar/skymtar) nationalitetsmärkningen på undersidan av inre vänstra vingen på den närmsta Draken - Österrikisk.
Mvh
/Björn Hellenius
/Björn Hellenius
Oj, vilket skarpt öga du har! Jag är nog beredd att hålla med, nu när du pekat ut detaljerna...Hellenius skrev:Man ser (anar/skymtar) nationalitetsmärkningen på undersidan av inre vänstra vingen på den närmsta Draken - Österrikisk.
Förresten, Österrike fick väl inte ha jaktrobotar? (Det är väl det som man ser silluetten av?)
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Robotar på Österikes 35:or tillfördes när det strulade till sig på södra sidan om gränsen när Jugoslavien föll sönder i beståndsdelar och det internationella samfundet gav klartecken för kortdistans robotbeväpning på Draken i Österike.
Nicklas Karlén
Nicklas Karlén
-
Denna bild + andra Drakenbilder återfinns här
http://operatorchan.org/k/arch/res/182291.html
men inget som avslöjar bildens ursprung eller individer.
/Roger
http://operatorchan.org/k/arch/res/182291.html
men inget som avslöjar bildens ursprung eller individer.
/Roger
Billedet er taget af Johann Janschitz, som burde være bekendt af læsere af SFT /hilsen Jan
- Fredrik Lager
Tack alla för hjälpen!
Men nu undrar jag varför Österrikes flygvapen inte fick ha jaktrobotar?
Fentopparna köptes väl från Danmark efter att de utrangerat sina 35:or? Detsamma för fackelfällarna.
-
Från Wikipedia:Fredrik Lager skrev:Tack alla för hjälpen!
http://en.wikipedia.org/wiki/Austrian_Air_Force
The Austrian Air Force was formed in May 1955 by the victorious Allied powers, subject to restrictions on its use of guided missiles.
-
Fackelfällarna som köptes nya, var av finsk konstruktion och monterades av Valmet.Erik skrev:Fentopparna köptes väl från Danmark efter att de utrangerat sina 35:or? Detsamma för fackelfällarna.
Se SFT 2/2003 sid 23
Hur kommer det sig då att de sitter på danska stjärtkoner (med urtag för bromskrok) och ser ut som de danska fackelfällarna och inte som de finska? Hittade här information om att RWR och fackel-/remsfällare köptes från Danmark men att modifieringen utfördes av Valmet.Mikael Stenhöjd skrev:Fackelfällarna som köptes nya, var av finsk konstruktion och monterades av Valmet.Erik skrev:Fentopparna köptes väl från Danmark efter att de utrangerat sina 35:or? Detsamma för fackelfällarna.
Se SFT 2/2003 sid 23
Några SFT har jag inte.
- Fredrik Lager
Eftersom det verkar som att du Erik, besitter denna kunskap om skillnaderna, så kan du väl úpplysa oss om dessa.Erik skrev:Hur kommer det sig då att de sitter på danska stjärtkoner (med urtag för bromskrok) och ser ut som de danska fackelfällarna och inte som de finska?
Som sagt vet jag ingenting om när de modifierades eller med vad, men vissa slutsatser går att dra utifrån de bilder som finns lättillgängliga (google).Fredrik Lager skrev:Eftersom det verkar som att du Erik, besitter denna kunskap om skillnaderna, så kan du väl úpplysa oss om dessa.Erik skrev:Hur kommer det sig då att de sitter på danska stjärtkoner (med urtag för bromskrok) och ser ut som de danska fackelfällarna och inte som de finska?
Vanlig stjärtkon på 35 med lång stjärt och innan modifieringar med motmedel:
Notera fentopp och utseende på kylluftinag och undersida.
S 35E med motmedel (bakom kylluftintag):
RF-35 (35DK) efter WDNS modifiering, motmedel mm:
Notera fentopp, saker bakom luftintag på stjärtkon och bromskrok mm under stjärten.
35S med motmedel:
Fentoppen är precis som på 35D/E/F/J samt 35DK och OE innan mod.
Fackelfällarna påminner väldigt mycket om BOP/B som sitter i balk 2 på JAS 39.
J 35Ö efter mod:
Notera hur fentoppen, sakerna bekom luftintagen samt undersidan på stjärtkonen är identiska med de danska, men inte med de finska. Men det är ju möjligt att liknande de finska skulle skruvas dit på 35DK och OE vid behov. Bromskroken från de danska sitter inte där utan bara sakerna runt omkring.
-
Har för mig att bilden av de två drakarna faktiskt funnits på Flightforum i finland å då varit tagna av nån finsk fotograf, måste fråga där.
ägare till en Ranger 440
De finska Drakarna hade CM306 som motmedelsfällare som var en föregångare till BOP/B som sagt sitter på JAS39. Dvs svenskkonstruerade/tillverkade av det som idag är Saab i Järfälla.Erik skrev:Fredrik Lager skrev:Erik skrev:Hur kommer det sig då att de sitter på danska stjärtkoner (med urtag för bromskrok) och ser ut som de danska fackelfällarna och inte som de finska?
Fentoppen är precis som på 35D/E/F/J samt 35DK och OE innan mod.
Fackelfällarna påminner väldigt mycket om BOP/B som sitter i balk 2 på JAS 39.
Beteckning kan skymtas på magasinet på bilden.