Typ: Fairchild F.24W-41A Forwarder
c/n: 322-406 /EAA 406, 1122)
Tillverkad 1942
Fd. 42-32117 (C-61-FA), FK313 (RAF Argus Mk.I), G-AJGW, OO-ACF, D-EKAS, OY-ALH
Avreg ur danskt register 1985-02-06
Bt 1984-01-30 A Gumowski, Bro (EAA 406)
Eo 198x ? P-E Höglund, Broby
Eo 2001-07-31 B Söderholm, Enköping
Eo 2004 B Söderholm, Enköping
Bt 2006-06-14 G hansson, Sollentuna (EAA 1122), (köpt 2006-03-06).
Eo 2006-09-28 Reserverat av C G Hansson, Sollentuna
Eo 2009-01-13 P Pinato, Ljungsbro
SE-AMU, Fairchild 24W-41A Forwarder
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: SE-AMU, Fairchild F.24W-41A Forwarder
Hej
Denna F24 är en F.24W-41 (UC61) ARGUS I
Den byggdes direkt för RAF 1942, kom till England i Mars -42 om jag minns rätt (har inte orginalpapprerna här just nu)
med s/n FK313, på det papper som RAF tog emot denna så är inte s/n322 nämt, utan det är en uträkning som kommit till senare
1943 så tog USAAF fram en specifikation på en bättre variant av UC-61, som innebar bla. 24v elsystem, annan utformning av reglage m.m
detta blev då F21W-41A (UC61A) denna användes även av RAF och kallades då ArgusII
Sen finns det en tredje variant och det är F24R-41 och det är en F24:a med en ranger 440 motor och den kallades UC-61K (ArgusIII)
Så alla F24:or som kom till Sverige efter kriget som varit i tjänst hos RAF med RAF-ID FK är UC-61 och inte UC61A
Dessa kom till RAF 1942
Argus I:orna var civila F24or som levererades till RAF innan USAAF tog fram en militär version av densamma
Ha det gott
Göran
Denna F24 är en F.24W-41 (UC61) ARGUS I
Den byggdes direkt för RAF 1942, kom till England i Mars -42 om jag minns rätt (har inte orginalpapprerna här just nu)
med s/n FK313, på det papper som RAF tog emot denna så är inte s/n322 nämt, utan det är en uträkning som kommit till senare
1943 så tog USAAF fram en specifikation på en bättre variant av UC-61, som innebar bla. 24v elsystem, annan utformning av reglage m.m
detta blev då F21W-41A (UC61A) denna användes även av RAF och kallades då ArgusII
Sen finns det en tredje variant och det är F24R-41 och det är en F24:a med en ranger 440 motor och den kallades UC-61K (ArgusIII)
Så alla F24:or som kom till Sverige efter kriget som varit i tjänst hos RAF med RAF-ID FK är UC-61 och inte UC61A
Dessa kom till RAF 1942
Argus I:orna var civila F24or som levererades till RAF innan USAAF tog fram en militär version av densamma
Ha det gott
Göran
A real Engine is round
-
- Inlägg: 4098
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-AMU, Fairchild F.24W-41A Forwarder
Tack Göran!
+paul+
SE-AMU
Fairchild 24W-41A Forwarder
C/n 322-406
YoM 1942
PI 42-32117 (UC-61)>FK313 (RAF Argus I)>G-AJGW>OO-ACF>D-EKAS>OY-ALH (Canx 19850206, last reg owner, H Mitrofanov, Kalundborg)
19840130 Bt Permit to Build EAA # 406 Andrzej Gumowski, Bro
198xxxxx Per-Erik Höglund, Broby (unofficial)
200107xx EAA Permit to Build #1122 Bengt Söderholm, Enköping (c/n FK313-1122).
20010731 Bengt Söderholm, Enköping (unofficial)
20060306 BofS H Mitrofanov, Stenlille, Danmark/C G Hansson, Sollentuna
20060614 Appl for Reg C G Hansson, Sollentuna
20060928 Res C G Hansson, Sollentuna
20090113 P Pinato, Ljungsbro
+paul+
SE-AMU
Fairchild 24W-41A Forwarder
C/n 322-406
YoM 1942
PI 42-32117 (UC-61)>FK313 (RAF Argus I)>G-AJGW>OO-ACF>D-EKAS>OY-ALH (Canx 19850206, last reg owner, H Mitrofanov, Kalundborg)
19840130 Bt Permit to Build EAA # 406 Andrzej Gumowski, Bro
198xxxxx Per-Erik Höglund, Broby (unofficial)
200107xx EAA Permit to Build #1122 Bengt Söderholm, Enköping (c/n FK313-1122).
20010731 Bengt Söderholm, Enköping (unofficial)
20060306 BofS H Mitrofanov, Stenlille, Danmark/C G Hansson, Sollentuna
20060614 Appl for Reg C G Hansson, Sollentuna
20060928 Res C G Hansson, Sollentuna
20090113 P Pinato, Ljungsbro
Senast redigerad av Paul R Compton den 08 okt 2017, 14:49, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: SE-AMU, Fairchild F.24W-41A Forwarder
Foto: Rolf Larsson Bromma/BMA 1978-08-16