Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fredrik Svärd
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Fredrik Svärd »

Dåligt med svar blev det.....

Det svar jag hade tänkt mig var AGA. AGA utvecklade och tillverkade under många år Interspiro innan det bröts ut till ett eget företag. AGA tillverkade också flygradion till många av våra flygetyg ända fram till fpl 39.

Ny fråga istället.

På F 5 fanns två stycken SK 50 som användes för ballongjakt. De hade egna namn som anspelade på deras lite speciella målning, vad kallades de?
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Du kanske tänker på :

Nyckelpigan och Getingen?
50019 och 50039

Bengt
Fredrik Svärd
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Fredrik Svärd »

Stämmer bra det!
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vilken flottilj har haft minst antal krigsflygplantyper ?

(OBS, räknar inte med F19 0ch F22)
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Göran Hansson »

Kan det vara F14 Halmstad?

/Göran
A real Engine is round
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fint Göran.
Det bör vara B/T18B , J/A28B och A32A.

Din tur
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Göran Hansson »

Tack Bengt

När ett flygbolag beställer ett nytt flygplan från Boeing så får det bolaget en kod (Boeing customer code)
SAS customercode är 83, därför så heter SAS Boeingplan t.ex 747-283, 767-383 eller 737-683.
Dessa nummer kvarstår även om flygplanet senare i livet byter bolag.

Vad heter då Linjeflygs customercode ?


/Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Rimligen borde Linjeflygs customercode vara 90.
Deras "egna" 737-500 hade modellbeteckningen 737-590, t.ex. SE-DND
Hälsningar
//EK
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Göran Hansson »

Hej Björn

Du är väldigt nära men inte helt rätt

Göran
A real Engine is round
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av ecafrze »

737-59D torde vara rätt, eller?*

MVH/ Fredrik
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Göran Hansson »

Det är helt riktigt Fredrik

En liten passus är att även de stora leasing företagen har Customercode
vilket gör att några av SAS nya flygplan kommer heta 737-86N,
då de är leasade av GECAS, vars Customecode just är 6N.

Din boll Fredrik
A real Engine is round
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Hans O. Sandström »

Angående Boeing 737-59D så lägger jag in en modellbild med nämnda customercode.
DSCN6929.jpg
Trevlig helg,
/Hans SFF-F
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Rolf Larsson »

ecafrze skrev:737-59D torde vara rätt, eller?*
MVH/ Fredrik
Och för att förklara/förvirra ytterligare så var Linjeflygs 737-500 av tre olika varianter: -59D (SE-DNA/DNB/DND/DNE/DNI/DNK/DNL) , -53A (SE-DNC) och -5Q8 (SE-DNE/DNF/DNG). Den inhyrda SE-DLA var en 737-3Q8.

Vad beträffar SAS så är , som sagt , deras customercode -83 men SAS flyger också med några 737-85P , dessutom 737-705 ex-Braathens. Under 2012/2013 kommer också ett antal begagnade 737-76N och 737-7BX.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Hans O. Sandström »

Som ett komplement till Rolfs custsomercodes (Boeing Numbering System) enl följande:

BX=Midway Airlines , 3A=Ansett Worldwide , Q8=ILFC , 5P=Air Europa och 6N=GECAS.
Både GECAS och ILFC är mycket stora leasingbolag som köper stora volymer från Boeing o Airbus.

Mvh,
Hans SFF-F

PS. Om man stjäl en JAS blir man GRIPEN då:-)? DS.
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av ecafrze »

Lite Linjeflyg-relaterat kommer här en Bromma-fråga! Vilken är den största flygplanstyp som landat på flygplatsen och i vilket syfte landade den där?

MVH
Fredrik
Fredrik Zetterberg
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Rolf Larsson »

ecafrze skrev:Lite Linjeflyg-relaterat kommer här en Bromma-fråga! Vilken är den största flygplanstyp som landat på flygplatsen och i vilket syfte landade den där? MVH Fredrik
Det finns kanske olika sätt att mäta vilken flygplanstyp som är den största , jag tänker då på exempelvis startvikt och/eller externa mått i meter o.s.v.

En kandidat är Airbus A300 som var på Bromma i demonstrationssyfte , andra stora maskiner genom åren är CL-44 , C-74/C-124 , Boeing Stratocruiser , Boeing 757.
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av ecafrze »

Airbus A300 var den jag tänkte på! Bollen över till dig!
Fredrik Zetterberg
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Rolf Larsson »

ecafrze skrev:Bollen över till dig!
Tack för det ! Fortsätter med litet anknytning till både Bromma och Linjeflyg: vilket är det korrekta tillverkningsnr. för Flygande Veteraners SE-CFP (alltså inte 25328 som står i officiella registret) ?
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Jan H Vold »

cn 13883 x 43-30732 og LN-IAF Nordfugl > Fridtjof Viking ?
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Rolf Larsson »

Jan H Vold skrev:cn 13883 x 43-30732 og LN-IAF Nordfugl > Fridtjof Viking ?
Javisst , helt riktigt. Vad jag förstår har maskinen , när den var registrerad i Norge , varit registrerad med sitt korrekta tillverkningsnummer. Mycket märkligt att den begåvats med c/n 25328 i Sverige. C/n 25328 var ju 43-48067 hos USAF , till WAA (=War Assets Administration = US surplus disposal) 11 juni 1947 och "reclaimed" (= authorised for usable parts to be removed or reduced to spares)18 september 1947.
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Jan H Vold »

Fint å kunne besvare riktig, takk.

Nå har jeg ikke noe lurig spørsmål på lager, så jeg vil gi ballen videre til noen andre som har svart på spørsmål, men kanskje med en liten fel så de ikke har blitt godtatt som korrekte.

RolfL: Det er jo ganske mange C-47 som har dobble cn.
Jeg har en gang lest hvorfor, men kan ikke huske dette nå.
Kanskje du vet, og kan forklare dette ?

Har Googlet litt og funnet:

A means of tracing an aircraft’s history is to look up its construction number (c/n).
Unfortunately, due to wartime pressure, and the fact that C-47s were being built
in two plants in California and Oklahoma, two batches of aircraft from each plant were given the same c/n.
This error was later corrected, and this explains why some C-47s carry two c/n’s, the second number being the correct one.

43-30640/30761 Douglas C-47A-60-DL
43-47963/48262 Douglas C-47A-30-DK

Serials fra Joe Baughers side:
http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1943_2.html

Men jeg er like forvirret om hva som er korrekt cn for SE-CFP. :-(
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Rolf Larsson »

Du är inne på helt rätt spår. På fabrikerna i Long Beach (DL) och Oklahoma (DK) byggdes maskiner , felaktigt , med samma tillverkningsnummer. Felet upptäcktes och en Service Bulletin från juli 1946 säger , i korthet , följande: " ....a certain group of airplanes were issued an incorrect block of factory serial numbers ..." Servicebulletinen ger vidare anvisningar om hur felet , med hjälp av en tabell , ska korrigeras. Long Beach-fabriken byggde 134 stycken och de har alla det korrekta tillverkn. nr. och ska alltså inte korrigeras. SE-CFP tillhör denna grupp , är en C-47A-DL och har alltså c/n 13883.
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Jan H Vold »

Takker for svar Rolf !

Da skal jeg korrigere min helt private C-47 cn- liste, og stryke det feilaktige.

mvh Jan
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Jan H Vold »

Tar opp igjen denne tråden - har funnet et nytt spørsmål:

Hvilket uvanlig fly befant seg på Bromma mellom 15.Februar og 4.Mars 1945 ?
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Björn Ek »

Kan det vara C-54 Skymaster (militär DC-4)?
Hälsningar
//EK
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"