Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av ecafrze »

Vilka flygplan tidigare tillhörande svenska FV flyger fortfarande? Anledningen till att jag undrar är att jag för en tid sedan besökte Mojave och där stod ett antal f.d. danska kärror i bedrövligt skick. Jag såg varken de svenska Drakar eller Lansen som funnits där tidigare..

Det måste väl även finnas ett gäng J26 som flyger utomlands? Några andra typer? J28? Safirer borde väl finnas en hög?

Någon som har koll?
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kanske skulle ändra rubriken lite till "kvarvarande f d svenska flygvapenplan" eller dylikt? Ett tag trodde jag att det skulle bli lite civilt och då kunde det ju bli kul på riktigt ;-)
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Erik »

J 34 lär finnas tre som konverterats till skolflygplan (T Mk68) och sålts till Schweiz.
J-4205, fd 34086, idag HB-RVP
J-4206, fd 34072, idag HB-RVV
J-4208, fd 34080, idag C-FUKW

NTPS flyger fortfarande Draken.
Dessutom finns ju en del i grunden civila flygplan, t ex Tp 7.
Sk 50, SK 61 och sådant finns väl för många för att räkna.
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Åba »

Fredric Lagerquist skrev:Ett tag trodde jag att det skulle bli lite civilt och då kunde det ju bli kul på riktigt ;-)
Jag förstår inte det roliga. Jag kanske är lite insöad på militär-flyg, iofs... Är det för mycket militärt flyg som diskuteras här, tycker du?
Det är ju ofta den militära utvecklingen som driver fram "features" som man kan se i civil användning senare...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Åba skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Ett tag trodde jag att det skulle bli lite civilt och då kunde det ju bli kul på riktigt ;-)
Jag förstår inte det roliga. Jag kanske är lite insöad på militär-flyg, iofs... Är det för mycket militärt flyg som diskuteras här, tycker du?
Det är ju ofta den militära utvecklingen som driver fram "features" som man kan se i civil användning senare...
Ok, jag var ironisk. Ja, jag tycker att det är för lite civilt jmfrt med militärt.

För att det inte ska bli mer OT så får jag väl dra "mitt strå" till tråden - här är ett exempel som passar in på det efterfrågade.

Bild

Här är tidigare forumtråd om en annan kärra, visserligen inte kvar, men väl så intressant....
Paul R Compton
Inlägg: 4092
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Paul R Compton »

När jag läste rubriken 'kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?' tänkte jag, här är intressant tråd på G? Militärt? Civilt? Både och? Varför inte? Finns flera kvarvarande civila veteranflygplan som var med på SE- registret ... lite överallt, runt i världen. Så om Fredric kan bidra med någonting civilt ... fire away.
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Åba »

Ok då, det är väl lite mycket militärt ibland... ;-)

Förresten, Fredric. Den däringa DC-3:an (C-47) togs väl fram...hmm... av jänkarna under WW2, delvis för att kunna släppa sina soldater bakom fiendens linjer i Normandie?
Lite OT igen, kanske...sorry
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Åba skrev: Förresten, Fredric. Den däringa DC-3:an (C-47) togs väl fram...hmm... av jänkarna under WW2, delvis för att kunna släppa sina soldater bakom fiendens linjer i Normandie?
Nej, C-47 etc är militära varianter av DC-3 som började livet som Douglas DST (Douglas Sleeper Transport). Man tog en airliner och gjorde den till ett militärt transportplan...
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av ecafrze »

Civilt hade jag faktiskt inte ens tänkt på, men varför inte?!?! Var har alla gamla Linjeflygs-Fokkrar tagit vägen? Metropolitan, DC-4, DC-6 och DC-7? Flyger nån av SAS DC-9 och DC-10 fortfarande? Allt som har en tidigare svensk historia är jätteintressant! Även om det var det militära jag avsåg..
Fredrik Zetterberg
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Erik »

När det gäller flygplan i kommersiell luftfart så går det att hitta en hel del på Airfleets.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

ecafrze skrev:Civilt hade jag faktiskt inte ens tänkt på, men varför inte?!?! Var har alla gamla Linjeflygs-Fokkrar tagit vägen? Metropolitan, DC-4, DC-6 och DC-7? Flyger nån av SAS DC-9 och DC-10 fortfarande? Allt som har en tidigare svensk historia är jätteintressant! Även om det var det militära jag avsåg..
...eller DC-8? :-)

Ärligt talat, vad tänker vi på när vi hör/läser ordet veteranflygplan? Vad tänker du på när du hör ordet veteranbil? Sinnebilden för den senare är för mig en T-Ford. Vad det gäller flygplan tänker jag på en Tiger Moth. Därför en bild på en före detta svensk Tiger Moth:

Bild
LN-KFT är f d SE-ALP. Tillverkad i Norge.

Orden Veteranlastbil och veteranbuss finns ju. Kan man säga att ordet Veterantrafikflygplan finns?
Användarens profilbild
Mikael Olrog
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Mikael Olrog »

"En före detta svensk Moth"? Kanske att märka ord men det är väl en Norsk Moth som av historiska skäl gjorde en liten sidotur över kölen och gästade vårt lufthav ett (långt tag) tag innan den återbördades till ursprungslandet. Så frågan är vad definitionen på "Svenska veteranplan" är? Är det ett plan som någon gång under sin livstid har befunnit sig på svenska civilregistret/alt militärregister eller är det ett plan som vars ursprungsregistrering skedde på svenskt civilregister/militärt register? Den senare definitionen skulle begränsa antalet "svenska veteranplan" något, men jag vet inte om det tillför något värde att begränsa definitionen på detta sätt men just i detta fall tror jag nog att våra Norska vänner skulle beskriva planet mer som ett Norskt veteranplan än ett svenskt.

/Micke
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

he he ... då är nedanstående ett exempel då ett norskt veteranflygplan utomlands? :-)

Bild

Apropå märka ord: Tiger Moth får ofta på svenska av någon anledning bara heta Moth. Det händer inte om man pratar om Puss Moth eller Hornet Moth osv. Hursom, Moth för mig är en DH.60 med raka vingar ;-)

Ett annat på exempel på ett kvarvarande "svenskt" veteranflygplan utomlands - en Hägglundstillverkad Bücker Bestmann i Tyskland.

Bild

Frågan vad är ett svensk veteranflygplan är intressant och varför vi i svenskan inte har s a s vedertagna uttryck som veterantrafikflygplan när vi kan säga veteranlastbil...och det känns mindre konstigt...
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Lars Larsson »

...och en före detta S14 i Österrike:

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6618783&nseq=0
Samuel
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 sep 2010, 20:29

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Samuel »

En enkel fråga kan, på detta forum, av den lilla grupp som befolkar detsamma, snabbt och lätt utvecklas till ett nördigt hårklyveri. :lol: :lol:

Sam
Användarens profilbild
Mikael Olrog
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Mikael Olrog »

Vi gör vad vi kan för att bidra till klyveriet! ;-) Här kommer ett nytt försök att splittra det därna hårstrået ytterligare en gång...

Principfrågan är lite intressant och har diskuterats på många forum i flera konkreta fall där ett som sticker ut är den Finska Brewster Buffalo som bärgades i Ryssland för flera år sedan och som sedan hamnade i US Navys flygmuseum i Pensacola. Typen var inte särskilt viktig i US Navys historia och inte heller framgångsrik, och just den individen hade inte ens tjänstgjort i US Navy. Typen och den individen var däremot mycket framgångsrik i Finländsk tjänst. En annan aspirant på planet var nog Holland som använde den intensivt under en period i sina besittningar i Asien. Det var många som hade synpunkter om var planet borde hamna både med "moraliska" motiveringar och praktiska som monetära resurser och kompetens för restaurering.

Antar att en väg ut ur detta klyveri är att konstatera att en sak (i det här fallet ett flygplan) kan utgöra en kulturell/historisk tillgång i flera länder och därför vara "norskt-", "svenskt-", "Engelskt-" veteranflygplan i flera länder samtidigt. Den som skriver historien har ju förmånen att bestämma om sådana här praktikaliteter... :D
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Samuel skrev:En enkel fråga kan, på detta forum, av den lilla grupp som befolkar detsamma, snabbt och lätt utvecklas till ett nördigt hårklyveri. :lol: :lol:

Sam
En enkel fråga kan tyckas, ja. Men det är ju när man tittar närmare på rubrik och frågeställning inte fullt så lätt som man kanske kan tro. nördigt eller ej. Och det är ju just därför jag gärna vill dra in den där aspekten med språket, att det känns lättare att säga veteranbuss än veterantrafikplan. Varför är det så, Samuel?

BTW, It's hip to be square :roll:
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Håkan_Olsson »

ecafrze skrev:Vilka flygplan tidigare tillhörande svenska FV flyger fortfarande? Anledningen till att jag undrar är att jag för en tid sedan besökte Mojave och där stod ett antal f.d. danska kärror i bedrövligt skick. Jag såg varken de svenska Drakar eller Lansen som funnits där tidigare..

Det måste väl även finnas ett gäng J26 som flyger utomlands? Några andra typer? J28? Safirer borde väl finnas en hög?

Någon som har koll?
Jag sällar mig till nördarnas skara...... :D
Om vi utgår från att ursprungsfrågan gäller flygplan som är konstruerade i Sverige, byggda i Sverige och som tillhört Flygvapnet så är nog siffran noll.
SK 50 faller bort eftersom de flesta byggdes i Holland.
Luftvärdigheten på N543J (35543) gick ut i juni i år och det var väl det enda, per definition, svenska som flugit på senare år.
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Lars Larsson »

Beror på hur gammalt ett flygplan behöver vara för att vara veteran :D

För fyra SAAB 340 som tidigare varit i Flygvapnet flyger väl i Thailand och Förenade Arabemiraten (två var) just nu.

/Lars Larsson
(En nörd till)
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Håkan_Olsson »

Lars Larsson skrev:Beror på hur gammalt ett flygplan behöver vara för att vara veteran :D

För fyra SAAB 340 som tidigare varit i Flygvapnet flyger väl i Thailand och Förenade Arabemiraten (två var) just nu.

/Lars Larsson
(En nörd till)
Tänkte inte på det! :D
Tusan då är man ju veteran själv eftersom jag faktiskt jobbat med SF 340 i tidernas begynnelse. (lägg märke till att jag skriver SF 340 och inget annat ;-) )

Edit: Kom just på att SAAB 340 ju är en halvamerikan till börden så då räknas den ju inte. Dessutom var ju både den och Safiren konstruerade som civila projekt från början så då kan de ju definitivt inte räknas med :D
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Håkan_Olsson skrev: Luftvärdigheten på N543J (35543) gick ut i juni i år och det var väl det enda, per definition, svenska som flugit på senare år.
Vad är status för N35350 (35350)?

Bild

Luftvärdig till 2014 enligt FAAs databas.
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Inlägg av Håkan_Olsson »

Det senaste jag sett om N35350 är detta:
http://saabworld.net/f16/sale-saab-j35- ... ornia-363/

Den har ju också snurrat på ebay ett par rundor men någon färsk information har jag inte.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"