Air-to-air fotografering
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Air-to-air fotografering
I Augusti var jag och en till SFF’are iväg till Belgien för den s.k. Air-to-air academy. Ett event där en grupp flygfotoentusiaster under ordnade former helt enkelt får möjlighet att fotografera flygmaskiner i luften. En fantastisk tillställning under fyra dagar kombinerat med oldtimer fly-in på den före detta NATO reservbasen EBZR, Zoersel i Malle strax utanför Antwerpen.
Här kommer ett axplock bilder därifrån.
1. Fotograferat från baksits i en Yak-52. Vi kurvar in för att lägga oss bakom den Skyvan som användes flitigt som fotoplattform.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. Han kom ännu närmare…
9.
10.
11.
Förutom fotografering i luften gavs det dessutom en hel del tillfällen till fotografering på marken. Dygnet runt.
12.
13.
14.
15.
16.
17. Helgens hedersgäst var en Sikorsky S-38
18. Yaken jag flög med i första bilden…
Sammantaget var det här nog bland det roligaste jag har gjort i flygfotosammanhang!
Ett ödmjukt förslag: Om någon av er som läser det här och har en flygmaskin som ni gärna vill få fotograferad uppe i skyn och tyckte att mina alster var något ni gillade; hör gärna av er till mig, så kanske vi kan ordna något som vi båda har glädje av?
(Om moderatorer tycker att detta är otillbörlig "marknadsföring" så editerar jag genast bort det)
Här kommer ett axplock bilder därifrån.
1. Fotograferat från baksits i en Yak-52. Vi kurvar in för att lägga oss bakom den Skyvan som användes flitigt som fotoplattform.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. Han kom ännu närmare…
9.
10.
11.
Förutom fotografering i luften gavs det dessutom en hel del tillfällen till fotografering på marken. Dygnet runt.
12.
13.
14.
15.
16.
17. Helgens hedersgäst var en Sikorsky S-38
18. Yaken jag flög med i första bilden…
Sammantaget var det här nog bland det roligaste jag har gjort i flygfotosammanhang!
Ett ödmjukt förslag: Om någon av er som läser det här och har en flygmaskin som ni gärna vill få fotograferad uppe i skyn och tyckte att mina alster var något ni gillade; hör gärna av er till mig, så kanske vi kan ordna något som vi båda har glädje av?
(Om moderatorer tycker att detta är otillbörlig "marknadsföring" så editerar jag genast bort det)
Mvh
/Björn Hellenius
/Björn Hellenius
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Air-to-air fotografering
Tack för att Du visar Dina bilder och den här marknadsföringen som Du gör är helt ok. Hoppas det kan ge fler fina bilder.
Att få så bra bilder air-to-air är inte det lättaste.
Det är säkert många som vill se fler sådana här bilder.
/Sven-Erik
Att få så bra bilder air-to-air är inte det lättaste.
Det är säkert många som vill se fler sådana här bilder.
/Sven-Erik
- samsonreklam
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
- Ort: Västerås
Re: Air-to-air fotografering
Helt suveränt som vanligt Björn när du håller i kameran.
Läckert!!
Läckert!!
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
- Ort: Strängnäs
Re: Air-to-air fotografering
Läckra bilder, Björn...
Det finns nåt liknande i England, men "bara" med en Spitfire som foto objekt
För folk i farten och tid så kika in på http://flywithaspitfire.com
Inget som jag personligen har tid med tyvärr...ÄNNU!
Tommy
Det finns nåt liknande i England, men "bara" med en Spitfire som foto objekt
För folk i farten och tid så kika in på http://flywithaspitfire.com
Inget som jag personligen har tid med tyvärr...ÄNNU!
Tommy
Re: Air-to-air fotografering
Tackar för era tillrop!
ToJ >> Verkar kul med Spitfiren, och nostalgiskt värre att fotografera den vid de vita klipporna. Man får väl önska sig i 50-årspresent eller likande Undrar hur det funkar med Jet Rangern som fotoplattform?
ToJ >> Verkar kul med Spitfiren, och nostalgiskt värre att fotografera den vid de vita klipporna. Man får väl önska sig i 50-årspresent eller likande Undrar hur det funkar med Jet Rangern som fotoplattform?
Mvh
/Björn Hellenius
/Björn Hellenius
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
- Ort: Glumslöv
Re: Air-to-air fotografering
Ja, det blir väl till att sätta VR/IS i aktivt läge men en helikopter i lugn luft är inte så farligt skakig.
Otroliga bilder Björn. Speciellt Yak:en i morgondiset, man känner ju riktigt morgonluften! Sen måste jag säga att det är ett minst sagt intressant utbud av flygplan de erbjudit på kursen:)
Otroliga bilder Björn. Speciellt Yak:en i morgondiset, man känner ju riktigt morgonluften! Sen måste jag säga att det är ett minst sagt intressant utbud av flygplan de erbjudit på kursen:)
Per Börjeson
Re: Air-to-air fotografering
Det jag tänkte mer på är hastighetsskillnaden mellan de två flygetygen. Men när man kollar upp det hela så maxar en Jet Ranger ca 90 knop (104mph) enligt Wiki, och stallhastighet för en Spitfire med klaffar nere verkar ligga runt 70 mph, så det går väl utmärkt dårå. Och IS påperborjeson skrev:Ja, det blir väl till att sätta VR/IS i aktivt läge men en helikopter i lugn luft är inte så farligt skakig.
Otroliga bilder Björn. Speciellt Yak:en i morgondiset, man känner ju riktigt morgonluften! Sen måste jag säga att det är ett minst sagt intressant utbud av flygplan de erbjudit på kursen:)
Ja, det var en intressant skara flygplan på plats. Just när det gällde warbirds, så var även en Mustang närvarande (inte på min flygning). Planerat var även en holländsk Spitfire samt en Yak-3U, men dessa uteblev p.g.a. seriöst motorproblem samt uteblivet landningstillstånd. Men, som sagt, riktigt intressant ändå!
Mvh
/Björn Hellenius
/Björn Hellenius
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
- Ort: Glumslöv
Re: Air-to-air fotografering
Skillnaden i fart slog mig också. 90 knop låter lite lågt för en Jet Ranger som enligt manualen ska maxa runt 130 beroende på utförande men den är nog inte så kul att marcha i högre farter än 90-100 knop. En amerikansk fotograf som fotat warbirds från helikopter flera gånger berättade att han brukade utnyttja en metod där flygplanen flög i cirkel bredvid helikoptern. Varje passering gav 15-20 sekunders effektiv fotografering, då passagen skedde runt 130-150 knop och helikoptern kunde hålla drygt hundra innan turbulensen i kabinen med bortmonterade dörrar blev för besvärlig.
Per Börjeson