Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Helt rätt.
Din tur!
Din tur!
Tackar.
Vilken Svensk flygflottilj har haft förmånen / drabbats av !?
att enbart haft Saab flygplan vid sina 3 divisioner?
Bengt
Vilken Svensk flygflottilj har haft förmånen / drabbats av !?
att enbart haft Saab flygplan vid sina 3 divisioner?
Bengt
-
F 12 Kalmar
Ja... nästa Q kommer alltså från Nicklas.Nicklas Lennartsson skrev:F 12 Kalmar
Bengt
-
Tackar :)
När det grå tvåtonskamouflaget till JA 37 analyserats fram av den flygande personalen hade marksidan invändningar mot en markant del. Marksidans argument segrade och redan målade flygplan ändrades på aktuell punkt. Vad var marksidans invändning och vad i kamouflaget förändrades?
Hälsningar
Nicklas
När det grå tvåtonskamouflaget till JA 37 analyserats fram av den flygande personalen hade marksidan invändningar mot en markant del. Marksidans argument segrade och redan målade flygplan ändrades på aktuell punkt. Vad var marksidans invändning och vad i kamouflaget förändrades?
Hälsningar
Nicklas
Senast redigerad av Nicklas Lennartsson den 29 dec 2011, 00:54, redigerad totalt 1 gång.
Har för mig att markpersonalen ville att fenan skulle ha samma mörka gråton som planets ovansida, för att försvåra upptäckt från luften när flygplanet stod på bas. Flygande personal ville att fenan skulle målats i den (ljusare) gråa ton som planets nos (?) och undersida, men det fick de inget gehör för.
//Mathias
//Mathias
Mathias Schenström
-
Vi fortsätter på 37-temat:
En attackrobot avsedd för Viggen, utvecklad av SAAB, men som inte var vad attackflyget önskat sig.
Vilken robot pratar vi om?
En attackrobot avsedd för Viggen, utvecklad av SAAB, men som inte var vad attackflyget önskat sig.
Vilken robot pratar vi om?
Mathias Schenström
En ren gissning... Rb05? Den där trådstyrda saken..?
Fredrik Zetterberg
Rätt svar Rb 05! Dock inte trådstyrd men den krävde styrning via mikrovågslänk av flygföraren ända fram till målet, och därav blev tiden på rakbana lång, och risken för nedskjutning större.
Bollen är Din ecafrze!
Bollen är Din ecafrze!
Mathias Schenström
Okej.. Ska vi se om vi kan hitta på en liten kluring denna gång!!
Svenska flygplan har det ju varit lite si och så med på plastmodellsidan.. Viggen till exempel finns det ju ingen vidare plastmodell av, men på senare år har vi bland annat fått en fin Draken från det japanska företaget Hasegawa i både skala 1/72 och 1/48.
Vilket är det senaste Saab-flygplanet som utgivits i plastmodell, vilken skala och vad heter tillverkaren?
Svenska flygplan har det ju varit lite si och så med på plastmodellsidan.. Viggen till exempel finns det ju ingen vidare plastmodell av, men på senare år har vi bland annat fått en fin Draken från det japanska företaget Hasegawa i både skala 1/72 och 1/48.
Vilket är det senaste Saab-flygplanet som utgivits i plastmodell, vilken skala och vad heter tillverkaren?
Fredrik Zetterberg
- JonathanRL
Det är en skala 1/48 Lansen av Tarangus om jag inte är helt bakom flötet.
Stämmer! Å här trodde jag att den skulle vara klurig.. Bollen har rullat vidare till dig!
Fredrik Zetterberg
- JonathanRL
Vi fortsätter med en Lansenfråga då.
Lansen har inte alltid varit i dess klassiska gröna färg. När flygplanstypen kom till F 17 Kallinge 1955 var de målade på ett annat sätt. Hur?
Lansen har inte alltid varit i dess klassiska gröna färg. När flygplanstypen kom till F 17 Kallinge 1955 var de målade på ett annat sätt. Hur?
När kapt. H Rehnvall landade 1:a A32A, 32013 på F17 den 24/5 1956JonathanRL skrev:Vi fortsätter med en Lansenfråga då.
var den metallblank....
Fena ,sidoroder och vingspetsar skall som sägs (Omdiskuterat angående Färgen)
vara olivgröna.
32013 har ingen märkning å stjärten den dan.
Bengt
- JonathanRL
I "Att flyga är att leva" ges en annorlunda beskrivning (och annorlunda årtal), men metallblank är tillräckligt rätt för att jag ger dig nästa boll :)
I "Att flyga är att leva" ges en annorlunda beskrivning (och annorlunda årtal), men metallblank är tillräckligt rätt för att jag ger dig nästa boll :)
OK.
Vid vilka , minst 2, svenska flygfält har det tidvis varit järnvägsspår över landningsbanan?
Bengt
OK.
Vid vilka , minst 2, svenska flygfält har det tidvis varit järnvägsspår över landningsbanan?
Bengt
-
Kommer spontant på två:
F 15 Söderhamn och Visby
Kan det finnas fler tro?
Nicklas
F 15 Söderhamn och Visby
Kan det finnas fler tro?
Nicklas
Det var dem jag tänkte på.
Och därmed är bollen åter i rullning till dig Nicklas.
Och därmed är bollen åter i rullning till dig Nicklas.
-
Aha.. :)
Nästa fråga då:
Viggen och dess tillverkare hade en liten del i en av orsakerna till att filmen Top Gun gjorde sådan succé. Men på vilket sätt?
//Nicklas
Nästa fråga då:
Viggen och dess tillverkare hade en liten del i en av orsakerna till att filmen Top Gun gjorde sådan succé. Men på vilket sätt?
//Nicklas
-
Om jag inte minns fel så gjorde regisören till Top Gun en reklamfilm för SAAB 9000 där de hade en del flygscener med fpl 37 och att han då fick inspiration till att göra en flygfilm, vilket sedemera blev Top Gun. Jag kan vara helt ute och cykla, men det ringer liksom en klocka nere i ryggmärgen....
-
Rätt Fredrik!! Regissören Tony Scott gjorde en reklamfilm för SAAB 9000 där bilen "utmanar" en 37:a. Efter att producenterna till Top Gun sett "Saabfilmen" övertalade de honom att ta sig an jobbet med Top Gun (bekräftat via en dokumentär).
Länk till Saab-reklamen: http://www.saabhistory.com/tag/top-gun/
Din tråd Fredrik!
//Nicklas
Länk till Saab-reklamen: http://www.saabhistory.com/tag/top-gun/
Din tråd Fredrik!
//Nicklas
-
Tackar!
Jag tänkte ställa en lite annorlunda fråga. Vad kopplar samman denna http://www.interspiro.com/product-mk2.htm med fpl 39?
Lycka till!
Fredrik
Jag tänkte ställa en lite annorlunda fråga. Vad kopplar samman denna http://www.interspiro.com/product-mk2.htm med fpl 39?
Lycka till!
Fredrik
Hej,
Ingen direkt koppling till just Fpl 39, men företaget Interspiro har tidigare tillverkat andnings/syrgassystem för militära flygplan.
I vissa fall också integrerade andnings och g-dräktssystem där man använde syrgas för att fylla g-dräkten.
Ingen direkt koppling till just Fpl 39, men företaget Interspiro har tidigare tillverkat andnings/syrgassystem för militära flygplan.
I vissa fall också integrerade andnings och g-dräktssystem där man använde syrgas för att fylla g-dräkten.
Hälsningar
//EK
//EK
-
Bra tanke, men inte det jag hade tänkt... En liten ledtråd, kopplingen finns även mellan Interspiro och flera av våra äldre helikotersystem.