Jag har funderat på varför främst A/J-32 inte har så kallad 'All Flying Tail' eller 'Stabilator'?
Att J-29 inte har detta känns inte lika märkligt, men för en amatöraerodynamiker verkar det som om det skulle ha passat 32B bra? Och vid den tidpunkten borde fördelarna vara väl kända för konstruktörerna på SAAB. Exempelvis modifierades F-86'an med detta vilket skall ha förbättrat egenskaperna i området kring överljudshastighet kraftigt.
Vilka konsekvenser fick det för 32'an att detta saknades, och hur gick resonemanget kring att inte införa den lösningen?
SAAB 32 och 'All Flying Tail'
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: SAAB 32 och 'All Flying Tail'
Hej,
Kan inte påminna mig om att en modifiering till "all flying tail" varit uppe på agendan för flygplan 32.
Den konventionella lösningen med trimbar stabilisator och höjdroder har fungerat alldeles ypperligt.
Några dåliga egenskaper i området kring ljudfart (transonic-supersonic) finns egentligen inte på 32:an.
Det gjordes vissa prov med V-formad stabbe, men dessa övergavs ganska omgående.
Kan inte påminna mig om att en modifiering till "all flying tail" varit uppe på agendan för flygplan 32.
Den konventionella lösningen med trimbar stabilisator och höjdroder har fungerat alldeles ypperligt.
Några dåliga egenskaper i området kring ljudfart (transonic-supersonic) finns egentligen inte på 32:an.
Det gjordes vissa prov med V-formad stabbe, men dessa övergavs ganska omgående.
Hälsningar
//EK
//EK
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: SAAB 32 och 'All Flying Tail'
V-tail? I tunnel bara eller i fullskala? :) Bilder?
Re: SAAB 32 och 'All Flying Tail'
Björn,
Intressant!
Det som fått mig att fundera är att det idag mer eller mindre framstår som en standardlösning för militära flygplan att ha just 'all flying tail', även för typer med sub/transonic prestanda. Och att det började bli vanligt på typer samtida med 32'an. F-86 och F-100 som ett par exempel. MiG-15 hade det inte och det anges ibland som en klar nackdel i trans/supersonic området, "all flying tail" infördes på senare MiG typer med höre prestanda. Hur var det för 29'an, hade den samma problem som MiG-15? Och var det ett stort problem eller krävdes egentligen bara mer aktiv trimming?
Det spännande är att det antagligen inte finns ett enkelt svar som säger att "all flying tail" alltid är en stor fördel, utan att det finns massor av "om" kring detta. Skulle vara kul att veta mer om det
När det gäller 32'an och stabilisator i V konfiguration så finns en bild på ett flygplan utrustat med detta i en artikel om Lansen i Soldat och Teknik, nummer minns jag tyvärr inte. Obs, det är ingen V tail, utan som Björn skriver en V formad (dihedral) stabbe. Men det är en annan historia.
Intressant!
Det som fått mig att fundera är att det idag mer eller mindre framstår som en standardlösning för militära flygplan att ha just 'all flying tail', även för typer med sub/transonic prestanda. Och att det började bli vanligt på typer samtida med 32'an. F-86 och F-100 som ett par exempel. MiG-15 hade det inte och det anges ibland som en klar nackdel i trans/supersonic området, "all flying tail" infördes på senare MiG typer med höre prestanda. Hur var det för 29'an, hade den samma problem som MiG-15? Och var det ett stort problem eller krävdes egentligen bara mer aktiv trimming?
Det spännande är att det antagligen inte finns ett enkelt svar som säger att "all flying tail" alltid är en stor fördel, utan att det finns massor av "om" kring detta. Skulle vara kul att veta mer om det
När det gäller 32'an och stabilisator i V konfiguration så finns en bild på ett flygplan utrustat med detta i en artikel om Lansen i Soldat och Teknik, nummer minns jag tyvärr inte. Obs, det är ingen V tail, utan som Björn skriver en V formad (dihedral) stabbe. Men det är en annan historia.
Re: SAAB 32 och 'All Flying Tail'
Hej,Bengt Bergholm skrev:V-tail? I tunnel bara eller i fullskala? :) Bilder?
Precis som ENB skriver rörde det sig om en stabbe med viss v-form.
Proven utfördes under en kort period på ett utav provflygplanen (tror det var-3 eller -4). Det finns en bild i Stridsbergs bok "Lansen".
Hälsningar
//EK
//EK