Björn Ek skrev:Hej,
Under mina år på SAAB så berättades det att man uppmärksammat det faktum att aldrig Erik Bratt hade fått chansen att flyga med i sitt eget mästerverk.
Det här skall ha varit i början på 70-talet och dåvarande chefen för provflygavdelningen skall då ha ordnat en flygning för Erik Bratt i en SK 35C eller en dansk TF 35.
Vid tidpunkten hade man tillgång till 35800 (prototypen för SK 35C) samt TF 35 för utprovning.
Förare skall ha varit Ceylon Utterborn. Jag har inget definitivt datum för detta, men det skall ha sammafallit med någon form av firande, jubileum, eller kanske första leverans av den danska 35 versionen.
Nja, det låter litet som en efterkonstruktion för att rädda ansiktet på SAAB.
Jag har bara Eriks Bratts muntliga berättelse at gå på men närmare källan än så kommer man ju inte. Enligt Erik själv så tyckte SAAB att det var slöseri med tid och pengar att låta honom komma upp i en 35:a. Saken löstes dock av FC som tyckte att SAAB:s agerande var litet märkligt. Erik flög alltså genom FC:s försorg, på en semesterdag, i en SK 35C med K-E Henrik Henriksson i framsits. Flygplanindivid och datum vet jag inte.
Det blev nog litet av en prestigeförlust för SAAB kan man tänka sig.
Detta är som sagt uppgifter från Erik själv och tyvärr är ju varken han eller K-E Henriksson med oss längre så det är svårt att få det vidimerat.
(Jag deltar inte i frågesporten men vill bara klarlägga fakta utifrån min horisont)