Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Fredrik Astlid »

Om man är försenad från turne och flyg från Norge och skall behöver brådskande transport för att hinna med en TV inspelning så kan man tydligen använda Försvarsmakens A-109 HKP-15.

Det var artisten Martin "E-Type" Eriksson som fick en transport med en gråmålad HKP15 när han skulle hinna till inspelningen av TV programmet "Så Mycket Bättre".

Frågan är hur korrekt det är att Försvarsmaktens flygklubb konkurerar med civila transporter och ställer upp med skattebetalarnas pengar för något som knappast har med försvaret att göra överhuvudtaget?

Vilket telefon nummer ringer man för att boka en körning?
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Bengt Bergholm »

Nu har jag inte läst något mer av bakgrunden än vad du återger här men jag kan se flera scenarier som väl kan motiver att man gör en sånhär sak... som marknadsföring eller om helikoptern ändå skulle flygas den aktuella sträckan vid ungefär den tidpunkten. Flygvapnet har ju deltagit i åtskilliga jippon som mest måste hänföras till marknadsföringskontot, i synnerhet nu när man har ett yrkesförvar och inte kan rekrytera ur värnpliktsbasen. Inget att bli nämnvärt upprörd över, eller?
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Per Björkqvist »

Han kanske är Fältartist rent av så då är han ju en del av Försvarsmakten....ja det är klart, detta är ju god PR för FM om inte annat och det gör ju inget :D !
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Emil Lindberg »

Även SFF har nyttjat transport av Flygvapnet - vid minst ett tillfälle hade deltagarna möjlighet att åka TP 84 till och ev. även ifrån ett årsmöte.
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Kenneth Göransson »

Emil Lindberg skrev:Även SFF har nyttjat transport av Flygvapnet - vid minst ett tillfälle hade deltagarna möjlighet att åka TP 84 till och ev. även ifrån ett årsmöte.
Ja, två gånger har i varje fall jag liftat med vårt flygvapen, men utan SFF hade jag nog aldrig fått vara med om något motsvarande.

Första gången var 1983, när det var flygdag på F16. Då fick vi från SFF-Blekinge tura med Tp 79 F17-F16 t/r, 79003 ("jägarbänkar") upp och 79004 (stolar) hem.
En tur med Tp 79 fick (tror jag) alla SFF:s regioner göra m a p utfasningen av typen.

Andra gången var 1986, när vi SFF fick åka med TP 84 Halmstad-Uppsala-Söderhamn t/r i samband med årsmötet, 84001 ("jägarbänkar") båda resorna.
Om denna resa kunde genomföras p g a vilka kontakter som fanns mellan SFF och FV, vet jag inte.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Åba »

Bengt Bergholm skrev:Nu har jag inte läst något mer av bakgrunden än vad du återger här men jag kan se flera scenarier som väl kan motiver att man gör en sånhär sak... som marknadsföring eller om helikoptern ändå skulle flygas den aktuella sträckan vid ungefär den tidpunkten. Flygvapnet har ju deltagit i åtskilliga jippon som mest måste hänföras till marknadsföringskontot, i synnerhet nu när man har ett yrkesförvar och inte kan rekrytera ur värnpliktsbasen. Inget att bli nämnvärt upprörd över, eller?
Nja, det enda scenariot som jag köper är nog om det skulle ha flugits den aktuella sträckan ändå vid samma tidpunkt.
Annars vill jag nog hålla med TS. I synnerlighet i detta fall med E-Type och helikoptern.
Jag menar, vad finns det för marknadsföringsmässig fördel med att skjutsa en föredetting till ett program på SVT som har en målgrupp i åldern 40-70 år?
Det är ju knappast de som kommer att söka till vårt (numera) yrkes-försvar.
För övrigt så är ju en flygtimme med helikopter åtskilligt mycket dyrare än t ex SK 50, SK 61 etc.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Åba »

Förlåt, TV 4 var det visst, och då är det väl kanske så att de (TV 4) har köpt en tjänst av FM.
Då faller ju resonemanget angående skattemedel lite, kanske(?)
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
Zimme
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2011, 11:29

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Zimme »

Åba skrev:Förlåt, TV 4 var det visst, och då är det väl kanske så att de (TV 4) har köpt en tjänst av FM.
Då faller ju resonemanget angående skattemedel lite, kanske(?)
Såg en löpsedel där det stod typ "Så lurade tv4 tittarna" med en bild på E-type gåendes från helikoptern så det verkar som om det var påhittat. (har dock inte läst artikeln men av löpsedeln drar jag den slutsatsen)

Edit: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 3859273.ab

Här bekräftas att det hela är en bluff, E-Type kom inte alls med hkp.
Senast redigerad av Zimme den 04 nov 2011, 11:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Fredrik Astlid »

Aha så då var det kanske en så kallar Psy Ops?

Som när man berättar för bybor lögner om hur man gripit motståndsman som klätt ut sig till kvinna och andra lögner.

Nu var det ju TV4 eller Martin som slirar på sanningen.

Som fältartist och efter en spelning i Boden (och inte försenat flyg från Norge) så blir det mer rimligt och logiskt för att försvarsmakten stod för transporten.

Får tacka för att ni andra är så snabba att finna fakta kring detta.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Zimme
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2011, 11:29

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Zimme »

Det står ju att "hkpentrén" spelades in i efterhand så jag tolkar det som att det är 100% riggat.
Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Fredrik Astlid »

Nja det var inspelat i förhand, verkar som alla stjärnors entre var regiserade och fejkade som det brukar inom underhållnings TV.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Christer Sidelöv »

Åba skrev:För övrigt så är ju en flygtimme med helikopter åtskilligt mycket dyrare än t ex SK 50, SK 61 etc.
Jag förstår inte jämförelsen. På vad sätt skulle flygplan som inte funnits i militär tjänst på 15-20 år kunna konkurrera med en i tjänst aktiv HKP 15?? Kan du förklara?
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Försvarsmakten Civilt taxibolag?

Inlägg av Åba »

Förlåt så hemskt mycket, då. Jag antog (tydligen felaktigt) att de maskinerna faktiskt användes, i viss mån, fortfarande.

Min ursprungsidé var att jämföra kostnaden för helikoptertransport med något som är betydligt billigare.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"