Biltemas kraschade Spitfire..

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Biltemas kraschade Spitfire..

Inlägg av ecafrze »

Är det någon som vet hur det gått för den Spitfire Biltema äger, i vilken Bertil Gerhard omkom? Skrot eller återuppbyggnad? Det skulle ju kännas som en lämplig vördnadsgest till Bertil att försöka få den i luften igen, om det nu går.. Bertil stod ju för en mycket viktig och levande del av svensk flyghistoria!
Fredrik Zetterberg
Stig Lindgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:51

Re: Biltemas kraschade Spitfire..

Inlägg av Stig Lindgren »

Enligt obekräftad uppgift idag finns den på Duxford för reparation. Den lär inte vara så svårt skadad att den inte kan komma i flygbart skick igen. Någon som har mer info?
tallyho
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 maj 2011, 17:24

Re: Biltemas kraschade Spitfire..

Inlägg av tallyho »

Är det någon som har någon ytterligare information om den nuvarande statusen på Spitfire Mk VIII SE-BIN?
Har sökt lite på nätet utan att kunna hitta någon ytterligare information.

//Pär
Filip Gerhardt
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:19

Re: Biltemas kraschade Spitfire..

Inlägg av Filip Gerhardt »

Hej,
Flygplanet är demonterat och ligger i förråd (Sverige) men inget beslut är taget vad det gäller framtiden.
Det ser ju relativt helt ut men rundslagningen har varit kraftig varför skador finns i hela strukturen.
Allt är reparerbart men det är ett stort projekt!

Vi får se i framtiden vad det blir!

Hälsningar
Filip
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Biltemas kraschade Spitfire..

Inlägg av ecafrze »

Hej Filip!

Jag vill bara passa på att tacka dig och Biltema för att ni ger oss vanliga dödliga chansen att njuta av dessa underbara flygplan! Jag kan faktiskt inte med ord uttrycka min fulla tacksamhet. Eftersom jag inte är så gammal än (36 år) så har jag ju mestadels varit med om att flygverksamhet försvunnit..

Flyg försiktigt!
Fredrik Zetterberg
Filip Gerhardt
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:19

Re: Biltemas kraschade Spitfire..

Inlägg av Filip Gerhardt »

Tack för supporten, vi njuter lika mycket själva av att kunna flyga dessa fantastiska flygplan!
tallyho
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 maj 2011, 17:24

Re: Biltemas kraschade Spitfire..

Inlägg av tallyho »

Hej Filip,

jag tackar så mycket för informationen och hoppas att vi någon gång i framtiden kommer att få se SE-BIN i det svenska lufthavet igen.

hälsningar Pär
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"