Framtiden för Lansen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Framtiden för Lansen
Ett inslag som jag helt hade glömt bort att jag hade sparat ned till datorn. Västnytt gjorde ett reportage förra året om Lansen på Såtenäs och problematiken kring att flygförarna flyger på dispens och snart faller för åldersstrecket.
Sändningsdatum 2010-08-10
Lansenpiloten är Alf Ingeson Thoor
Stellan Andersson
samt flygchefen (tror jag) för F 7 Såtenäs. Jag mottager tacksamt emot namnet på honom.
Reporter: Lasse Weldeborn
http://www.youtube.com/watch?v=SJuoqr9lCtY
Sändningsdatum 2010-08-10
Lansenpiloten är Alf Ingeson Thoor
Stellan Andersson
samt flygchefen (tror jag) för F 7 Såtenäs. Jag mottager tacksamt emot namnet på honom.
Reporter: Lasse Weldeborn
http://www.youtube.com/watch?v=SJuoqr9lCtY
/Christian i Trollywood
- Henrik Bergman
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
- Ort: Vargön
Re: Framtiden för Lansen
Hej!
Om jag inte minns fel, så var det Robert Persson som var flygchef i intervjun.
/Henrik Bergman, Vargön
Om jag inte minns fel, så var det Robert Persson som var flygchef i intervjun.
/Henrik Bergman, Vargön
Re: Framtiden för Lansen
Är det nån som vet nått om det J-32:a som står övergiven på Arvidsjaurs flygplats? Det lilla jag vet att den hade ca 1000flygtimmar när den flögs dit och lämnades vid för våg och står sen en massa år och förfaller. Nån stackare borde ju förbarma sig över henne.
Re: Framtiden för Lansen
Intressant. du skriver "J-32", kan det var någon av målflygplanen eller tom. en fd.civil Lansen?Zimme skrev:Är det nån som vet nått om det J-32:a som står övergiven på Arvidsjaurs flygplats? Det lilla jag vet att den hade ca 1000flygtimmar när den flögs dit och lämnades vid för våg och står sen en massa år och förfaller. Nån stackare borde ju förbarma sig över henne.
har du inga märkningar eller tidpunkter?
mvh Bengt
Re: Framtiden för Lansen
Vilken variant det är vet jag inte, har inte studerat den på nära håll, ingen verkar egentligen veta nått eller ha nått ansvar för den. Jag har bara sett den från luften men jag ska försöka ta mig tid att gå och kolla till den.
Re: Framtiden för Lansen
Bra, kan du säga När du såg den senast och om "vraket?" kan finnas kvar i nutid?Zimme skrev:Vilken variant det är vet jag inte, har inte studerat den på nära håll, ingen verkar egentligen veta nått eller ha nått ansvar för den. Jag har bara sett den från luften men jag ska försöka ta mig tid att gå och kolla till den.
mvh Bengt
Re: Framtiden för Lansen
Såg den idag, Den står NV om plattan undanställd så den är ganska svår att beskåda om man inte har passerkort på flygplatsen, Ska dit på fredag om det är flygväder, får se om det hinns med då.
Re: Framtiden för Lansen
edit: en bättre som ger en hel del info.
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
- Ort: Strängnäs
Re: Framtiden för Lansen
Hej,
32611/41 är "bevarad" på flygplatsen...Eller det var tanken från början...
Tommy
32611/41 är "bevarad" på flygplatsen...Eller det var tanken från början...
Tommy
Re: Framtiden för Lansen
Nånstans har det i så fall skitit sig, nån måste ju förbarma sig över kärran och åtminstone fixa ett tak.Tommy Johansson - ToJ skrev:Hej,
32611/41 är "bevarad" på flygplatsen...Eller det var tanken från början...
Tommy
Re: Framtiden för Lansen
NÄR skulle 32611 fått koden 41 ?Zimme skrev:Nånstans har det i så fall skitit sig, nån måste ju förbarma sig över kärran och åtminstone fixa ett tak.Tommy Johansson - ToJ skrev:Hej,
32611/41 är "bevarad" på flygplatsen...Eller det var tanken från början...
Tommy
Bengt
Re: Framtiden för Lansen
Hej,
32611 (f.d SE-DCM) fick koden 41 efter det att den och 32616 (f.d. SE-DCN) åter militärreggades 1993-12-30.
32616 är bevarad på Vidsel med koden 46.
Även 32615 fick RFN märkning och koden 45. Den var ursprungligen ett lån från Målflygdivisionen (f.d. C36) men blev så småningom permanent överförd till RFN.
32611 (f.d SE-DCM) fick koden 41 efter det att den och 32616 (f.d. SE-DCN) åter militärreggades 1993-12-30.
32616 är bevarad på Vidsel med koden 46.
Även 32615 fick RFN märkning och koden 45. Den var ursprungligen ett lån från Målflygdivisionen (f.d. C36) men blev så småningom permanent överförd till RFN.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Framtiden för Lansen
Enligt Svenska vingar 8 - Målflyg blev 32611 (SE-DCM) RFN-11 och 32616 (SE-DCN) RFN-16 i samband med militärreggningen. Är detta fel eller registrerades de först som 11 och 16 för att senare bli 41 och 46?Björn Ek skrev:Hej,
32611 (f.d SE-DCM) fick koden 41 efter det att den och 32616 (f.d. SE-DCN) åter militärreggades 1993-12-30.
32616 är bevarad på Vidsel med koden 46.
Även 32615 fick RFN märkning och koden 45. Den var ursprungligen ett lån från Målflygdivisionen (f.d. C36) men blev så småningom permanent överförd till RFN.
Re: Framtiden för Lansen
Hej,
Har aldrig sett dessa maskiner med koderna 11 respektive 16.
Kanske någon med Vidselanknytning kan verifiera eller dementera detta.
Har aldrig sett dessa maskiner med koderna 11 respektive 16.
Kanske någon med Vidselanknytning kan verifiera eller dementera detta.
Hälsningar
//EK
//EK
- Henrik Bergman
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
- Ort: Vargön
Re: Framtiden för Lansen
Hej!
Titta på den bild som Zimme har i sitt inlägg. Där ser man att 1:an (ettan) i fennummret har målats över, och ersatts med en 4 (fyra).
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Inte alls omöjligt.Enligt Svenska vingar 8 - Målflyg blev 32611 (SE-DCM) RFN-11 och 32616 (SE-DCN) RFN-16 i samband med militärreggningen. Är detta fel eller registrerades de först som 11 och 16 för att senare bli 41 och 46?
Titta på den bild som Zimme har i sitt inlägg. Där ser man att 1:an (ettan) i fennummret har målats över, och ersatts med en 4 (fyra).
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Re: Framtiden för Lansen
De 3 civilreg. Lansarna var ju reg. SE-DCL.M.. och N..32567 (som hav 81-01-23), 32611 och 32616.Henrik Bergman skrev:Hej!Inte alls omöjligt.Enligt Svenska vingar 8 - Målflyg blev 32611 (SE-DCM) RFN-11 och 32616 (SE-DCN) RFN-16 i samband med militärreggningen. Är detta fel eller registrerades de först som 11 och 16 för att senare bli 41 och 46?
Titta på den bild som Zimme har i sitt inlägg. Där ser man att 1:an (ettan) i fennummret har målats över, och ersatts med en 4 (fyra).
Mvh Henrik Bergman, Vargön
32615 ersatte den havererade.
Dessa 3 har en historia med registrering som 11 , 15 och 16 vid sin FV tjänstgöring.
Någon gång skall man alltså ändrat till 41, 45 och 46
Åtminstone här talas om de tidiga? märkningarna
http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... l&expand=1
När skedde det?
mvh Bengt