SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire
SE-AZU
Typ: Luscombe 8A Silvaire
c/n: 4865
Tillverkad år 1947
Fd (N2138K)
Interrimregistrering 1948-10-04 AB Kockums Flygindustri, Malmö
Registrerad 1948-11-16 O Sjöquist, Tolg (köpt 1948-10-24)
1949-03 Försett med flottörer K Fi 47-655
Haveri 1950-11-27 Tolgsjön, kraschlandning på vattnet pga felbedömning, ff O Sjöqvist
1952-02-15 G Sjöquist, Örkelljunga
1952-09-20 T Nilsson, Eslöv
1964-04-27 J Nilsson, Sunne
1969-01-28 A M M Ingelman-Sundberg, Stockholm
Haveri 1969-03-01 Sunne, höger landställ brast under taxning
1974-09-09 K O V Jonsson, Föllinge
1991-02-12 K V Jonsson, Pilgrimstad
1996 Experimentklassat (EAA 9001) som 8F Silvaire
2006-12-01 B S Hellström, Bålsta & M R Reher, Älvsjö
Lu 2007-11-30, åter luftvärdig 20110707.
Typ: Luscombe 8A Silvaire
c/n: 4865
Tillverkad år 1947
Fd (N2138K)
Interrimregistrering 1948-10-04 AB Kockums Flygindustri, Malmö
Registrerad 1948-11-16 O Sjöquist, Tolg (köpt 1948-10-24)
1949-03 Försett med flottörer K Fi 47-655
Haveri 1950-11-27 Tolgsjön, kraschlandning på vattnet pga felbedömning, ff O Sjöqvist
1952-02-15 G Sjöquist, Örkelljunga
1952-09-20 T Nilsson, Eslöv
1964-04-27 J Nilsson, Sunne
1969-01-28 A M M Ingelman-Sundberg, Stockholm
Haveri 1969-03-01 Sunne, höger landställ brast under taxning
1974-09-09 K O V Jonsson, Föllinge
1991-02-12 K V Jonsson, Pilgrimstad
1996 Experimentklassat (EAA 9001) som 8F Silvaire
2006-12-01 B S Hellström, Bålsta & M R Reher, Älvsjö
Lu 2007-11-30, åter luftvärdig 20110707.
Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire
Åter luftvärdig sedan 2011-07-07, flög mer än 50 tim 2011 . Baserad Barkarby ESKB 2006-11-02 till 2007-10-24. Nu baserad på Skå-Edeby ESSE.
-
- Inlägg: 4108
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-AZU Luscombe 8A Silvaire>8F Silvaire
SE-AZU enligt min DB.
Kanske Björn vet när typändringen infördes i LVB:t?
SE-AZU
Luscombe 8A Silvaire>Luscombe 8F
C/n 4865
YoM 1947
Ex (N2138K)
19480417 Appl for Reg AB Kockums Flygindustri, Malmö
19480510? Incident, Industrihamnen Malmö, torn from moorings during storm, sustained damage to tail section, windscreen and underside of floats
19481004 Ir Reg & CofA valid until 19490104 AB Kockums Flygindustri, Malmö
19481027 Temp Permit to Fly
19481116 CofA #867 equipped with KFi 47-655 floats
19481116 Reg CofR #760 O Sjöquist, Tolg
19490612 Incident, Industrihamnen Malmö (?), float strut damaged whilst landing in windstill conditions at dusk
19490805 Accident, Industrihamnen Malmö, stalled at 2 m, float struts deformed
19501126 Accident, Tolgsjön, crashed in lake, pilot error?
19520215 New CofR #760/137 G Sjöquist, Örkelljunga
19520920 New CofR #760/190 T Nilsson, Eslöv
19640427 J Nilsson, Sunne
19690128 A M M Ingelman-Sundberg, Stockholm
19740909 K O V Jonsson, Föllinge
1991xxxx Engine conversion Lycoming C60>C90
19910212 K V Jonsson, Pilgrimstad
19910212 Experimental classed (EAA #9001)
20060900 For sale EAA nytt Knut Jonsson, Pilgrimstad SEK 190,000 TAT 2272
20061201 B Hellström, Bålsta & M Reher, Älvsjö
20071130 CofA lapsed until 20110707
Source credits: Riksarkivet, LFV Centralarkivet, TS & ett stort tack till Benny Karlsson för haveri/tillbud info
Kanske Björn vet när typändringen infördes i LVB:t?
SE-AZU
Luscombe 8A Silvaire>Luscombe 8F
C/n 4865
YoM 1947
Ex (N2138K)
19480417 Appl for Reg AB Kockums Flygindustri, Malmö
19480510? Incident, Industrihamnen Malmö, torn from moorings during storm, sustained damage to tail section, windscreen and underside of floats
19481004 Ir Reg & CofA valid until 19490104 AB Kockums Flygindustri, Malmö
19481027 Temp Permit to Fly
19481116 CofA #867 equipped with KFi 47-655 floats
19481116 Reg CofR #760 O Sjöquist, Tolg
19490612 Incident, Industrihamnen Malmö (?), float strut damaged whilst landing in windstill conditions at dusk
19490805 Accident, Industrihamnen Malmö, stalled at 2 m, float struts deformed
19501126 Accident, Tolgsjön, crashed in lake, pilot error?
19520215 New CofR #760/137 G Sjöquist, Örkelljunga
19520920 New CofR #760/190 T Nilsson, Eslöv
19640427 J Nilsson, Sunne
19690128 A M M Ingelman-Sundberg, Stockholm
19740909 K O V Jonsson, Föllinge
1991xxxx Engine conversion Lycoming C60>C90
19910212 K V Jonsson, Pilgrimstad
19910212 Experimental classed (EAA #9001)
20060900 For sale EAA nytt Knut Jonsson, Pilgrimstad SEK 190,000 TAT 2272
20061201 B Hellström, Bålsta & M Reher, Älvsjö
20071130 CofA lapsed until 20110707
Source credits: Riksarkivet, LFV Centralarkivet, TS & ett stort tack till Benny Karlsson för haveri/tillbud info
Senast redigerad av Paul R Compton den 18 aug 2024, 20:16, redigerad totalt 9 gånger.
Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire
Lördag 9 juni 2012 fick SE-AZU SFF´s vandringspris "Barkarby-priset" på EAA´s Fly-In i Karlskoga. På bilden ses AZU tillsammans med PA-12 "Super Cruiser" SE-BEK i Karlskoga på lördagen.
Måndag 11 juni kom flygplanets allra första loggbok åter flygplanet tillhanda. Den täcker åren 1948-1957, otroligt att den kan dyka upp igen efter att ha varit "på vift" under så många år. Samtliga loggböcker (5 st) finns bevarade.
Typändringen från 8A till 8F skedde förmodligen 1991 när flygplanet experimentklassades (ska kolla upp det).
Måndag 11 juni kom flygplanets allra första loggbok åter flygplanet tillhanda. Den täcker åren 1948-1957, otroligt att den kan dyka upp igen efter att ha varit "på vift" under så många år. Samtliga loggböcker (5 st) finns bevarade.
Typändringen från 8A till 8F skedde förmodligen 1991 när flygplanet experimentklassades (ska kolla upp det).
Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire
Jag kan kanske ge en förklaring i detta. Knut hade en C90 motor med uttag för startmotor liggande. Den fick inte plats i hans Silvaire utan en större modifiering. Jag hade en C90 utan starmotoruttag-generatoruttag, och den fick plats. Min hade gått några timmar, så när vi bytte så fick även Knut den propeller som sedan har suttit på maskinen. Detta var 1990, men det är möjligt att den blev klar 1991. Den hade tidigare en C60 motor.
/Bertil
/Bertil
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire
Jag fann några foton i ett album som jag skannar. Albumet tillhör Kurt Persson, som en gång arbetade vid AB Flygindustri i Halmstad och senare under några år vid Kockums Flygindustri i Malmö.
Flottörer monterades enligt uppgift på flygplanet i mars 1949, så bilderna måste vara från då.
Flottörer monterades enligt uppgift på flygplanet i mars 1949, så bilderna måste vara från då.
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire
Foto: Hans Spritt.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-AZU, Luscombe 8A Silvaire
SE-AZU på Kjula den 3 augusti 2011. Egen bild.