Bengt Ekbladh skrev:Sven-Erik Jönsson skrev:
Kan någon identifiera när, var och vilken individ detta är, så är jag tacksam.
Ta o kolla Saab 17-boken sid 68.
Där visas en nylevererad S 17B som gått på nosen vid Malmen våren 1942
Annan vinkel men ganska lika, eller ?
Bengt
Bengt Ekbladh skrev:Sven-Erik Jönsson skrev:Tack för tipset om bilden i B 17-boken. Borde vara samma tillfälle. Individ nr är inte helt säkert, men kan möjligen tydas till 17143 eller 17145. Eftersom 17143 godkändes 1942-09-08 och levererades 1943-08-14, så kan det vara denna, då det tagit en viss tid att reparera flygplanet. I B 17-boken anges det däremot att haveriet inträffade våren 1942, och då var alltså 17143 ännu ej klar, men den uppgiften kan ju vara fel. Flp 17145 levererades till FV 1942-09-15, endast 14 dagar efter godkännandet. /Sven-Erik
Hej.
Har en notering om ett tillbud i maj med 17103 (?), skall kolla ikväll exakta datumet.
Det planet var ju en prototyp typ! som lev i februari, men inte godkändes förrän i maj.
Kan vara därför att den är omärkt.
Den kunde ju varit utlånad FC.
Återkommer senare.
mvh Bengt
>>Eftersom
17143 godkändes 1942-09-08 och levererades 1943-08-14, så kan det vara denna, då det tagit en viss tid att reparera flygplanet>>
Här måste jag bestämt hävda att det är en
felskrivning av året!
17143 märkt F3-
18 och med motor nr. 722 råkar 1943-04-15 ut för något som bedömdes kosta 1000: -
Och alltså redan lev.
17145 vid
3:e div F3 råkar ut för nått 1942-09-05
17103 F3 har jag noterat 1942-05-12 , motorstopp och med tillägg att proppelern My XXIV nr 684 skadats
plan o motor hade då 12 respektive 17 gg-timmar
Värt att notera att 17103 var ett provfpl.för spaningsversionen
och därför säkert utlånad till FC för utprovning .
Detta kan förklara att den var omärkt.
17103 F3-31 gjorde tex en ground loop på F7 1942-11-30 och då blev beräknad kostnad 20.000:-
Om man tror bildtexten att det var våren 1942 finns inte många plan att välja på
mvh Bengt