Hej.
Arbetarbladet, Gävle har följande infört 1921-06-03::
>>En flygdag planeras på Särö.
Göteborg den 2.
Aeronautiska sällskapet i Göteborg planerar för sommaren dels
en flygning på Särö, dels en utställning av flygfartygsmodeller i
samband med en modellflygning.Denna blir den första i sitt slag i
Sverige.
Särö-dagen hålles under förutsättning av lämpligt väder den 19 dennes
Chefen för Marinens Flygväsen har ställt i utsikt deltagande av 3 av Flottans flygbåtar>>
Ser inget om detta i "vår" lista över flygdagar.
MEN , genomfördes Flygdagen ?
Det kunde ju varit dåligt väder just före midsommar 1921.
Arbetarbladet har inget vidare om detta.
Genomfördes det bör det stå i någon Västkust-blaska .
Någon som vet?
mvh Bengt
Flygdag Särö 1921 ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Flygdag Särö 1921 ?
Jag har en kopia av programbladet för flygdagen för datum 19 juni 1921. Flygdagens program började 02.30 e.m. i Badhusviken med "Uppvisning i marinflygning: eskaderflygning, bombkastning, kulspruteskjutning mot pilotballong." Sedan fortsatte dagens program med "Passagerareuppstigningar från startplatsen" och slutligen vid Gröna stugan: "Uppvisning av flygande modeller". Sista punkt i programmet är "Å restauranten Kl 8-12 e-m. Dans."
Jag återkommer med vad tidningarna skrev om flygdagen.
Sven Löv
Jag återkommer med vad tidningarna skrev om flygdagen.
Sven Löv
Toppen Sven Löv
Fortsätt"gräv".
Kul om det framgår vilka Fb.som deltog.
Utgår ifrån att det var de stationerade i Göteborg,vilka det nu var vid denna tidpunkt.
Vi emotser din forskning.
Bengt
Fortsätt"gräv".
Kul om det framgår vilka Fb.som deltog.
Utgår ifrån att det var de stationerade i Göteborg,vilka det nu var vid denna tidpunkt.
Vi emotser din forskning.
Bengt
Lokaltidningarna Göteborgs Posten (GP) och Göteborgs Morgonpost (GM) har referat från flygdagen Särö söndagen 19 juni 1921. Vädret var inte gynnsamt och skrämde tydligen bort en del åskådare men flygningarna kunde i alla fall genomföras. GP skriver att ett knappt tusental åskådare hade kommit till Badviken i Särö, GM anger inget antal men antyder att vädret bidrog till att antalet åskådare blev färre än vad arrangören, Kungliga Svenska Aeroklubben, räknat med. Marinflyget hade tre maskiner i luften med löjtnanterna Krok och von Bornstedt samt styrman Ahrenberg (GM anger styrman Andersson) som förare av :”..dessa majestätiska jättefåglar , som, behärskade av en säker hand, trotsa naturlagarna och i mjuka linjer susa fram högt över oss människokryp,”
Efter att marinflygarna gjort sitt program demonstrerades en del materiel och publiken kunde göra en gratis flygtur. Båda tidningarna noterar det stora intresset hos damerna att få göra en flygtur. GM tar ut svängarna rejält och skriver: ”.. och glömmande sina plikter, make och oförsörjda barn, gingo de gladeligen till väders med en entusiasm som endast delvis hunnit svalna då de hade mark under fötterna.”
Svaret på din fråga är alltså: Ja, flygprogrammet kunde genomföras med undantag av kulspruteskjutning från flygplanen. Det momentet ströks med hänsyn till publikens säkerhet.
Sven L.
Efter att marinflygarna gjort sitt program demonstrerades en del materiel och publiken kunde göra en gratis flygtur. Båda tidningarna noterar det stora intresset hos damerna att få göra en flygtur. GM tar ut svängarna rejält och skriver: ”.. och glömmande sina plikter, make och oförsörjda barn, gingo de gladeligen till väders med en entusiasm som endast delvis hunnit svalna då de hade mark under fötterna.”
Svaret på din fråga är alltså: Ja, flygprogrammet kunde genomföras med undantag av kulspruteskjutning från flygplanen. Det momentet ströks med hänsyn till publikens säkerhet.
Sven L.
He he, man hade tydligen "sunt förnuft" redan på den tiden...Sven Löv skrev:flygprogrammet kunde genomföras med undantag av kulspruteskjutning från flygplanen. Det momentet ströks med hänsyn till publikens säkerhet.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..