JA 37 37366
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
JA 37 37366
Kan någon berkräfta att detta är 37366 som när bilden togs fanns vid Vårdsberg vid Saab i Linköping? Finns hon kvar än idag? När Stridsbergs senaste bok om Viggen kom var sista notering att hon flög vid F 21 märkt F21-30. Hon hade tidigare tillhört F 16 med koden 13. Återgick hon till F 16 efter F 21 eller hur kan det komma sig att hon på bilden bär äldre (?) bas och kod nummer?
Vidare var hon på tapeten i en tidigare tråd ( http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2743 ) som huvudkandidat till att vara den JA som flög i ett överlevnadsprogram på TV. I den tråden skriver Emil att det med stor sannolikhet är 37366 F21-13. Som F21-13 deltog hon även vid flygdagen på Bråvalla 1999.
Kan det vara fel kod i boken? Om så förklarar det dock inte F 16 märkningen på bilden, om det nu är 37366...
Förvirrat :)
Nicklas
Vidare var hon på tapeten i en tidigare tråd ( http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2743 ) som huvudkandidat till att vara den JA som flög i ett överlevnadsprogram på TV. I den tråden skriver Emil att det med stor sannolikhet är 37366 F21-13. Som F21-13 deltog hon även vid flygdagen på Bråvalla 1999.
Kan det vara fel kod i boken? Om så förklarar det dock inte F 16 märkningen på bilden, om det nu är 37366...
Förvirrat :)
Nicklas
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: JA 37 37366
http://www.flickr.com/photos/24101413@N03/3439530898/
På den bilden är det tydligt att den har Norrbottens landskapsvapen så visst har kärran flugit på F 21.
Det är tydligen nåt slags upplag för SAAB-maskiner?
Har aldrig hört talas om platsen.
Men är övertygad om att närboende vet mer:)
På den bilden är det tydligt att den har Norrbottens landskapsvapen så visst har kärran flugit på F 21.
Det är tydligen nåt slags upplag för SAAB-maskiner?
Har aldrig hört talas om platsen.
Men är övertygad om att närboende vet mer:)
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: JA 37 37366
Jag har två bilder på 37366 från 2002 då hon inväntade demonteringsdöden vid F 10 (en del 37:or demonterades där). Hon är då märkt precis som på bilden du länkade till, med F 21 flottiljvapen på fenan. Huruvida hon har varit märkt något annat tidigare kan jag ej svara på.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: JA 37 37366
Om det är 37366 så måste hon ha undgått skrotdöden 2002. Bilden som Per länkar till är enligt fotografen tagen i maj 2008 och den jag lade upp under 2009 ( http://www.aerialvisuals.ca/AirframeDos ... Serial=833 ). Hon syns dessutom på både eniro och hitta.se
Skumt...
Nicklas
Skumt...
Nicklas
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
- Ort: Strängnäs
Re: JA 37 37366
Hallå!Nicklas Lennartsson skrev:Om det är 37366 så måste hon ha undgått skrotdöden 2002. Bilden som Per länkar till är enligt fotografen tagen i maj 2008 och den jag lade upp under 2009 ( http://www.aerialvisuals.ca/AirframeDos ... Serial=833 ). Hon syns dessutom på både eniro och hitta.se
Skumt...
Nicklas
-366 flögs sista gången i november 2003.
Har använts vid räddningsövningar efter demontering, vid SAAB, men var också utställd vid bl a SAAB familjedag 2007.
Så vitt jag vet så bogserades kärran tillbaks till "brandgropen" ?
Tommy
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: JA 37 37366
Då kanske hon bara stod på "kylning" vid 1 komp F 10. Jag genomförde min JAS 39-praktik till och från i ett år vid nämnda kompani . I ena hallen stod ett varierande antal 37:or. Då och då kom de från FMLOG och bogserade iväg dem till sin hangar, där de demonterades. Men 37366 måste ha klarat sig undan detta ett tag då?Tommy Johansson - ToJ skrev:Hallå!Nicklas Lennartsson skrev:Om det är 37366 så måste hon ha undgått skrotdöden 2002. Bilden som Per länkar till är enligt fotografen tagen i maj 2008 och den jag lade upp under 2009 ( http://www.aerialvisuals.ca/AirframeDos ... Serial=833 ). Hon syns dessutom på både eniro och hitta.se
Skumt...
Nicklas
-366 flögs sista gången i november 2003.
Har använts vid räddningsövningar efter demontering, vid SAAB, men var också utställd vid bl a SAAB familjedag 2007.
Så vitt jag vet så bogserades kärran tillbaks till "brandgropen" ?
Tommy
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: JA 37 37366
Tackar för informationen så här långt! Hittade även bilden nedan som är tagen 1998. Då bär hon ju F 21 märkning.
Rimligen bör hon ha återgått till F 16 efter F 21 men var koden F21-30 kommer från är dock fortfarande en gåta...
Kan någon berätta vad det är för märke hon har på landningsställsluckan på bilderna från Saab? Det fanns som synes inte -98.
Rimligen bör hon ha återgått till F 16 efter F 21 men var koden F21-30 kommer från är dock fortfarande en gåta...
Kan någon berätta vad det är för märke hon har på landningsställsluckan på bilderna från Saab? Det fanns som synes inte -98.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: JA 37 37366
Nicklas Lennartsson skrev:Kan någon berätta vad det är för märke hon har på landningsställsluckan på bilderna från Saab? Det fanns som synes inte -98.
Det är 3:e stationskompaniet F 16. Se t.ex här http://www.markessamlare.nu/flygvapnet/ ... ani-m-rken
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: JA 37 37366
Tack Emil! Det är väl nästan bevis nog för att 37366 återvände till Uppsala. Tyvärr tycks det om jag får försöka sluta lita blint på de individregister som finns i böckerna om Draken och Viggen... Vart kan deras underlag komma från tro? Finns det inom FV något register/underlag över hur flygplanen har rört sig mellan olika förband? Didas kanske?
Re: JA 37 37366
Jag kan bekräfta att hon finns kvar än!
Kollade idag.
//Stickan
Kollade idag.
//Stickan