Ragnar Thorens avancerade fotospaning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Ragnar Thorens avancerade fotospaning

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Finner i "Den dolda alliansen" //M.Holmström , sid 174 följande:

Finska Vinterkriget 1939-40
>>Genom svensken Ragnar Thorens avancerade fotospaning kunde Finland stänga
in Röda Flottan i Finska viken >>>

All upplysning efterfrågas?
Han ..Ragnar T blev ju senare militätattache i Helsinki och senare chef för FOA.

Söker alltså vari bestod Ragnar Thorens avancerade fotospaning ?
Bengt
Användarens profilbild
Micke
Kontakt:

Re: Ragnar Thorens avancerade fotospaning

Inlägg av Micke »

Hej,

kan rekomendera att du skaffar boken "Bortom horisonten" skriven av Ragnars son Johan Thoren (alltså INTE Andersson/Hellströms bok med samma titel).
Johan berättar sin fars historia, från hans födelse till död. Många av berättelserna handlar om Ragnars tid i Finland med de fjärrspaningskameror han konstruerade och byggde och sedan monterade i fototorn vid finska viken.

Mvh
Micke
Micke Axelsson
Bengt Ekbladh

Micke skrev:Hej,
kan rekomendera att du skaffar boken "Bortom horisonten" skriven av Ragnars son Johan Thoren (alltså INTE Andersson/Hellströms bok med samma titel).
Johan berättar sin fars historia, från hans födelse till död. Många av berättelserna handlar om Ragnars tid i Finland med de fjärrspaningskameror han konstruerade och byggde och sedan monterade i fototorn vid finska viken.
Mvh Micke
>>kan rekomendera att du skaffar boken "Bortom horisonten" skriven av Ragnars son Johan Thoren (alltså INTE Andersson/Hellströms bok med samma titel).

Du reffererar alltså till en bok med samma titel "Bortom horisonten"?
Fler uppgifter efterfrågas här !?

Samt varför inte svara på frågan;

>vari bestod Ragnar Thorens avancerade fotospaning ?>
Bengt
Användarens profilbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Ja naturligtvis refererar jag till en bok med denna titel (Bortom horisionten) som handlar om Ragnar Thoren.
Ragnar hade avancerade fjärr-kameror med brännvidder på upp till 1meter monterade i foto-torn (sid 55).
Citat från sid 61-62 i boken.
"Ragnar hade så stor precision i arbetet att han snart fick överta eldledningen för de finska kustbatterierna på Kronstadfronten. Utfallet blev lyckosamt och den finska flottan lyckades stänga in Rysslands Röda Flotta längst in i Finska Viken vis St: Petersburg.
Ragnar beskriver i efterlämnade handlingar hur han arbetade: Vid varje avsnitt hade jag fem stationer varför jag alltid kunde få 90 graders krysspejling. Med min långdistanskamera med 300 mm brännvidd kunde jag på 30 000 meters avstånd ange med endast 25 meters avvikelse hur Röda flottan rörde sig"
Bilagor
Untitled-1.jpg
Micke Axelsson
Bengt Ekbladh

Tack Micke för info.
Det får bli en förfrågan vid bibblan då jag inte läst denna bok.
Verkar inntressant
mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"