Nya anropssignaler för militär luftfart

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Kenneth Göransson »

Ja, nu räcker det inte bara med om det är en Gustav, Quintus eller Urban. Man måste i stället lära sig om det är en Spider, Ghost, Gremlin, Aquilla, Gator, Wolf eller Dalton enligt de nya bestämmelserna.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Christian S »

Det var mig ett rörigt system. Ska de använda flygplanets fennummer i kombination med de nya namnkoderna? Vad får veteranflyget heta då?
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Emil Lindberg »

Divisions-callsign verkar i vissa fall ha en koppling mot divisionernas emblem eller flygplanstypen de nyttjar.

Som Olle Jensen skriver har "Gator" för 172 divisionen en koppling till krokodilen i deras nuvarande emblem

Men för 171 divisionen, som länge har haft en örn i emblemet, verkar det ha blivit en felstavning. Enligt MIL NOTAM 6198/10, 21 sept har de fått callsign "Aquilla" (2 st L). Men enligt Wikipedia verkar det vara städer i Ohio och Texas. Medans "Aquila" (1 st L) åsyftar stjärnbilden örnen eller fågelsläktet där bl.a kungsörnen ingår.

Att 211 divisionen, med ensamma vargen (Akktu stakki) i sitt emblem, har fått callsign "Wolf" är ju helt naturligt. Så även "Skibox" för ACS890 / S 100B med flygburen radar. Kopplingen mellan S 102B ”Korpen” och dess nya callsign ”Raven” är ju också rätt självklar.
Att divisionerna som nyttjar HKP 10 ”Super puma” har fått callsign ”Cougar” är också logiskt.
Och jag vill minnas att HKP 15-förbandet i Ronneby har en rocka i sitt emblem, därför har de fått callsign ”Stingray”

Men att 72 divisionen har fått ”Ghost” är väl inte särskilt flyghistoriskt korrekt. Det namnet borde vara ”bokat” av/för 101 divisionen, som alltid hade spöket i sitt divisionsemblem, även om divisionen inte existerar sedan början av 2000-talet.

Vilka fler kopplingar finns det?
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Erik »

Emil Lindberg skrev:Och jag vill minnas att HKP 15-förbandet i Ronneby har en rocka i sitt emblem, därför har de fått callsign ”Stingray”
Både 23. och 33.Hkpdiv har STINGRAY som anropssignal. Enda undantaget vad gäller Hkp15 verkar vara SHG som har DUSTY. De A109E Power som användes av USCG hade beteckningen MH-68A Stingray, vilket skulle kunna vara en förklaring liknande COUGAR.

Emil Lindberg skrev:Vilka fler kopplingar finns det?
Vad gäller F7 kan man ju notera att bortsett från 71.div har alla anropssignaler som börjar på G.
Kan också notera att GREEN som tidigare var ett suffix (från början det svenska GRÖN) numer är anropssignal för EK-elev, ingen närmare förklaring torde vara nödvändig.

Att Tp100 har anropssignalen SLOWBIRD är ju lite kul, liksom att Tp102 har RECLINE (som fåtöljerna ombord). Fast borde inte dessa oftast flyga som SWEDEFORCE?
TRAINER (1.div LSS, GFU) och TESTER (FC) är ju rätt logiska. Visst brukar lärare predika så att UtbS LSS har PREACHER kan jag också förstå.

NBG har WHITE LION. NBG har ett kastrerat lejon som symbol, så så långt är jag med, men varför vit? Staben är vitt enligt FV:s gamla system och enligt FAL-A är VIT alternativ ledningsplats, men är det förklaringen?

Vad STRIL blir jag lite fundersam, jag kände bara till två StriC, vilket är det tredje? Övningsanläggningen på StrilS? Det hade varit en logisk förklaring till MUSTANG i så fall. Att KOBRAN blev COBRA och ÖRNEN EAGLE är ju bra, men var det BJÖRNEN som blev GRIZZLY eller en annan anläggning? Jag fattar inte hur KRABBAN blev BLUE SHARK.

Vad jag inte får förstår när jag läser dokumentet är vilken anropssignal luftburen stridsledning i S100D har för anropssignal. Kommer de också använda SKIBOX?
Användarens profilbild
Tony Damberg
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön
Kontakt:

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Tony Damberg »

Hej

att första divisionen på F 7 numera har anropssignal "Spider" borde ju härledas till det nya emblem som de använt sedan årskiftet (ungefär)...


anledningen till "spindeln" kom till sägs enligt piloter på divisionen vara för att:
Spindeln kan vara både ett fredligt och ett farligt djur

Divisionen utbildar piloter på Gripencentrum och kan anses vara lite av spindeln i nätet och nätet kan också symboliser det nätverk som Gripensystemet är...

Varför andra divisionen heter "Ghost" kan säkert andra svara bättre på... vore intressant att veta...

TP 84 Hercules kallas ju passande "Mighty" och visst är de mäktiga...

Trevlig tråd... hoppas fler kan hjälpa till att "fylla luckorna"...

Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Senast redigerad av Tony Damberg den 26 nov 2011, 21:37, redigerad totalt 1 gång.
wermland
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 nov 2010, 20:14
Ort: Kalmar

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av wermland »

Hej,

Jag tror att MUSTANG kommer från den gammla radarn HÄSTEN (tillhörde F4) som "återuppväcktes" i samband med STRIC.
BLUE SHARK kommer väl av det "gamla" namnet på KRABBAN nämligen HAJEN (RRCG/T).

/Marcus
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Christian S »

Jag har lagt in Såtenäs, Trollhättan och Malmö Ctrl i min Yaesu FT-857D. Det var bra fart på Såtenäs på förmiddagen.

Mike hör man rätt ofta. Det är en ff man känner igen på rösten. Det är svårt att hänga med i flygengelskan. "Push" är ett vanligt förekommande uttryck. Ghost har jag hört samt i förmiddags "rookie". Är "rookie" ek- eller dk-elev?
/Christian i Trollywood
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Erik »

Mike i slutet på anropssignal = metriska enheter
Fox Mike = FM (vissa militära kanaler)
PUSH = växla kanal

ROOKIE = EK-elev på F 7
GREEN = EK-elev på LSS/FlygS
En hel del anropssignaler har ändrats i senaste FOM-C.
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Christian S »

Tony Damberg skrev:Hej



TP 84 Hercules kallas ju passande "Mighty" och visst är de mäktiga...

Trevlig tråd... hoppas fler kan hjälpa till att "fylla luckorna"...

Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Mighty, ja eller att de är tysta. De är hur som helst betydlig tystare än sina mindre men kraftfullare dyr-Gripar :-)

Vad har veteranflyget för anrop? Jag hörde möjligtvis "Papa" och "farfar" kan jag köpa om det åsyftas. :-)
/Christian i Trollywood
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Erik »

Christian S skrev:
Tony Damberg skrev:Hej
TP 84 Hercules kallas ju passande "Mighty" och visst är de mäktiga...
Mighty, ja eller att de är tysta.
Det förstod jag inte. Tysta?
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Christian S »

Ikväll på F 7 Ctrl, hör jag några individer med anropet "Worship". Vad kan detta vara? Tydligen har de haft kvällsövning utöver Västerhavet.
/Christian i Trollywood
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Jan H Vold »

Nå kjenner jeg ikke Svensk militær radiokommunikasjon, men:

Kjenner til tilfeller på Norskekysten hvor Ops'en på marinefartøy har hatt kontakt med ATC,
og brukt kallesignal Warship (+skipets navn) og bedt om forhåndsklarering for helikopteroperasjoner.
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Nya anropssignaler för militär luftfart

Inlägg av Christian S »

Nu har jag kommit fram till vad "worship" egentligen är. De säger inte "worship" utan "two ship" dvs rote. Jag hörde även idag på väg in för landning efter övning sydost om Åmål "three ship". Men jag har fortfarande svårt att vänja mig vid de nya anropskoderna. :?
/Christian i Trollywood
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"