Lansenmärkning F 15

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Fransson

Lansenmärkning F 15

Inlägg av Björn Fransson »

Letar referensbilder för ett Lansenbygge och hittade den här. Men vad är det för en röd fyrkant ovanför siffran på fenan? En enstaka Ö68-ruta? Eller något annat?

Bild
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Re: Lansenmärkning F 15

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Fransson skrev:Letar referensbilder för ett Lansenbygge och hittade den här. Men vad är det för en röd fyrkant ovanför siffran på fenan? En enstaka Ö68-ruta? Eller något annat?
Jag har för mig att vi diskuterade detta i det gamla forumet. Och jag vill minnas att den ensamma rutan visade att flygplanet var utrustat med dubbelkommando.
Användarens profilbild
Henrik Bergman

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Det är dessutom den individ, 32070, som kamratföreningen på F7, håller på att renovera till luftvärdigt skick.

/Henrik Bergman, Vargön
Användarens profilbild
Björn Fransson

Aha! Tackar! Är det samma färg och storlek som Ö68-rutorna? Eller är det en "vanlig" röd?
Användarens profilbild
Björn Fransson

F 15-26 är ett annat av mina alternativ. Har lite frågor om den:

- På bilden syns något som skulle kunna vara en ring runt nosen. Stämmer det och i så fall, vilken division tillhörde den?

- Siffran på fenan ser vit ut. Kan det stämma? Den borde väl vara gul?

Bild
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Björn Fransson skrev:F 15-26 är ett annat av mina alternativ. Har lite frågor om den:
- På bilden syns något som skulle kunna vara en ring runt nosen. Stämmer det och i så fall, vilken division tillhörde den?
Bild
Hej.
Sid. 76 i Lansen-boken säger så här om en bild:
>>En div. A32A på F15. Bokstavskoderna är nyligen utbytta mot VIT siffror vilka i sin tur utbyttes mot
GULA dito omkring 1965>>
(eventuell nosring verkar i detta fall snarare mörkgrå??)

Annan bild på F15-20 o 26 ses på sid 78.
Jag ser inga nosringar där och fotona är säkert tagna vid samma tillfälle.

Du visar ju F15-16 med röd romb.
Varför inte kolla på sidan före, nr180 och avbilda F15-22, 32167
Med vita kodsiffror och 3 orange dayglostreck ovanför numret?

Mvh Bengt
Användarens profilbild
Björn Fransson

Bengt Ekbladh skrev:Du visar ju F15-16 med röd romb.
Varför inte kolla på sidan före, nr180 och avbilda F15-22, 32167
Med vita kodsiffror och 3 orange dayglostreck ovanför numret?
Nja, eftersom jag hittade bilden på Internet är det inte så lätt att kolla på sidan 180... ;-) Men jag ska leta upp Lansenboken på biblioteket och kolla!
Användarens profilbild
Björn Ek

Inlägg av Björn Ek »

Björn Fransson skrev:F 15-26 är ett annat av mina alternativ. Har lite frågor om den:

Bild
Hej,

Den "nosring" man ser på bilden är helt enkelt ett resultat av att den tidigare nosringen i divisionsfärg målats över med mörkgrön 325.
Den mörkare färgen beror då på att den "nya" nosringen inte har hunnit blekas av väder och vind.
Under en kort period efter övergången från bokstav till siffror användes vita dito. På samma sätt släpade utbytet av flotiljsiffra från äldre till nyare typsnitt. Den aktuella bilden är tagen av F15 fotografen John Forsell ca.1966 vilken för övrigt inte alls var förtjust i att flyga. Ytterst få flygbilder kom därför att produceras från hans kamera.
Hälsningar
//EK
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"