Fundering runt viggens alla varianter.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Fundering runt viggens alla varianter.

Inlägg av RobinW »

bläddrar & läser ibland i den fina viggenboken många av oss fick i julklapp av Sff för 2 år sen. det förekommer en mängd olika beteckningar AJ, AJS, SK, SH, AJSH, SF, AJSF, JA, SK37E & JA37D. funderat lite över några av de olika varianterna och försökt komma på hur det var tänkt och har mina teorier, vill ha svar på om mina teorier stämmer.
ex. vad skiljde JA & AJ? de hade väl samma uppgift/funktion eller var de attack resp jaktplan sekundärt? vilket jag antar.
AJSF & AJSH var väl modifierade SF/SH som fått möjlighet att upträda i jakt/attackroll? var AJS ett samlingsnamn för dessa 2 eller var de en egen variant? (AJ med möjlighet att bära avståndskamerakapsel ska24/CA200 samt mörkerspaningskapsel?)
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Fundering runt viggens alla varianter.

Inlägg av Emil Lindberg »

Det mesta framgår nog av boken, om du lusläser den. Annars är Sven Stridsbergs två Viggenböcker att rekommendera.

AJ 37 var primärt ett attackflygplan, sekundärt ett jaktflygplan (Sidewinder och automatkanonkapslar).
JA 37 var primärt ett jaktflygplan, sekundärt ett attackflygplan (attackraketer och automatkanon)

AJSF och AJSH var mycket riktigt modifierade SF resp. SH 37. Det har debatterats vilka nya/tillkommande attack- och jaktvapen de [url]verkligen[/url] kunde bära/nyttja efter modifieringen. Vissa vapenöversikter verkar vara rena reklamaffischer eller önskelistor. Men egentligen borde de nog ha döpts till SFJA och SHAJ, eftersom att spaningsförmågan fortfarande var det primära

AJS 37 var en egen version. Men några kamerakapslar kunde den, vad jag vet, inte bära/nyttja. S:et syftade nog mesta på förbättrad radarspaning.

AJS-familjen kan sägas vara ett samlingsnamn för AJS, AJSH och AJSF 37.
Senast redigerad av Emil Lindberg den 24 feb 2012, 10:14, redigerad totalt 1 gång.
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Fundering runt viggens alla varianter.

Inlägg av Erik »

Min åsikt är att de strulade till det kapitalt när det gäller beteckningarna för Fpl 37. Det hade räckt med A 37, S 37, Sk 37 och J 37, med lämpliga versionsbokstäver, alltså precis som man gjort med tidigare typer. I vissa fall används också beteckningen S 37 för SH och SF.
Fredrik Svärd
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Re: Fundering runt viggens alla varianter.

Inlägg av Fredrik Svärd »

Beträffande skillnaderna mellan AJ och JA så är det ganska mycket som skilljer, men de några av de större skillnaderna är väl att JA:

1 Starkare motor med ett extra fläktsteg RM8B
2 Större Fena med den typiskt "knäckta" toppen
3 Fast akan (Oerlikon)
4 Jaktradar
Bengt Ekbladh

Re: Fundering runt viggens alla varianter.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Jag har vad jag tror är en Tidig tidpunkt när nr.37 dyker upp.

Kan du gissa när?

Bengt
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Fundering runt viggens alla varianter.

Inlägg av Per Björkqvist »

Ja,sen är ju JA 37 1 dm längre pga längre motor,och kabinen skiljer sig ju avsevärt från de andra vad gäller både instrumentpanelen och delvis sidopanelerna.
X-tanken har ju dessutom fyra fenor på JA, och tre på de övriga versionerna.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"