Ex-norske forsvaret:
Outstanding Saab Safir 91-B2 with 190 hp engine
Total Time:
approx. 5290 hrs. (23. April 2008)
S/N:
91343, D-EREK
Engine:
Lycoming O-435-A, rated to 190 hp
TBO 1.200 hrs, 814 SMOH
Propeller:
Hartzell 2-blade propeller
TBO 1.000 hrs, or 5 years
21 SPOH done in June 2005
€ 37,500
http://www.planecheck.com/?ent=da&id=8892
Safir till salu...
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
En Safir-annons från 1953
För att hänga på Olle Ekwalls broschyr, så har jag lagt ut en Safir-annons i den stora internatinella flygtidskriften Interavias nummer inför Paris-salongen 1953 här.
Man noterar att Saab då sålt Safir till Belgien, Holland och de svenska och etiopiska flygvapnen.
I detta nr 6/1953 fanns även en annons från STAL där man försöker sälja Dovern-jetmotorteknologi, baserad på "konstruktion helt i stål". Projektet hade ju lagts ned på hösten 1952 när FV beslöt satsa på Rolls-Royce, men STAL ville väl synas eller få ut litet av sina mångåriga insatser på jetmotorutveckling. Vilket man ju också fick. Man fick sälja "stationära" anläggningar för elkraftproduktion och fartygsdrift där en jetmotor fungerade som gasgenerator förutom egna "rena gasturbiner".
Lars S
Man noterar att Saab då sålt Safir till Belgien, Holland och de svenska och etiopiska flygvapnen.
I detta nr 6/1953 fanns även en annons från STAL där man försöker sälja Dovern-jetmotorteknologi, baserad på "konstruktion helt i stål". Projektet hade ju lagts ned på hösten 1952 när FV beslöt satsa på Rolls-Royce, men STAL ville väl synas eller få ut litet av sina mångåriga insatser på jetmotorutveckling. Vilket man ju också fick. Man fick sälja "stationära" anläggningar för elkraftproduktion och fartygsdrift där en jetmotor fungerade som gasgenerator förutom egna "rena gasturbiner".
Lars S