Guy Abrahamsson skrev:
...
...
Lars! Intressant med Din anknytning till Sundin. Han var löjtnant och någon form av elevofficer. Det fanns också en Arne Andersson där, lite småväxt. Om det är samme Andersson Du nämner vet jag inte.
...
Bam
Hej Guy! Den Arne A jag träffat är ganska kort till växten. En silvervinge och som tydligen inte hörde till min fasters bekantskapskrets i Ljungbyhed. Officerarna umgicks för sig. Därmed inget ont sagt om min faster, alltså gift med min köttslige farbror, Bengt S. Bland officerarna fanns också en Arne A, som bl a var i Tunisien; det var väl någon Safir-leverans dit och upprättandet av en flygskola eller hur det nu var.
Jag tog en bild på gamla F 13 i samband med ett VM i skala-modellflyg där 2006; först efteråt insåg jag att mannen med kameran om halsen var "silvervingen" Arne A samt att kvinnan var hans hustru Iréne som jag träffat året innan under en av Sten Wahlströms och Lennart Arjevalls flyghistoriska resor på kontinenten. Fick ett kort samtal och lärde mig att min salig farbror kallades "Sudden", alltså samma smeknamn som jag också bar en period av mitt liv. Kul att veta.
Visste inte att Bengt var någon slags elevofficer, men jag förstår genom långt senare samtal med mina kusiner (där en kusinhustru kan berätta allt jag glömt eller aldrig kom mig för att fråga om mens det ännu var möjligt) att han var ganska "social". Mig fixade han in på ett sommarläger på F 6 år 1951 trots att jag var litet för ung. Jag minns en högläsning ur en porr-berättelse i logementets mörker. Tänk att det fanns en tid då man inte förstod vad det handlade om... Så minns jag en skrämmande kasernunderofficer.
Jag har inga bra bilder av Bengt annat än tidningsartiklar om haveriet och begravningen 1951 men sådant har du nog redan läst till leda.
Istället en
bild från 1934; pappa skulle väl visa upp sin fästmö för sina föräldrar. Jag tror inte fisken nappade; det var nog mest myter om dessa oerhörda fiskeäventyr på norra Vättern jag fick höra från min "riktiga" fasters man.
Lars A (kamera hängande kring halsen) med hustru (röd mössa) syns på
denna bild i en idrottshall e d på gamla F 13. Man förstår att det var något annat som var huvudmotivet.
Lars S