Schweiz köper Gripen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Schweiz köper Gripen

Inlägg av Björn Fransson »

Ändrar mitt tidigare inlägg, eftersom det nu är bekräftat. Schweiz köper 22 st Gripen. Detta enligt den schweiziska tidningen Tagesanzeiger:

http://www.tagesanzeiger.ch/

I korthet står där att Gripen visserligen bedömdes som något sämre än konkurrenterna, men att det lägre priset spelat en viktig roll. Därför har försvarsministern förordat Gripen som innebär en lägre kostnad på runt en miljard Schweizerfranc (ca 7,5 miljarder SEK).

På den presskonferens som startade 16.30 idag, sade försvarsministern Ueli Maurer bl a att Gripen visserligen inte är den tekniskt mest avancerade lösningen, men att den är perfekt för schweiziska förhållanden. "Det som duger för svenska förhållanden och det hot som finns där, är fullt tillräckligt för Schweiz".
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Christian S »

Härligt! Bra jobbat, Saab! Och en fjäder i hatten för Sverige. Draken var påtänkt för Schweiz en gång i tiden och man kanske har lärt sig av den läxan.

http://www.aftonbladet.se/incoming/article14012169.ab
http://svt.se/2.22620/1.2623592/schweiz ... pos=rubrik

Jag får därmed utbringa en skål.... i iskallt kranvatten för det är vad som står till buds just nu. :D
/Christian i Trollywood
Andreas Kahr
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Andreas Kahr »

Verkligen roliga nyheter!
Schweiz blir dessutom det första "rika" västland som valt Gripen. Landet är dessutom känt för att sina extremt nogranna korruptionsfria upphandlingar.
Denna order kan vara det internationella opatiska kvittot på att Gripen är i världsklass även när den jämförs mot Rafale & Eurofighter.
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av RobinW »

man får väl gratulera i första hand saab och i andra hand schweiz. kommer det bli nyproduktion av 22st eller kommer man att modifiera befintliga flygplan.?
kul hursomhelst.
Pontus W
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Pontus W »

Grattis SAAB! Sverige, Linköping och Schweiz! Brasilen, Danmark och Norge nästa! :D Jo jag vet att Norge redan valt JSF, men hur går det där egentligen ?

Som brukligt tråkiga rubriker i slaskmedia. När skall dom vara nöjda ?
Bengt Ekbladh

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Håller med i grattningarna,hoppas det blir ett verkligt genombrott för Gripen.
Andreas Kahr skrev:Verkligen roliga nyheter!
Schweiz blir dessutom det första "rika" västland som valt Gripen. Landet är dessutom känt för att sina extremt nogranna korruptionsfria upphandlingar.Denna order kan vara det internationella opatiska kvittot på att Gripen är i världsklass även när den jämförs mot Rafale & Eurofighter.
""...känt för att sina extremt nogranna korruptionsfria upphandlingar""
Det måste väl vara ironiskt menat?

Jämför det tänkta Drakenköpet !

Bengt
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Emil Lindberg »

Redan när Thailand valde Gripen hävdade jag här på forumet att den eviga hackkycklingen Gripen var SAAB största exportframgång av stridsflygplan avseende antalet kunder, då fyra till antalet. Draken var annars den som kom närmast, med tre utländska kunder.

Nu är läget:

Sydafrika: 28 st
Tjeckien: 14 st (leasas från FMV)
Ungern: 14 st (leasas från FMV)
Thailand: 6 + 6 st (köpta från FMV)
Schweiz: 22 st

Totalt: 5 st kunder och 90 st flygplan

Hur står sig antalet flygplan jämfört med de civila flygplan eller icke-stridsflygplan som SAAB eller Flygvapnet (Flygförvaltningen/FMV) har sålt till utländska kunder?

T.ex hur många SAAB 17, Scandia, SAAB 340, SAAB 2000, Safir, MFI(?) har exporterats från SAAB eller Flygvapnet (Flygförvaltningen/FMV) till utländska kunder?

Kan det vara så att Gripen är den främsta exportframgång som SAAB någonsin har haft, sett till antalet flygplan?
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Jan H Vold »

Grattis, broderfolket !

Kunne bare Norske politikere fri seg fra sin ***-dominerte posisjon, og tenke fritt.
Valget av "Dunderklumpen" som kampfly ser ut økonomisk til å redusere det Norske forsvaret betydelig.
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Björn Fransson »

Andreas Kahr skrev:Denna order kan vara det internationella opatiska kvittot på att Gripen är i världsklass även när den jämförs mot Rafale & Eurofighter.
Ja, fast jag skulle nästan vilja säga att det paradoxalt nog kan vara tvärtom. Schweizarnas argumentation bygger på att Gripen faktiskt är sämre än dessa båda - men att den är fullt tillräcklig för deras krav.

Just detta tror jag kan bli en nyckel för framtiden. Alltför många flygplansaffärer i väst på senare år har handlat om att välja det prestandamässigt bästa planet till varje pris. Österrikes köp av Eurofighter är ett exempel. Norges val av F-35 det mest extrema. Här har vi en aktör som plötsligt menar att man inte nödvändigtvis måste ha den som är bäst, utan att man också måste se till vilka behov man har. Och då kanske man inte behöver värstingalternativet. Med andra ord: Man behöver inte köpa en Hummer eller en Aston Martin för att köra barnen till skolan. Till det duger en Volvo V70 mer än väl.

Det resonemanget blir förhoppningsvis vägledande för Kroatien och andra aktörer som just nu står i valet och kvalet.
Bengt Ekbladh

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Det sägs ju 2015 som leverans start.

Vet vi något om fördelningen 1 respektive 2- sitsiga?

Bengt
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Björn Fransson »

Bengt Ekbladh skrev:Det sägs ju 2015 som leverans start.

Vet vi något om fördelningen 1 respektive 2- sitsiga?

Bengt
Nej, det är heller inte bestämt om det blir C/D-versionerna eller nyutvecklade E/F. De förhandlingarna börjar nu enligt media. Lite märkligt, kan tyckas, eftersom priset verkar vara spikat. Om alternativen är gammal eller ny för samma pris vet i alla fall jag vad jag skulle välja om jag var schweizare... :D
Bengt Ekbladh

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hörde just att Schweizarna tydligen ville ha den vidareutvecklade versionen av Gripen.

Det är väl possitivt även för Flygvapnet ?
I "Norge-budet" lovade ju Sverige köpa ( ett fåtal?) E/F om en beställning blev av.

Kan detta gälla även nu tro?
goran
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 feb 2008, 09:49

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av goran »

Björn Fransson skrev:
Andreas Kahr skrev:Denna order kan vara det internationella opatiska kvittot på att Gripen är i världsklass även när den jämförs mot Rafale & Eurofighter.
Ja, fast jag skulle nästan vilja säga att det paradoxalt nog kan vara tvärtom. Schweizarnas argumentation bygger på att Gripen faktiskt är sämre än dessa båda - men att den är fullt tillräcklig för deras krav.

Just detta tror jag kan bli en nyckel för framtiden. Alltför många flygplansaffärer i väst på senare år har handlat om att välja det prestandamässigt bästa planet till varje pris. Österrikes köp av Eurofighter är ett exempel. Norges val av F-35 det mest extrema. Här har vi en aktör som plötsligt menar att man inte nödvändigtvis måste ha den som är bäst, utan att man också måste se till vilka behov man har. Och då kanske man inte behöver värstingalternativet. Med andra ord: Man behöver inte köpa en Hummer eller en Aston Martin för att köra barnen till skolan. Till det duger en Volvo V70 mer än väl.

Det resonemanget blir förhoppningsvis vägledande för Kroatien och andra aktörer som just nu står i valet och kvalet.
Mycket kloka ord Björn!

mvh/goran
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Hans Krensler »

Lite, lite smolk i glädjebägaren: Schweiziska Bundesrat har föreslagit att 22 Gripen E/F köps - det beslutet måste emellertid först gå igenom parlamentet, som sedan nyvalen nu i höst har en förstärkt borglig-liberal fraktion - det betyder att en del politiska spelare som tidigare var för flygplansköpet har fått packa ryggsäcken och resa hem. Dessutom ämnar de schweiziska Socialdemokraterna och de Gröna driva igenom att det blir en folkomröstning angående (o)nödvändigheten av nya plan...

Men eftersom pengar har en viss betydelse i detta landet hoppas vi att det går vägen...!

Hans K
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av UrbanFredriksson »

Bengt Ekbladh skrev:""...känt för att sina extremt nogranna korruptionsfria upphandlingar""
Det måste väl vara ironiskt menat?

Jämför det tänkta Drakenköpet !t
Det var länge sen och korruption var nog inte förklaringen alls, för jo, det är Australien och Schweiz som är kända som länder där mutor eller smörjning inte fungerar alls när man ska sälja försvarsmatriel.
Inte heller verkar det vara nån som tror att det handlade om det när man gjorde en utvärdering och kom fram till att A-7 var lämpligast, men köpte F-5 i stället.

Så även om en folkomröstning skulle säga att ett flygvapen inte är nödvändigt är det här ett signifikant val.
Emil Lindberg skrev:Kan det vara så att Gripen är den främsta exportframgång som SAAB någonsin har haft, sett till antalet flygplan?
Nej. Jag behöver inte ens kolla några siffror för att veta att Safir och 340 överträffar med god marginal. MFI-15 också beroende på hur man räknar.

B 17: 46 till Etiopien, sen några enstaka som målbogserare till diverse.
Scandia: Byggdes väldigt få.
Saab 340: Drygt 400 i tjänst och det kan ju inte vara så stor del i Sverige även om Saab köper tillbaka för att kunna leasa ut eller sälja igen.
Saab 2000: Byggdes färre än 90.
Safir: 323 byggda, mer än 200 exporterade och jag tror bara fem av dem begagnade resten nybyggda. Och de flesta av de exporterade byggdes i Sverige. Men på sätt och vis var det ju också en importframgång...
Safari/Supporter/Mushshak: Här kan man räkna olika, men om vi bara räknar riktiga Saab Supporter-exporter får jag ihop det till 105 st.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Emil Lindberg »

UrbanFredriksson skrev:
Emil Lindberg skrev:Kan det vara så att Gripen är den främsta exportframgång som SAAB någonsin har haft, sett till antalet flygplan?
Nej. Jag behöver inte ens kolla några siffror för att veta att Safir och 340 överträffar med god marginal. MFI-15 också beroende på hur man räknar.

B 17: 46 till Etiopien, sen några enstaka som målbogserare till diverse.
Scandia: Byggdes väldigt få.
Saab 340: Drygt 400 i tjänst och det kan ju inte vara så stor del i Sverige även om Saab köper tillbaka för att kunna leasa ut eller sälja igen.
Saab 2000: Byggdes färre än 90.
Safir: 323 byggda, mer än 200 exporterade och jag tror bara fem av dem begagnade resten nybyggda. Och de flesta av de exporterade byggdes i Sverige. Men på sätt och vis var det ju också en importframgång...
Safari/Supporter/Mushshak: Här kan man räkna olika, men om vi bara räknar riktiga Saab Supporter-exporter får jag ihop det till 105 st.
Tack för svar! Jag anade åt vilket håll svaret skulle luta.

Gripen är alltså ("bara") SAAB:s mest exporterade stridsflygplan - inte illa det heller! Hoppas att de som ständigt tar upp haverierna i Linköping och Stockholm även tar dessa framgångar i beaktning.
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Håkan_Olsson »

Emil Lindberg skrev:Gripen är alltså ("bara") SAAB:s mest exporterade stridsflygplan - inte illa det heller! Hoppas att de som ständigt tar upp haverierna i Linköping och Stockholm även tar dessa framgångar i beaktning.
Nja Emil, jag är skeptisk. :-) Hur var det med 35:an? 24 till Österrike, 49 till Danmark och 49 till Finland = 123 st (jag är litet osäker på de exakta antalen men jag ligger nog i rätt härad)

Skall vi gissa på att SK 60 kommer att ersättas av Pilatus PC-21?
Ingemar Strandberg
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Ingemar Strandberg »

Även solen har fläckar. Om jag nu inte minns fel, så utspelades en flygduell mellan Draken och Mirage i Schweiz då det begav sig. Svensk förare var Ceylon Utterborn och duellen bestod i ett antal olika moment då planens prestanda jämfördes. Av någon anledning hade Draken i de flesta momenten bättre prestanda, men den schweiziska FV-kommissionen hittade på nya krav som underkände Draken. Utan att nämna ordet korruption, så fick i slutändan den schweiziska FV-ledningen gå. Bildtidningen SE hade ett stort reportage där man redovisade tävlingsmoment och föregivna resultat. Jag tror man kallade det "Hur man inte köper ett jaktflygplan". Den intresserade kan kanske leta upp numret ock förkovra sig. Men mitt minne kanske sviker mig. Det har ju gått några år.
Ingemar
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Håkan_Olsson »

Ingemar Strandberg skrev:Även solen har fläckar. Om jag nu inte minns fel, så utspelades en flygduell mellan Draken och Mirage i Schweiz då det begav sig. Svensk förare var Ceylon Utterborn och duellen bestod i ett antal olika moment då planens prestanda jämfördes. Av någon anledning hade Draken i de flesta momenten bättre prestanda, men den schweiziska FV-kommissionen hittade på nya krav som underkände Draken. Utan att nämna ordet korruption, så fick i slutändan den schweiziska FV-ledningen gå. Bildtidningen SE hade ett stort reportage där man redovisade tävlingsmoment och föregivna resultat. Jag tror man kallade det "Hur man inte köper ett jaktflygplan". Den intresserade kan kanske leta upp numret ock förkovra sig. Men mitt minne kanske sviker mig. Det har ju gått några år.
Ingemar
Skandalen med Mirage i Schweiz berodde inte på något mygel vid jämförelsen även om svenska källor gärna vill göra detta gällande kanske beroende på sårad stolthet. Schweiz grundade den gången sitt beslut på en lätt modifierad Mirage IIIC men när alla turer var färdiga så var det en kraftigt modifierad Mirage IIIE som var grunden till Mirage IIIS. Alla modifieringar vad gällde radar och elektronik/beväpning samt förstärkningar av vingbalkar och landställ gjorde att kostnaderna sköt i höjden och de beräknade kostnaderna inte längre stämde. Att hela flygplanet skulle byggas i Schweiz gjorde heller inte affären billigare.
Hela affären slutade med att Schweiz köpte 57 flygplan i stället för 100 stycken och ett antal människor slutade på sina tjänster. Jag tror bara att en enda man fick sparken. Så det skandalösa låg inte i hur man skötte jämförelsen utan att man inte riktigt bestämt sig för vad man ville ha för tillbehör när man tecknade ordern.
Familjen Mirage III/5 är ju på intet sätt ett dåligt flygplan, till och med Danmark ansåg att Mirage 5 var litet bättre än fpl 35 under utvärderingen men att valet föll på fpl 35 pga pris och driftskostnader som förväntades bli lägre. Det har det inte skrivits om på svenska så vitt jag vet. ;-)
Tyvärr blir det ju litet tokigt i den svenska hiostorieskrivningen i bland och jag tror att man skall passa sig för att använda ordet korruption, vilket skrivits tidigare i den här tråden, vad gäller Mirage-affären i Schweiz

Man vet ju inte riktigt hur det skall sluta den här gången heller eftersom man inte har insyn i vad affären grundar sig på så det är bara att avvakta och se.
LPI-Observer
Inlägg: 84
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
Ort: Björsäter

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av LPI-Observer »

Det verkar som "turbo-jas" kommer att klubbas igenom den 15 december :D http://www.corren.se/Ekonomi/?articleId=5863523 Kan ju alltid hoppas att den berömda ketchupeffekten slår igenom på allvar för Gripen nu :D :D Mvh David
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Erik »

Håkan_Olsson skrev:Skall vi gissa på att SK 60 kommer att ersättas av Pilatus PC-21?
Man kan ju alltid hoppas.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Fredric Lagerquist »

...och PC-12 blir TP 104 ;-)
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Håkan_Olsson »

Fredric Lagerquist skrev:...och PC-12 blir TP 104 ;-)
Varför inte? Duger den åt Finska Flygvapnet så fungerar den nog i Sverige också.
Bengt Ekbladh

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Längst ner på följande sida finns mängder av Gripen artiklar om försäljning/offerter och avslag

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen

Kolla även om RM12/F404:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.174315 ... -och-stark
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Schweiz köper Gripen

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Fransson skrev:
Andreas Kahr skrev:Denna order kan vara det internationella opatiska kvittot på att Gripen är i världsklass även när den jämförs mot Rafale & Eurofighter.
Ja, fast jag skulle nästan vilja säga att det paradoxalt nog kan vara tvärtom. Schweizarnas argumentation bygger på att Gripen faktiskt är sämre än dessa båda - men att den är fullt tillräcklig för deras krav.
Så resonerar väl många andra länder, så även Sverige? Om man studerar studierna inför vad som blev Draken, Viggen och Gripen förekommer väl där alternativ, även utländska, som hade onödigt höga prestanda, räckvidd eller fräcka funktioner.
Man måste alltså inte ha det flygplan som når längst, går snabbast, svänger skarpast – det räcker med ett med tillräckligt bra prestanda.

Håkan_Olsson skrev:
Emil Lindberg skrev:Gripen är alltså ("bara") SAAB:s mest exporterade stridsflygplan - inte illa det heller! Hoppas att de som ständigt tar upp haverierna i Linköping och Stockholm även tar dessa framgångar i beaktning.
Nja Emil, jag är skeptisk. :-) Hur var det med 35:an? 24 till Österrike, 49 till Danmark och 49 till Finland = 123 st (jag är litet osäker på de exakta antalen men jag ligger nog i rätt härad)
Tänkte inte på det.... Nåja, den stora puckeln i en flygplansaffär är väl att övertyga landets regering (motsv.) om att köpa just "vårt" flygplan. Sedan är väl antalet en något lättare fråga. Således borde, på nåt sätt, antalet kunder vara mer meriterande än antalet flygplan, om det nu inte skiljer sig med hundratal.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"