Instrument till vad ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Instrument till vad ?

Inlägg av Klas Andersson »

Jag undrar om någon har koll på vad dessa instrument kan vara till för plan ?

Gir indikatorn är ju ett "Standard "instrument ,men resten ?

GUN AIR GAUGE ?
har för mej något Engelskt plan haft luft manövrerade vapen ? Hurricane ?
men dessa borde rimligen komma från något vi haft i sverige !

"kranarna" borde väl vara från något plan med "dubbelkomando " men vilket ?
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Stellan »

Du får ingen ledning från källan du köpt dem ifrån? Eller har de gått från famn till famn?

Förstorade den sista bilden på tryckluftsindikatorn. Ser inte hela texten men står det inte NY och US i den övre och nedre armen på korset? Och ett ortsnamn i mitten kanske (mycket suddigt på min skärm)? Så möjligtvis är mätaren amerikansk. Går det med hjälp av det ringa in svaret något? Hmm, finns det vapen som är i huvudsak gasdrivna men att de behöver ett första skott avlossat med tryckluft innan det går av sig själv?

/Stellan
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Bengt Bergholm »

Manifold pressure är ju ingastryck, finns i alla flygplan med insprutningsmotor. Omkopplingskranarna verkar vara för att välja vakuumkälla på ett tvåmotorigt flygplan, eller iaf ett med två separata vakuumpumpar (driver gyroinstrumenten).
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av RobinW »

EDIT. av någon anledning så försvann mitt inlägg i posten
Stellan skrev: finns det vapen som är i huvudsak gasdrivna men att de behöver ett första skott avlossat med tryckluft innan det går av sig själv?=
kulsprutorna i spitfire och hurricane manövrerades utav tryckluft dvs det som hände när man tröck in avtryckaren på spaken så öppnades en ventil som släppte på tryckluft i ledningar ut till kulsprutorna. en tryckluftskolv eller motsvarande drog i avtryckaren på kulsprutan på så vis slapp man krångliga stag, vajrar osv. kulsprutorna som satt i just dessa flygplan var nog av den typen att omladdningsmekanismen drevs av fjäder och rekyl medan andra Ksp ex Ksp 58 där omladdningen sköttes av en kolv som drevs av gastyck från patronen. samma mekaninsm finns på ex Ak5

film där man provskjuter en Ksp som kommer från en spitfire och har legat under jord sen kriget. man ser tydligt att de använder tryckluft för att avfyra
http://www.youtube.com/watch?v=ZHJLjOYFzeY
Senast redigerad av RobinW den 09 dec 2011, 00:12, redigerad totalt 2 gånger.
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Stellan »

RobinW skrev:
Stellan skrev:Du får ingen ledning från källan du köpt dem ifrån? Eller har de gått från famn till famn?

Förstorade den sista bilden på tryckluftsindikatorn. Ser inte hela texten men står det inte NY och US i den övre och nedre armen på korset? Och ett ortsnamn i mitten kanske (mycket suddigt på min skärm)? Så möjligtvis är mätaren amerikansk. Går det med hjälp av det ringa in svaret något? Hmm, finns det vapen som är i huvudsak gasdrivna men att de behöver ett första skott avlossat med tryckluft innan det går av sig själv?

/Stellan
?????
/Stellan
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Klas Andersson »

jo
jag ser nu att GUN AIR mätaren är från USA ! pytteliten text i nederkanten MADE IN USA
i korset står det
US
GAUGE CO
NY

och på en skylt på baksidan
ONTARIO HUGES OWENS CO.LTD
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Stellan »

Klas Andersson skrev:jo
jag ser nu att GUN AIR mätaren är från USA ! pytteliten text i nederkanten MADE IN USA
i korset står det
US
GAUGE CO
NY

och på en skylt på baksidan
ONTARIO HUGES OWENS CO.LTD
Ser man på, några fler ledtrådar alltså. Mätarbolaget AB, typ. Så skulle det vara möjligt att utifrån detta ta reda på vilka flygplanstyper som had denna installerad och därifrån se vilka som funnits i Sverige? Inget serienummer eller liknande? Googlade och insåg att det verkar vara en frekvent förekommande tillverkare. Hittade denna site, kanske de kan hjälpa dig att identifiera mojängen http://www.warbirdsite.com/partsindex.html

/Stellan
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Erik »

Bengt Bergholm skrev:Manifold pressure är ju ingastryck, finns i alla flygplan med insprutningsmotor.
Nope, finns inte i alla flygplan med insprutningsmotor (t ex DA-20). Däremot finns den i många flygplan, både med förgasare och insprutning. Du måste menat constant speed-propeller där mätare för ingastryck finns i alla flygplan jag kan komma på, men något undantag finns säkert.
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Per Björkqvist »

På kompressormatade motorer mäter man ingastryck däremot.
I en sugmotor har man ju inget tryck högre än atmosfärstrycket.
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Erik »

Per Björkqvist skrev:På kompressormatade motorer mäter man ingastryck däremot.
I en sugmotor har man ju inget tryck högre än atmosfärstrycket.
Mig veterligen saknar SK 61 all form av överladdning, men en mätare märkt ingastryck finns där.
Nog kan man väl få ett övertryck i luftboxen vid framåtfart? En mätare kan ju även användas för att mäta annat än relativt övertryck, t ex absolut tryck.
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Per Björkqvist »

Ja visst har den en manometer,SK 61!
Den visar dock inget våldsamt laddtryck utan det ser ut att ligga på 35".
Rammtryck av fartvind/propeller kan ju förstås inverka det tänkte jag inte på
Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Håkan_Olsson »

En ingasmanometer som visar absolut tryck i insugningsröret är en förutsättning för att kunna ställa in effekten på ett flygplan med ställbar propeller oavsett om den har förgasare eller insprutning, kompressormatning eller ej. (Nu menar jag riktiga flygplan och inte sådan där datorstyrda mojänger som DA-40 och liknande) På många insprutningsmotorer finns ofta en även en bränsleflödesmätare som gör det lättare att ställa in rätt bränsleblandning.

Tillbaka till ämnet: Ingasmanometern som Klas bild visar är med största sannolikhet till ett flygplan med en P&W R-1830 monterad. Jag är 98% säker när jag säger DC-3 / C-47. Jag tänker inte härleda det utan ni får googla själva om ni inte tror mig. (Så att det inte blir som historien med tanklocket till en Cessna 182 som alla blev så besvikna på ;-))

Manometern "märkt "Gun Air" har jag inte den blekaste aning om men den skulle ju kunna sitta på en ledning till en tryckluftspistol :D
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Instrument till vad ?

Inlägg av Stellan »

Letade efter den kanadensiska kopplingen till GUN AIR och hittade detta: vilket sammanträffande http://www.ww2aircraft.net/forum/techni ... 31128.html

Hughes Owens verkar ha mycket att göra med kompasser till flygplan, geologiska instrument samt räknestickor. Kollar vidare.

/Stellan
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"