37:a med Martin Blås divisionsmärke på bägge sidor
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
37:a med Martin Blås divisionsmärke på bägge sidor
I samband med att F 13:s besökte Coningsby 1989 så märktes fyra 37:or (37414, 37412, 37374 och 37398) med Martin Blås divisionsmärke på flygplanssidan. En av maskinerna fick märkiningen på bägge sidor medans övriga endast hade den på vänstra. Vet någon vilken individ det var som var "dubbelmärkt"?
Skulle även vara mycket tacksam för bilder på denna individ inför ett framtida modellbygge.
Mvh
Nicklas
Skulle även vara mycket tacksam för bilder på denna individ inför ett framtida modellbygge.
Mvh
Nicklas
-
Re: 37:a med Martin Blås divisionsmärke på bägge sidor
Ledsen kan inte hjälpa dig mer än att det INTE var -412 som bar "dubbelmärkningen" i alla fall...Nicklas Lennartsson skrev:I samband med att F 13:s besökte Coningsby 1989 så märktes fyra 37:or (37414, 37412, 37374 och 37398) med Martin Blås divisionsmärke på flygplanssidan. En av maskinerna fick märkiningen på bägge sidor medans övriga endast hade den på vänstra. Vet någon vilken individ det var som var "dubbelmärkt"?
Mvh
Nicklas
"så var de endast tre..."
mvh
Tommy
37398 hade märkningen på båda sidor.
MVH Jonny
MVH Jonny
-
Tack till både Tommy och Jonny!!
Nu gäller det bara att få tag på bilder
Nu gäller det bara att få tag på bilder
Det finns en bild på en av 37:orna i boken "Kronmärkt" med Martin Blå märket på vänster sida.
Nicklas Karlén
Nicklas Karlén
-
Jo, jag har boken. Det är 37414 som visas där så tyvärr inte rätt fpl.
Senast redigerad av Nicklas Lennartsson den 11 okt 2011, 22:10, redigerad totalt 1 gång.
- Emil Lindberg
F13-68 (37398?) finns på bild i en artikel i nåt 1990-talsnummer (minns ej vilket) av Allt om hobby. Dock visas endast vänster sida. Flygplanet har då röd stationssignal på fenan, men ingen lysröd triangel. Bilden är tagen av Peter Liander. Det finns ju en viss chans att han har bilder av ett ev. emblem även på höger sida.
-
Tack Emil för tipset! Ska kontakta Peter. Han kan ju även vid tur ha bilder från englandsbesöket.
Mvh
Nicklas
Mvh
Nicklas
-
Återupptar tråden då det visat sig svårt att hitta bilder av 37398. Vidgar därför vyerna och efterfrågar även bilder av samtliga flygplan med divisionsmärktet. Alla bilder är av intresse! Av just 37412 (F13-32) finns en framtagen dekalsatts, dock utan" walk around pictures", som gör den till den mest önskade. Men som sagt är allt av intresse! Lyckades endast hitta en på nätet:
Mvh
Nicklas
Mvh
Nicklas
- Emil Lindberg
Enligt uppgift ska Jerry Pousette (stavning?), sedemera FMV:Prov, har varit inblandad i att dessa emblem hamnade på flygplanen. Han kanske har några trevliga bilder?
Var verkligen 37374 med till Coningsby ?Nicklas Lennartsson skrev:I samband med att F 13:s besökte Coningsby 1989 så märktes fyra 37:or (37414, 37412, 37374 och 37398) med Martin Blås divisionsmärke på flygplanssidan. En av maskinerna fick märkiningen på bägge sidor medans övriga endast hade den på vänstra. Vet någon vilken individ det var som var "dubbelmärkt"?
Mvh Nicklas
Enligt Viggenboken är inte "hon" upptagen som F13 tillhörig, utan F4 innan F17 tjänstgöringen.
Vet att det står om "henne" som deltagare i Kronmärkt,
Men med kod -35 och den koden har 37375, tryckfelsnisse eller ?
Bengt
-
Håller med om att det måste ha varit -375 och inte -374 som vid denna tidpunkt varBengt Ekbladh skrev: Var verkligen 37374 med till Coningsby ?
Enligt Viggenboken är inte "hon" upptagen som F13 tillhörig, utan F4 innan F17 tjänstgöringen.
Men med kod -35 och den koden har 37375, tryckfelsnisse eller ?
Bengt
tillhörande F 17.
Vidare när man kikar lite på flygtider, så matchar 37375, -398, -412 och -414, varandra väldigt bra
under aktuella datum.
Tommy
Nog kan väl "någon" bekräfta exakt vilka fpl. som deltog ?Tommy Johansson - ToJ skrev:Håller med om att det måste ha varit -375 och inte -374 som vid denna tidpunkt varBengt Ekbladh skrev: Var verkligen 37374 med till Coningsby ?
Men med kod -35 och den koden har 37375, tryckfelsnisse eller ? Bengt
tillhörande F 17.
Vidare när man kikar lite på flygtider, så matchar 37375, -398, -412 och -414, varandra väldigt bra
under aktuella datum. Tommy
Nu kom ju RAF på besök på F13 1990 med Tornado F.3
Bild finns i FVN 3/90 med F13-33 o-48 samt Tornado
Detta sagt för att vid fotograferingar på plattan , kanske man fått med någon av blå-Martin planens märkning.
Bild av F13-34 finns i "Från B3 till Jaktviggen" / F17 boken, sid121
Det gäller när 2/13 "överlämnas" till F17 1993-06-24,just före hade en cermoni skett påF13 när nämnda div.
upphörde och förflyttades til Blekinge.
På bilden å sid 121 ser inte jag om blå-Martin märket finns kvar:
Dock tycker jag mig se någon "smuts?", dock längre bakåt än där blå-Martin funnits
Som jag ibland säger
Vad har F13 kamratförening dokumenterat i detta "fall", finns möjligen något som kan delges?
mvh Bengt
Stavningen stämmer, och tydligen tillbringades natten innan avresa i hangaren för målning med schabloner.Emil Lindberg skrev:Enligt uppgift ska Jerry Pousette (stavning?), sedemera FMV:Prov, har varit inblandad i att dessa emblem hamnade på flygplanen. Han kanske har några trevliga bilder?
Dvs, troligen ej sanktionerat av FV...
Det är bara att kontakta honom via e-post, för mer info.
Jag vet inte om han vill att jag lämnar ut adressen här, men om jag kunde hitta den så kan ni...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Jag ska kolla i föreningens arkiv nån gång under mellandagarna.Bengt Ekbladh skrev:Vad har F13 kamratförening dokumenterat i detta "fall", finns möjligen något som kan delges?
-
Hej gubbar, det är tur man har er till hands! Då lär Kronmärkt som var min källa ha fel... Jag har e-post till Jerry och han bor inte långt bort heller för den delen. Var nere på Kamratföreningen idag och hittade faktiskt en del bilder. Mest fanns senare av dubbelmärkta 37398 och 37412.
Då jag anser det viktigt att bevara minnet av F 13 väljer jag att lägga ut ett par men observera att dessa kommer från F 13 kamratföring och är tagna av Rune Rydh, alltså ingen kredd till mig!! De är tagna med kamera på bilder i album, därav den dåliga kvaliteten.
Då jag anser det viktigt att bevara minnet av F 13 väljer jag att lägga ut ett par men observera att dessa kommer från F 13 kamratföring och är tagna av Rune Rydh, alltså ingen kredd till mig!! De är tagna med kamera på bilder i album, därav den dåliga kvaliteten.
Senast redigerad av Nicklas Lennartsson den 06 dec 2011, 17:47, redigerad totalt 1 gång.
Aha! Jag hade på känn att det skulle finnas nåt där. De har tydligen en ganska gedigen foto-samling, och jag håller med dig Nicklas, minnet av F 13 måste bevaras.
(Jag ska nog ändå dit i mellandagarna och "gröta runt" lite, trots att denna fråga är mer eller mindre löst...)
(Jag ska nog ändå dit i mellandagarna och "gröta runt" lite, trots att denna fråga är mer eller mindre löst...)
-
Bra Bengt!! Visst har F13-34 märket kvar på sidan 121 i "Från B3 till Jaktviggen". Det syns tydligt straxt över slutet av kanardvingen.
Även 37398 deltog vid cermonin vid F 13, också med märken kvar. Åba, du lär inte bli besviken av den fotoskatten :)
Avslutar med dagens "snyggaste" bild från PH besök hos Martin Blå....
Så mycket bättre ;)
Även 37398 deltog vid cermonin vid F 13, också med märken kvar. Åba, du lär inte bli besviken av den fotoskatten :)
Så mycket bättre ;)
Du har bättre ögon än jag.Nicklas Lennartsson skrev:Bra Bengt!! Visst har F13-34 märket kvar på sidan 121 i "Från B3 till Jaktviggen". Det syns tydligt straxt över slutet av kanardvingen.
Så mycket bättre ;)
Bra om det löser sig för dig.
Lite konstigt att bilderna inte visats förr.
PH-bilden, när var hon på besök tro?
mvh Bengt
-
Lena besökte Martin Blå 1990. Vet tyvärr inte mer..
bengt ekbladh
Nicklas Lennartsson skrev:Lena besökte Martin Blå 1990. Vet tyvärr inte mer..
http://forum3.sff.n.se/download/file.ph ... &mode=viewNicklas Lennartsson skrev:Bra Bengt!! Visst har F13-34 märket kvar på sidan 121 i "Från B3 till Jaktviggen". Det syns tydligt straxt över slutet av kanardvingen.
Så mycket bättre ;)
Bakgrunden verkar vara:
1/2 1989 hade alla Sveriges jaktdivisioner samlats i Norrköping.("kontakt 89")
Lena PH stod för underhållningen.
Här fick hon tydligen inbjudan till Martin Blå.
DivC Roger Möller hämtar henne i en Sk 60 i Jönköping.
På F13 bla ett pass i simulatorn samt mera fotograferingar,
då "utklädd" till jaktpilot.
Exakt datum är lite osäkert, men det hände under 1990.
2/13 fick sedan fribiljetter till PH:s show påkvällen.
(källa Far o Flyg 10/1990)