Omärkta flygplan
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Lager
Omärkta flygplan
Jag har en liten fråga.
Hur vanligt är det med omärkta flygplan, alternativt flygplan vars märkning är så liten att den är mycket svår att uttyda?
[ Post skriven via iPhone ]
Hur vanligt är det med omärkta flygplan, alternativt flygplan vars märkning är så liten att den är mycket svår att uttyda?
Varför fråga, får ändå inga svar..
Re: Omärkta flygplan
I USA är det inte så ovanligt med liten registreringsbeteckning eller lustiga typsnitt. Hos oss i Europa är det väl främst veteranflygplan (B 17, J 29 mfl).
- Fredrik Lager
Intressant!
Uppkomsten till min fråga är som följer.
Jag satt och väntade på bussen i närheten an Bromma flygplats igår eftermiddag, och såg då ett flygplan starta.
Flygplanet var av modern typ, propellerplan(2 stycken, en på vardera vinge).
Inget konstig med det, däremot så var flygplanet till synes helt vitt. Ingen text på vare sig flygplanskropp eller fena. Kan jag ha sett fel?
Jag satt och väntade på bussen i närheten an Bromma flygplats igår eftermiddag, och såg då ett flygplan starta.
Inget konstig med det, däremot så var flygplanet till synes helt vitt. Ingen text på vare sig flygplanskropp eller fena. Kan jag ha sett fel?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Om Du avser omärkta militära svenska flygplan och då menar att de saknar flottiljsiffra och kodnummer eller bokstav, så är det sannolikt flygplan under leverans till flottilj eller möjligen prototyper. Om jag inte har fel för mig, så skall vid leverans individnumret finnas påmålat, men det är normalt med små siffror.
Roll out den 24 nov 1966 av första prototypen Saab 37 Viggen 37-1 ännu omärkt. Saabchefen Tryggve Holm vid talarpodiet (trappan) till vänster.
Roll out den 24 nov 1966 av första prototypen Saab 37 Viggen 37-1 ännu omärkt. Saabchefen Tryggve Holm vid talarpodiet (trappan) till vänster.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Att trafikflygplan används utan bolagslogga eller annan målning är inte helt ovanligt. Detta är allt som oftast styrt av när det är servicedags och man kan passa på att strajpa upp flygplanet....om det nu är frågan om en så pass lång lease att det är lönt. Här är ett exempel på en Saab 340 i Visby i oktober 2009.Fredrik Lager skrev:Intressant!
- Fredrik Lager
Tack Fredric Lagerquist för ditt svar!
Flygplanet jag såg påminde mycket om det på den av dig bifogade bilden, om än något större.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Flygplanet jag såg påminde mycket om det på den av dig bifogade bilden, om än något större.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
En storlek större (Saab 2000):Fredrik Lager skrev:Tack Fredric Lagerquist för ditt svar!
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Jag har delat tråden och gjort en ny frågan om omärkt Saab B 17.
/Sven-Erik
/Sven-Erik