J 35F 35403 med IR-sensor samt 35600
Moderator: Sven-Erik Jönsson
J 35F 35403 med IR-sensor samt 35600
35403 märkt FC-06 med IR-sensor visas enligt nedanstående länk
Bild:
http://www.avrosys.nu/aircraft/jakt/122j35/122J35-4.htm
>>J 35F # 35403 was one of three aircraft of the new F-version built for tests and instruction purposes.
All three flew for the first time in 1964. >>
Antar det var rätt tidigt i denna F1:as karriär, för prov med F2 utrustning ?
Fick även "systrarna" 35401 o 35402 denna sensor?
Kan man i så fall beteckna 35403 (och eventuellt andra så mod.) som en J 35F2 ?
Det fanns ju ca 6 provplan 35F, fick någon av dem sensorn tro?
obs FC-06 har ju även burits av 35600, det kan väl inte vara någon bildförväxling ?
Det vore även intressant veta när 35403:s tjänstgjorde vid F13 Norrköping
mvh Bengt
Bild:
http://www.avrosys.nu/aircraft/jakt/122j35/122J35-4.htm
>>J 35F # 35403 was one of three aircraft of the new F-version built for tests and instruction purposes.
All three flew for the first time in 1964. >>
Antar det var rätt tidigt i denna F1:as karriär, för prov med F2 utrustning ?
Fick även "systrarna" 35401 o 35402 denna sensor?
Kan man i så fall beteckna 35403 (och eventuellt andra så mod.) som en J 35F2 ?
Det fanns ju ca 6 provplan 35F, fick någon av dem sensorn tro?
obs FC-06 har ju även burits av 35600, det kan väl inte vara någon bildförväxling ?
Det vore även intressant veta när 35403:s tjänstgjorde vid F13 Norrköping
mvh Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 21 okt 2011, 17:28, redigerad totalt 1 gång.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: J 35F 35403 med IR-sensor
35600 hette ju FC-06 när hon skrotades på F 4 året 2005 el-06.
Har inte Drakenboken tillhands, men jag misstänker att den maskinen knappast tillhörde FC från det att den var tillverkad fram till skrotningen.
Har inte Drakenboken tillhands, men jag misstänker att den maskinen knappast tillhörde FC från det att den var tillverkad fram till skrotningen.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: J 35F 35403 med IR-sensor
Kollat nu om 35600 och den var först på F 10 som -20 och därefter på FC fram till kassation.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: J 35F 35403 med IR-sensor
Lite OT: Men är det möjligtvis 35600 vi ser på denna bild?
http://www.scramble.nl/mil/aircraft/dra ... raken1.jpg
Funnen på http://www.scramble.nl/mil/aircraft/dra ... sweden.htm
Och det är väl fenan från detta flygplan som numera sitter på 35576 vid Svedinos? Se SFT 3/07 sida 32
http://www.scramble.nl/mil/aircraft/dra ... raken1.jpg
Funnen på http://www.scramble.nl/mil/aircraft/dra ... sweden.htm
Och det är väl fenan från detta flygplan som numera sitter på 35576 vid Svedinos? Se SFT 3/07 sida 32
Re: J 35F 35403 med IR-sensor
Billedet som Emil linker til viser 35576/10-06, og er taget ved F10 Flygdag 5 August 1995 /hilsen Jan
Re: J 35F 35403 med IR-sensor
Tackar.
Men hur var det med 35403 och IR-sensorn under nosen?
Samt var fler av provplanen/förserieplanen 35F1 så småningom så försedda?
och kan man då beteckna dem som 35F2, eller saknades ev. någon annan utrustning?
Det gäller alltså planen:
35-6----35-13 o 35401-403
Mvh Bengt
Men hur var det med 35403 och IR-sensorn under nosen?
Samt var fler av provplanen/förserieplanen 35F1 så småningom så försedda?
och kan man då beteckna dem som 35F2, eller saknades ev. någon annan utrustning?
Det gäller alltså planen:
35-6----35-13 o 35401-403
Mvh Bengt
Re: J 35F 35403 med IR-sensor, samt 35600
Tack Per.Per Björkqvist skrev:35600 hette ju FC-06 när hon skrotades på F 4 året 2005 el-06.
Har inte Drakenboken tillhands, men jag misstänker att den maskinen knappast tillhörde FC från det att den var tillverkad fram till skrotningen.
Alla "ny" data om Draken välkomnas.
Jag menar uppgifter som inte står i någon bok.
35600 skrotad F4, varför där?..varit brandoffer?
Har ändrat rubriken så att alla känner sig "välkomna " med uppgifter.
Men ursprunktfsfrågan kvarstår.
Mvh Bengt
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: J 35F 35403 med IR-sensor samt 35600
35600 skrotades pga F 4 nedläggning enl FB-04 och hon var en av de vrak som låg på brandövningsplatsen på Bynäset.
All materiel och annan bråte skulle ju städas bort och därigenom även de kärror som stog på Bynäset.
Tre 37:or och två 35:or åkte till Stena genom demonteringsgruppen i Halmstad som var där flera veckor och skruvade.
Även en väldigt tufsig Pembroke som legat i skogen sedan 1970-talet åkte med i samma sväng.
All materiel och annan bråte skulle ju städas bort och därigenom även de kärror som stog på Bynäset.
Tre 37:or och två 35:or åkte till Stena genom demonteringsgruppen i Halmstad som var där flera veckor och skruvade.
Även en väldigt tufsig Pembroke som legat i skogen sedan 1970-talet åkte med i samma sväng.