Jag satt och funderade på en liten men kanske viktig fråga senast jag satt och körde bil på E 4:an med en kopp kaffe i mugghållaren.
Nu när flygvapnet börjat med luftankning och man kan alltså tillbringa betydligt längre tid i luften än tidigare hur är det med möjligheten att intaga vätska eller någon form av föda för föraren under långa flygpass i stridsflygplan typ Gripen eller kanske Tornado? Att man inte kan ha med termos med kaffe och en äggmacka i cockpit det fattar jag också, men man kanske kan behöva lite vatten under en längre flygning eller en enegibar eller liknade för att hålla fokus uppe.
I Nato och US Airforce så genomför man ju rätt långa förflyttningar av flygförband och luftankning bl.a över atlanten så det blir ju rätt många timmar i cockpit.
Nicklas Karlén
Med en varm kopp kaffe tillhands nästa jämt
Långa flygpass, mat?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Långa flygpass, mat?
Jodå, man kan ha med sig smörgås. Det finns fack för mat i cockpit och det har självklart även testats under den period där långa pass (8h) skulle certifieras på Gripen i samma veva som lufttankning osv introducerades.
Problemet är snarare i andra änden (hihi), när det du stoppat i dig skall ut. Som det är nu så nyttjas pilotblöja men ganska nyligen gjordes tester med som är melikt det som tex F-15E besättningar använder, nämligen en blåsa nere med en slang, där slangen har ett...ehhh..gränssnitt till piloten. Det föll dock inte väl ut så blöjan är kvar.
Problemet är snarare i andra änden (hihi), när det du stoppat i dig skall ut. Som det är nu så nyttjas pilotblöja men ganska nyligen gjordes tester med som är melikt det som tex F-15E besättningar använder, nämligen en blåsa nere med en slang, där slangen har ett...ehhh..gränssnitt till piloten. Det föll dock inte väl ut så blöjan är kvar.
Re: Långa flygpass, mat?
>>Problemet är snarare i andra änden (hihi), när det du stoppat i dig skall ut.>>
skrev Danne.
I de något äldre planen (20-tal) fanns ju "slangen" med tratt ? , för rinnande "överskottsvätska" så att säga.
Bengt
skrev Danne.
I de något äldre planen (20-tal) fanns ju "slangen" med tratt ? , för rinnande "överskottsvätska" så att säga.
Bengt
Re: Långa flygpass, mat?
Då har vi löst detta. Detta med blöja är väl något som man inte pratar så mycket om vid rekryteringen av förare antar jag.
Nicklas
Nicklas
Re: Långa flygpass, mat?
Ha ha! Årets bästa flyg-relaterade mening!Danne skrev:Som det är nu så nyttjas pilotblöja men ganska nyligen gjordes tester med som är melikt det som tex F-15E besättningar använder, nämligen en blåsa nere med en slang, där slangen har ett...ehhh..gränssnitt till piloten.
Jag garvade så jag grät, nästan...
Tack!
You made my day!
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Långa flygpass, mat?
Hm, jag skrev ett långt och beskrivande inlägg strax efter att "Nicke06" hade postat frågan. Men jag måste har tryckt fel knapp eller så blev det borttaget. Nåja, jag provar igen.
De senaste två(?) åren har man succesivt modifierat in s.k kabinförvaring i JAS 39C/D. Inunder instrumentpanelen, i urtagen där flygföraren har sina ben, har man infört nerfällbara fack för t.ex smörgåsar, hamburgare eller liknande. På/i höger sidopanel har man infört en hållare ("grop") för två drickflaskor och på höger sida, innanför fronrutan har man infört en hållare för Night Vision Goggles, NVG. Ovanför varningspanelen har man infört fack för förvaring av den motvikt som monteras bak på hjälmen för att balansera ut vikten för NVG.
Som någon skämtsamt uttryckte det: "Nu har förarna både flaska och blöja".
Nä, det här med blöja är nog inget man skyltar med vid rekryteringen. För några år sedan gjordes en skämtfilm inför det årets lillejulfest. Den inleddes med förtexten "Tekniken utvecklas, men människans behov kvarstår..." Nästkommande sekvenser visade en flygförare som, efter ett flygpass, klättrade ner för flygplan stegen och med "konstig gångart" tog sig in till divisionen där säkerhetsmaterielteknikern, iklädd förkläde och handskar, väntade för att ta hand om "leveransen". Skötbord, puder och ett rejält "åh, fy fan!" förekom i följande sekvenser.
De senaste två(?) åren har man succesivt modifierat in s.k kabinförvaring i JAS 39C/D. Inunder instrumentpanelen, i urtagen där flygföraren har sina ben, har man infört nerfällbara fack för t.ex smörgåsar, hamburgare eller liknande. På/i höger sidopanel har man infört en hållare ("grop") för två drickflaskor och på höger sida, innanför fronrutan har man infört en hållare för Night Vision Goggles, NVG. Ovanför varningspanelen har man infört fack för förvaring av den motvikt som monteras bak på hjälmen för att balansera ut vikten för NVG.
Som någon skämtsamt uttryckte det: "Nu har förarna både flaska och blöja".
Nä, det här med blöja är nog inget man skyltar med vid rekryteringen. För några år sedan gjordes en skämtfilm inför det årets lillejulfest. Den inleddes med förtexten "Tekniken utvecklas, men människans behov kvarstår..." Nästkommande sekvenser visade en flygförare som, efter ett flygpass, klättrade ner för flygplan stegen och med "konstig gångart" tog sig in till divisionen där säkerhetsmaterielteknikern, iklädd förkläde och handskar, väntade för att ta hand om "leveransen". Skötbord, puder och ett rejält "åh, fy fan!" förekom i följande sekvenser.
Re: Långa flygpass, mat?
Tack för informationen.
Det är alltid intressant att få reda på fackta från någon som är rejält insatt i saker och ting. Detta med mat och dryck samt de restprodukter som uppstår är tydligen intressant. Det är i alla fall en av de vanligaste frågorna som Christer Fuglesang får på sina föredrag, -Hur går man på toa i rymden, samt hur äter man sin mat.
Nicklas Karlén
Det är alltid intressant att få reda på fackta från någon som är rejält insatt i saker och ting. Detta med mat och dryck samt de restprodukter som uppstår är tydligen intressant. Det är i alla fall en av de vanligaste frågorna som Christer Fuglesang får på sina föredrag, -Hur går man på toa i rymden, samt hur äter man sin mat.
Nicklas Karlén